https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W Krakowie powstał nowoczesny bolid wyścigowy, który korzysta ze sztucznej inteligencji. "Przełom technologiczny"

Piotr Tymczak
Premiera najnowszego bolidu elektrycznego RTE 3.0 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Premiera najnowszego bolidu elektrycznego RTE 3.0 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Anna Kaczmarz
Koło Naukowe Akademii Górniczo-Hutniczej Racing, skupiające twórców bolidów wyścigowych, zaprezentowało najnowszą skonstruowaną maszynę. Premiera pojazdu odbyła się w poniedziałek, 26 maja, w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Nowy bolid RTE 3.0 to rezultat pracy ponad 120 studentów z różnych wydziałów AGH – od inżynierii mechanicznej, przez elektronikę, aż po informatykę i zarządzanie projektami. Projekt łączy wiedzę akademicką z praktyką, pokazując, że studenci mogą tworzyć nowoczesne technologie na poziomie międzynarodowym.

– Bolid RTE 3.0 to nie tylko wyjątkowe osiągnięcie technologiczne – to również wyraz pasji, zaangażowania i umiejętności naszych studentów. AGH od lat wspiera młodych konstruktorów, którzy dziś budują przyszłość motoryzacji czy automatyki. To, co zobaczyliśmy podczas premiery RTE 3.0, to efekt synergii nauki, kreatywności i ciężkiej pracy zespołowej – podkreśla prof. Jerzy Lis, Rektor Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Nowy bolid waży zaledwie 225 kilogramów

Podczas wydarzenia była możliwość obejrzenia bolidu z bliska, ale również poznania szczegółów dotyczących konstrukcji i przygotowań do rywalizacji na tym nowym samochodzie wyścigowym.

- Nowy bolid to nie tylko kolejna wersja studenckiego pojazdu – to przełom technologiczny, który ustanawia nowe standardy konstrukcyjne i inżynierskie w polskich zespołach Formuły Student - podkreślają w AGH.

RTE 3.0 to pierwszy w historii AGH Racing pojazd elektryczny z napędem na cztery koła, zbudowany z monocoque'u z włókna węglowego – ultralekkiej i sztywnej strukturze nośnej, wykorzystywanej w profesjonalnym motorsporcie. Ten rodzaj konstrukcji zapewnia nie tylko wyjątkową odporność na obciążenia, ale także zwiększa bezpieczeństwo kierowcy.

Nowy bolid waży zaledwie 225 kilogramów i jest napędzany przez cztery silniki elektryczne umieszczone bezpośrednio w kołach. Każdy z nich kontrolowany jest przez autorskie algorytmy wektorowania momentu obrotowego, co zapewnia nieporównywalną precyzję prowadzenia. Zespół napędowy generuje łącznie 140 kW (190 KM) mocy oraz 1000 Nm momentu obrotowego, a pojazd rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,5 sekundy.

- To parametry porównywalne z profesjonalnymi pojazdami wyścigowymi - podkreślają twórcy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Edukacja

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

Za zasilanie odpowiada wysokonapięciowy akumulator 600V o pojemności 7,86 kWh, zaprojektowany z myślą o maksymalnej wydajności i bezpieczeństwie.

Odpowiednio zaprojektowany pakiet aerodynamiczny, generujący ponad 3200N siły docisku przy prędkości 120 km/h zapewnia doskonałe prowadzenie i stabilność przy dużych prędkościach oraz przeciążeniach bocznych sięgających 2,5 g.

Po raz pierwszy w historii zespołu bolid został również przygotowany do jazdy autonomicznej. System oparty na kamerach, laserowych skanach otoczenia i wewnętrznych czujnikach, wspierany przez algorytmy sztucznej inteligencji, wylicza optymalną trasę, a następnie steruje silnikiem w kolumnie kierowniczej oraz układem napędowym.

Rywalizują na najbardziej znanych torach wyścigowych świata

Zespół AGH Racing to jeden z nielicznych zespołów na świecie, który rozwija równolegle aż trzy technologie napędu i sterowania bolidem - spalinowe, elektryczne, autonomiczne. Skonstruowanymi przez siebie samochodami członkowie zespołu jeżdżą po najsłynniejszych torach wyścigowych świata, takich jak m.in. Circuit de Barcelona-Catalunya czy węgierski Hungaroring.

"Każdy kolejny bolid to nowa przygoda i nowy powód do dumy oraz paliwo do dalszego rozwoju i nauki" - podkreślają w AGH Racin.

Historia zespołuAGH Racing zaczęła się w 2012 roku, gdy grupę studentów połączył jeden cel – udział w międzynarodowych zawodach Formuły Student. Po roku wytężonej pracy z zaprezentowali pierwszy bolid – Grubą Bertę, którym wystartowali w zawodach na legendarnym torze Silverstone.

"Każdy kolejny rok oznaczał dla nas nowe wyzwania i chęć przebicia swoich dotychczasowych dokonań. Nigdy nie spoczęliśmy na laurach i dzięki temu wielokrotnie zapisaliśmy się na podium zawodów" - podkreślają w AGH Racing.

W sezonie 2025 AGH Racing planuje start w czterech rundach prestiżowych zawodów Formuła Student – w Holandii, Czechach, Niemczech i Polsce. Zespół zmierzy się z najlepszymi drużynami akademickimi z całego świata, rywalizując zarówno w konkurencjach dynamicznych jak i statycznych.

 

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Na rynkach cisza przed burzą. Inwestorzy czekają na wyniki wyborów

Na rynkach cisza przed burzą. Inwestorzy czekają na wyniki wyborów

Kraków świętuje 35 lat samorządu. "Mieszkańcy czują się współgospodarzami miasta"

Kraków świętuje 35 lat samorządu. "Mieszkańcy czują się współgospodarzami miasta"

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska