Wicemarszałek województwa małopolskiego Roman Ciepiela wysłał zapytanie do firmy Stalexport Autostrada Małopolska o to, jakie inwestycje i kiedy zamierza realizować. To dlatego, że w województwie mówi się o konieczności poprawy komunikacji między Małopolską i Śląskiem.
Niektórzy wskazują, że wciąż niewykorzystana jest autostrada. Dlatego Ciepiela zapytał o rozbudowę autostrady o trzeci pas ruchu oraz planowane od dawna wjazdy i zjazdy. W odpowiedzi Emil Wąsacz, prezes firmy Stalexport Autostrada Małopolska, stwierdził, że: "Obserwowane obecnie natężenie ruchu na autostradzie nie uzasadnia budowy trzeciego pasa. Także prognozy ruchu dla kolejnych lat koncesji takiej inwestycji nie uzasadniają". Zarządca drogi rozbudowuje natomiast place poboru opłat. Obecnie robi to w Balicach.
- To oznacza zwiększające się natężenie ruchu na bramkach, chociaż koncesjonariusz skutecznie ten ruch blokuje nieuzasadnionymi podwyżkami opłat za przejazd autostradą. Autostrada A4 mogłaby być perłą w koronie Małopolski. Jednak oddanie jej temu koncesjonariuszowi to porażka - denerwuje się Kazimierz Czekaj, radny Sejmiku, który zabiega o przejęcie drogi przez dwa samorządy wojewódzkie: małopolski i śląski.
Jedną z niewielu inwestycji, dla której prezes Wąsacz podaje terminy realizacji, jest rozbudowa węzła Rudno. Planuje jego budowę w latach 2014-2015. - Projekt budowlany został już przygotowany i po sprawdzeniu zostanie przesłany do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do uzgodnienia - informuje prezes i przyznaje, że liczy na szybkie uzgodnienia, żeby pozyskać niezbędne decyzje administracyjne. A następnie ogłosi przetarg. - Chciałbym wierzyć w to, że węzeł w Rudnie uda się zrobić za dwa lata - ucina Czekaj.
Węzeł Rudno jest na granicy gmin: Krzeszowice i Alwernia oraz powiatów chrzanowskiego i krakowskiego. Powiaty zmodernizowały drogi prowadzące do węzła Rudno, którymi pojadą auta zjeżdżające z autostrady. To był warunek koncesjonariusza. Samorządy wywiązały się z niego w ostatnich latach, a Stalexport ze swoją inwestycją zwleka.
- Węzeł jest najbardziej oczekiwany przez przedsiębiorców - mówi Andrzej Żbik, wiceburmistrz Krzeszowic. - Od nas można wjechać na autostradę tylko w kierunku Krakowa, ale pojazdy, np. ciężarówki z towarem z tutejszych kopalni, zwykle korzystają z drogi krajowej, bo mają bliżej. Natomiast wjazdu na autostradę w kierunku Katowic nie ma, więc muszą drogą krajową dotrzeć do Trzebini, żeby tam wjechać na autostradę - mówi Żbik. Zaznacza, że gminie zależy, żeby przy rozbudowie węzła województwo małopolskie wybudowało łącznik od Rudna do drogi krajowej. Inaczej ciężkie samochody zjeżdżające z autostrady zniszczą słabsze drogi lokalne.
Co Stalexport planuje
Autostrada A4 jest w remoncie ze względu na drobne naprawy trwające w nieskończoność. Koncesjonariusz Stalexport broni się przed dużymi inwestycjami. Nie będzie trzeciego pasa ruchu, bo jak twierdzi koncesjonariusz nie uzasadnia tego natężenie ruchu. Nie planuje też jego budowy w przyszłości, bo prognozy ruchu na kolejne lata również tego nie uzasadniają.
Trwa rozbudowa punktu poboru opłat w Balicach.
Rozbudowa węzłów autostradowych. W Rudnie jest przygotowywana na najbliższe dwa lata. Powstał projekt budowlany, ale jeszcze bez uzgodnień i pozwoleń administracyjnych. W Byczynie zaś zakończyły się prace studialne. Jest wielowariantowa koncepcja i nic więcej. Nie ma przybliżonych terminów realizacji.
Plan budowy miejsc obsługi podróżnych w Rudnie oraz Grojcu.
Jednak dotrzymanie terminów Stalexport uzależnia od zgody banków kredytujących inwestycje.
Zobacz zdjęcia obchodów święta 3 maja w Krakowie: 3 maja 2013 | Przed II wojną światową
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+