Pijany 55-latek za kierownicą volvo stracił panowanie nad pojazdem
W trakcie czynności policjanci ustalili, że osoba kierująca samochodem marki Volvo na łuku drogi straciła panowanie nad pojazdem, po czym auto wypadło z jezdni, uderzyło w ogrodzenie posesji, a następnie w ścianę budynku.
Po tym fakcie mężczyzna kierujący pojazdem oddalił się z miejsca zdarzenia. Po kilkudziesięciu minutach został zatrzymany. Okazało się, że 55-latek był pod wpływem alkoholu. Badanie jego stanu trzeźwości wykazało 3,7 promila alkoholu. Mężczyzna trafił do komisariatu Policji.
Następnie kilkakrotnie przeprowadzono badanie jego stanu trzeźwości. Na tej podstawie biegli określą przybliżony czas spożycia przez niego alkoholu. W tym przypadku policjanci nie zarekwirowali jego samochodu z uwagi na fakt, iż mężczyzna nie był jego właścicielem - informuje Małgorzata Jurecka, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Oświęcimiu.
Warto dodać, że służby zjawiły się na miejscu zdarzenia po automatycznym zgłoszeniu przez system eCall, znajdujący się w pojeździe. System podał dane GPS miejsca, w którym doszło do zdarzenia.
Policja apeluje: Jesteś nietrzeźwy – nie wsiadaj za kierownicę
Za kierowanie pojazdem mechanicznym pod wpływem alkoholu grozi kara do trzech lat pozbawienia wolności, co najmniej trzyletni zakaz kierowania pojazdami mechanicznymi oraz wysoka grzywna. W przypadku, gdy badanie stanu trzeźwości wykaże, co najmniej 1,5 promila alkoholu, na poczet przyszłej grzywny policjanci zarekwirują samochód, będący własnością sprawcy przestępstwa.
Policja apeluje do kierowców, aby nigdy nie wsiadali za kierownicę po spożyciu alkoholu czy zażyciu narkotyków. Z kolei osoby postronne, które widzą, że za kierownicę wsiada osoba nietrzeźwa zarówno po spożyciu alkoholu czy zażyciu narkotyków, proszone są o natychmiastową reakcję i uniemożliwienie jazdy lub zgłoszenie telefonicznie pod numer alarmowy 112.
System eCall w samochodzie
Celem wprowadzenia systemu eCall w pojazdach jest przede wszystkim zminimalizowanie ofiar śmiertelnych w wyniku wypadków drogowych, gdyż im szybciej na miejsce dociera pomoc, tym większe jest prawdopodobieństwo uratowania uczestniczących w nich osób.
System może być aktywowany na dwa sposoby: automatyczny - po zadziałaniu czujników znajdujących się w aucie, np. w momencie wybuchu poduszek powietrznych, jak było w tym przypadku, a także ręcznie - po wciśnięciu przycisku „SOS” przez kierowcę bądź pasażera.
Wówczas system powiadamiania ratunkowego 112 otrzymuje najważniejsze informacje: miejsce i czas zdarzenia, kierunek jazdy, rodzaj paliwa zasilającego pojazd, a nawet liczbę pasażerów szacowaną na podstawie zapiętych pasów, a następnie przekazuje je służbom ratunkowym.
