FLESZ - Tłumy w lokalach, sypią się kary
Twórcy serwisu informują, że przedsiębiorcy zainteresowani współpracą z Amazon.pl (w skali kraju) oraz z Amazon.com (globalnie), mogą rejestrować swoje konta po polsku na stronie sell.amazon.pl w ramach przygotowań do premiery. Data uruchomienia serwisu nie jest znana, ale już pod koniec 2020 roku pojawiły się przecieki/spekulacje, że może on zadebiutować jeszcze wiosną 2021. Firma przekonuje w komunikacie, iż „zapewni polskim klientom nowy wymiar zakupów, a lokalnym biznesom umożliwi dotarcie do większej liczby odbiorców zarówno w Polsce, jak i na świecie".
Wejście amerykańskiego smoka na duży i szybko rozwijający się – także w pandemii - polski rynek e-commerce to dobra wiadomość dla polujących na okazje klientów oraz części handlowców prowadzących swe sklepy w ramach tego typu portali, a gorsza dla rodzimego Allegro (które niedawno zadebiutowało na warszawskiej giełdzie) , ale też dla wielce popularnych nad Wisłą chińskich serwisów, z AliExpress na czele; zwłaszcza, że te ostatnie mają teraz pod górkę w związku z faktycznym wzrostem obciążeń podatkowych przesyłek z Azji, co uderzyło w ich podstawową przewagę – niskie ceny.
Amazon w Polsce: tysiące miejsc pracy i głośne protesty
„Amazon od wielu lat wspiera polskich klientów oraz pomaga sprzedawać produkty polskich przedsiębiorców w naszych europejskich sklepach. Kolejnym etapem jest wprowadzenie pełnej oferty detalicznej dla konsumentów w Polsce i właśnie nadszedł czas na ten krok” - wyjaśnia Alex Ootes, wiceprezes ds. rozwoju w UE, Amazon. I dodaje: „Cieszymy się, że możemy wzmocnić pozycję polskich firm za pośrednictwem Amazon, inwestując w narzędzia i usługi, które pomogą im się rozwijać. Jesteśmy przekonani, że skupiając się na tym, co naszym zdaniem klienci cenią najbardziej – niskich cenach, szerokim wyborze towarów i ich szybkiej dostawie – z czasem zdobędziemy zaufanie klientów w Polsce."
Jeff Bezos, właściciel Amazona, został w 2017 r. najbogatszym człowiekiem na świecie. Sam Amazon zajmuje czwarte miejsce w rankingu najwyżej wycenianych firm globu, ustępując nieznacznie Microsoftowi (czasem zmieniają się miejscami na podium).
Amazon działa w Polsce od 2014 roku. Amerykańska Izba Handlowa ogłosiła w 2020 r., że Amazon jest największym amerykańskim pracodawcą w kraju i trzecim co do wielkości amerykańskim inwestorem. Firma stworzyła ponad 18 tys. stałych miejsc pracy w dziewięciu nowoczesnych centrach logistycznych: w Sadach pod Poznaniem, Sosnowcu, Kołbaskowie koło Szczecina, Bielanach Wrocławskich, Łodzi i pobliskich Pawlikowicach, Okmianach koło Bolesławca i Gliwicach. Biuro Amazon Web Services i Centrum Rozwoju Technologii Amazon mieszczą się w Gdańsku. W 2021 r. uruchomione zostanie 10. centrum logistyczne Amazona - w Świebodzinie (ponad tysiąc nowych etatów).
System pracy i skala wynagrodzeń w magazynach giganta wzbudza kontrowersje niemal wszędzie, także w Polsce. W połowie grudnia 2020 r. pracownicy firmy protestowali przed magazynami Amazona w Bielanach Wrocławskich. Związkowcy zablokowali wyjazd i wjazd tirów do magazynu. Była to kolejna odsłona akcji #MakeAmazonPay. "Żyje nam się źle, a powodem są takie firmy jak Amazon, który nie płaci nam tyle, ile nasza praca jest warta" – pisali do mediów działacze Inicjatywy Pracowniczej Amazon. Zwracali uwagę, że koncern w 2020 roku postanowił nie podwyższać płac większości polskich pracowników, a bonus świąteczny przyznał dopiero po globalnej akcji pracowników. "Polską załogę po raz kolejny potraktowano jednak jak tanią siłę roboczą. Dostaliśmy mniej niż połowę kwoty wypłacanej w zachodnich krajach: w Polsce 600 zł (130 Euro), a w innych krajach 300 euro" – żalili się związkowcy.
Amazon to gigant, ale Allegro łatwo skóry nie odda
Wedle danych Amazona, ponad 50 proc. towarów sprzedawanych w jego serwisie pochodzi od zewnętrznych partnerów. - Zbliżająca się premiera Amazon.pl zapewni więc polskim przedsiębiorcom możliwość dotarcia do ponad 300 milionów klientów Amazon na całym świecie, w ponad 200 krajach i terytoriach - wskazuje firma.
Za pośrednictwem Amazona można dziś kupić towary od 1,7 miliona małych i średnich firm prowadzących swe biznesy w serwisach firmy Bezosa. Ponad 200 tys. z nich urosło i notuje obroty powyżej 100 tys. dolarów rocznie.
Konkurenci Amazona wiedzieli od dawna, że prędzej czy później musi się on pojawić na polskim rynku, i odpowiednio się do tego przygotowywali. Allegro.eu zadebiutowało zeszłej jesieni na warszawskiej giełdzie i kilka dni później osiągnęło gigantyczną kapitalizację (wartość) - 90 mld zł, czyli ponad trzy razy wyższą niż ORLEN, PGNiG, PZU, KGHM Polska Miedź czy PKO BP. Dziś wycena ta oscyluje w granicach 70 mld zł, czyli 18,7 mld dol. To ponad 89 razy mniej niż wynosi obecna kapitalizacja Amazona i kilkanaście razy mniej niż może wynosić wartość koncernu Alibaba, kontrolującego serwis AliExpress. Z drugiej strony, Allegro wprowadziło w ostatnim czasie wiele bardzo przyjaznych użytkownikom funkcjonalności, na czele z maksymalnym podniesieniem bezpieczeństwa transakcji (gwarancja zwrotu pieniędzy, jeśli klient z jakichś powodów nie otrzyma towaru lub zwrotu należności przez sprzedawcę) i darmowymi dostawami w pakiecie smart. To przyciągnęło do serwisu kolejne tysiące klientów. Zapowiada się więc bardzo ciekawa walka Dawida z Goliatem.
- Chcesz zaoszczędzić? Wyjmij te urządzenia z gniazdka
- Budowa S7 w Krakowie pomiędzy Mistrzejowicami i Nową Hutą [WIZUALIZACJE, MAPY]
- Zarobki w wojsku. Tyle zarabiają teraz żołnierze od szeregowego do generała
- Ciepło, ale oszczędnie. 9 porad, jak obniżyć rachunki za ogrzewanie
- Tak wyglądał krakowski Kazimierz zaledwie 60 lat temu
