Zgodnie z Planem Kontroli Inspekcji Handlowej na 2021 rok, przeprowadzono na terenie całego kraju 83 kontrole, w tym 79 sklepach detalicznych oraz 4 hurtowniach. Nieprawidłowości stwierdzono u 10 przedsiębiorców: 9 prowadzących sklepy detaliczne oraz jedną hurtownię- czytamy w komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Inspektorzy ocenili oznakowanie 306 partii produktów. Ze względu na brak lub nieprawidłowe oznakowanie zakwestionowano 7 partii kosmetyków, tj. 2,3 proc. Zastrzeżenia dotyczyły braku funkcji produktu w języku polskim (1 partia), braku imienia i nazwiska lub nazwy firmy (2 partie), a także braku daty minimalnej trwałości (1 partia).
Inspektorzy Inspekcji Handlowej sprawdzili również, czy przedsiębiorcy udostępniają na rynku produkty kosmetyczne po upływie daty minimalnej trwałości, stwierdzając przeterminowane kosmetyki u 2 przedsiębiorców, łącznie 6 partii, tj. ok. 2 proc., oferowanych po terminie od ok. 2 do 18 miesięcy. - Przedsiębiorcy wycofali z obrotu kwestionowane kosmetyki- dodano.
Inspektorzy sprawdzali, czy przedsiębiorcy nie stosują określeń, nazw, znaków towarowych, obrazów, symboli i innych znaków. Sprawdzono 266 partii produktów wnosząc zastrzeżenia do 6 z nich. Część oświadczeń jest w trakcie weryfikacji, wszczęto jedno postępowanie administracyjne na podstawie przepisów ustawy o produktach kosmetycznych oraz poinformowano właściwe stacje sanitarno-epidemiologiczne o ustaleniach kontroli w tym zakresie.
Wszystkie stwierdzone nieprawidłowości dały podstawę do wydania 3 decyzji nakładających kary pieniężne na łączną kwotę 2 tys zł, wszczęcia 2 postępowań administracyjnych w sprawie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej oraz w jednym przypadku odstąpiono od wymierzenia.
Ponadto skierowano 11 pism do dostawców/ producentów kwestionowanych wyrobów wskazując na stwierdzone nieprawidłowości oraz przekazano 5 informacji o nieprawidłowościach do właściwych stacji sanitarno-epidemiologicznych.
