Panie Marszałku Szaflary to duża inwestycja, istotna z punkty widzenia wszystkich mieszkańców
Zgadza się - Szaflary zyskają bardzo dużo. Przebudowa szkoły, nowoczesna hala sportowo-widowiskowa, miejsce na biblioteki - nie ukrywamy, że to duża i bardzo ważna inwestycja w tym regionie. Każdy jej element zostanie odpowiednio dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przypomnę, że projekt ten był już składany w 2017 roku - w pierwszym naborze rewitalizacji szaflarski wniosek został odrzucony. Całe szczęście Samorząd Gminy nie pozostawił tej sprawy bez echa, odwołał się, dzięki czemu projekt ten został przywrócony na listę rezerwową - niestety wówczas środków zabrało i trzeba było czekać do 2021 roku.
Tutaj władze regionu od samego początku przychylnie były nastawione do tego projektu?
Wielokrotnie marszałek województwa Witold Kozłowski deklarował, że po objęciu władzy nowy Zarząd Województwa Małopolskiego będzie zabiegał o to, żeby Szaflary otrzymały dofinansowanie - tak też się stało. Z naszej strony zachowaliśmy całą rezerwową listę rewitalizacyjną po to by móc dedykować środki na te ważkie tematy. W maju powstała Małopolska Tarcza Antykryzysowa, a jeden z jej pakietów dedykowany jest rozwojowi, który skupia się między innymi na rewitalizacji. Naszym celem jest by jeszcze w perspektywie 2014-2020 każdy samorząd mógł zrealizować swoje projekty rewitalizacyjne. Przypomnę, że jest to możliwe do połowy 2023 roku.
Inną kwestią jest rozwój kolejowej sieci komunikacyjnej czy ten temat również dotknie Podhala, a jeśli tak to w jakim zasięgu?
Pod koniec 2020 roku uchwałą Zarządu Województwa Małopolskiego zostało powołane Forum Współpracy dla Podtatrza, które ukierunkowane jest na rozwój i rozwiązywanie problemów transportowych, nie tylko tych drogowych, ale przede wszystkim także kolejowych. Priorytetem w naszych działaniach w tej dziedzinie jest to, aby całe Podtatrze skomunikowane było jednym systemem, począwszy od dróg gminnych, powiatowych i wojewódzkich, a kończąc na drogach krajowych. Obok tego wszystkiego musimy zadbać, by kolej działała sprawniej i sprawniej dojeżdżała na Podhale.
Tutaj znakomitym przykładem jest Podhale i to jakim zainteresowaniem cieszyły się szybkie, lokalne połączenia kolejowe?
Sukces kolei podhalańskiej jest już widoczny - z naszej strony dokładamy wszelkich starań jeśli chodzi o modernizacje trakcji - między innymi Podhalańskiej Kolei Aglomeracyjnej, o nowoczesne pociągi - samorząd województwa zamówił 13 nowoczesnych pociągów - część z nich zostanie dostarczona na tory jeszcze w 2021 roku, druga część będzie użytkowana od 2022 roku - wszystko to ma na celu skracanie czasu podróży tak by mieszkańcy aktywnie korzystali z tej formy przemieszczania się w codziennym życiu - tak by ich funkcjonowanie było łatwiejsze i by byli z tego zadowoleni. Co więcej strategicznym projektem dla Podhala i całego województwa małopolskiego jest linia kolejowa Podłęże - Piekiełko. Mamy zabezpieczone środki na ten cel, pomału kończymy fazę projektowania. Wraz z wszystkimi mieszkańcami, z niecierpliwością czekamy na rozpoczęcie pierwszych prac, bo to, że ten projekt zostanie zrealizowany - nie mamy żadnych wątpliwości.
