https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wieliczka czeka na wiadukty nad drogą krajową

Jolanta Białek
Taką estakadę zaproponowali autorzy raportu komunikacyjnego na skrzyżowaniu drogi krajowej 94 z ul. Niepołomską
Taką estakadę zaproponowali autorzy raportu komunikacyjnego na skrzyżowaniu drogi krajowej 94 z ul. Niepołomską materiały prasowe
Lekarstwem na wciąż rosnące drogowe kłopoty w Wieliczce mają być ronda oraz estakady. Powstał raport dotyczący usprawnienia ruchu w kluczowych punktach wielickiego rejonu. Elementem projektu jest m.in. już rozpoczęta przebudowa wjazdu do miasta

Komunikacyjny raport dla Wieliczki przygotowali na zlecenie gminy naukowcy z Akademii Górniczo-Hutniczej. Odbyły się już pierwsze konsultacje tego opracowania z policją oraz przedstawicielami zarządów dróg gminnych oraz powiatowych. Wnioskowano o poprawki, m.in. o dopisanie do raportu przebudowy skrzyżowań ulicy Reformackiej. Kompletny już „komunikacyjny” dokument ma być gotowy w ciągu dwóch tygodni.

Estakada po raz pierwszy

Realizacja projektu, mającego usprawnić ruch na wiecznie zakorkowanym wielickim odcinku drogi krajowej 94 ruszyła tego lata. Trwa budowa rond - zaplanowana do 30 października br. - na skrzyżowaniu DK 94 z ul. Krakowską oraz na zbiegu ulic Krakowskiej, Narutowicza i Dembowskiego. Ich powstanie poprawi sytuację, ale problemu nie rozwiąże - to wiadomo od dawna, bo by unormować ruch w tym rejonie, potrzebna jest estakada nad krajową trasą.

Aby wiaduktem nad ulicą Grzegórzecką można było puścić cztery tory należało go znacznie poszerzyć.

Gigantyczna inwestycja w Krakowie, centrum zmienia się nie do poznania

Gminno-powiatowy projekt jej budowy zrodził się w Wieliczce w 2016 roku. Na taką inwestycję potrzeba jednak kwotę rzędu 30-50 mln zł, więc Wieliczka poprosiła o pomoc w tej inwestycji Skarb Państwa. Z informacji, które uzyskaliśmy w wielickim Urzędzie Miasta wynika, że projekt ten jest cały czas na etapie „korespondencji z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, zmierzającej do podpisania porozumienia w sprawie tej inwestycji”.

W piątek po południu na wjeździe do Wieliczki odbyła się konferencja prasowa ministra Andrzeja Adamczyka, z udziałem posłanki z Wieliczki Urszuli Ruseckiej, dotycząca „wsparcia ze strony rządu na budowę dróg lokalnych z uwzględnieniem wyjazdu z Wieliczki na DK 94”.

Minister Adamczyk przypomniał, że rząd wsparł modernizację skrzyżowań na wjeździe do miasta kwotą 1,5 mln zł (dotacja z narodowego programu przebudowy dróg lokalnych, natomiast całkowiata wartość budowy rond wynosi 6 mln zł). Stwierdził też, że Wieliczka potrzebuje nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych, bezkolizyjnego wyjazdu z miasta.

- Powinien powstać tu węzeł drogowy. Taka koncepcja powinna być przygotowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Musimy to zrealizować we współpracy z samorządem: wspólnie opracować warianty węzła, podzielić obowiązki związane z tą inwestycją oraz podjąć decyzje. Liczę, że to się wreszcie urzeczywistni. Liczę na dobrą współpracę z samorządem, a nie na wymianę korespondencji - powiedział Andrzej Adamczyk.

Estakada po raz drugi

Kolejnym koszmarem kierowców jest skrzyżowanie drogi 94 z ulicą Niepo- łomską (trasa wojewódzka 964). Koncepcja przebudowy feralnej „krzyżówki” ma być gotowa w połowie grudnia br. Opracowanie tego dokumentu będzie kosztować 106 tys. zł. Zlecił to Urząd Marszałkowski, a kosztami sporządzenia koncepcji podzielą się po połowie województwo małopolskie i gmina Wieliczka.

Wedle zamierzeń koncepcja ta miała być wielowariantowa, ale obejmująca wykonanie na skrzyżowaniu jedynie ronda. Tego chciał Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, jednak Wieliczka od początku była przeciwna takiemu rozwiązaniu, argumentując, że by faktycznie poprawić tam sytuację, konieczna jest estakada. - Ostatecznie dogadaliśmy się w tej sprawie z województwem. W tej koncepcji będzie również projekt budowy tam wiaduktu - powiedział nam burmistrz Wieliczki Artur Kozioł.

Estakada po raz trzeci

Drogowy wiadukt ma powstać także na skrzyżowaniu drogi krajowej 94 z ul. Ochota (wyjazd m.in. z osiedla Krzyszkowice). Wykonanie tego węzła drogowego (będą tam również dwa ronda) zostanie sfinansowane w całości z pieniędzy prywatnych. Za nową infrastrukturę zapłaci inwestor „Galerii Wieliczka”, która powstaje przy krajowej trasie, na Polach Półchłopka.

Rozpoczęcie budowy węzła drogowego jest planowane w najbliższych miesiącach. Estakada i ronda mają być gotowe do końca 2019 roku. Bez wykonania tej inwestycji nie ma mowy o otwarciu „Galerii Wieliczka”.

Nowe ronda w projekcie

* na skrzyżowaniu drogi krajowej 94 z trasą nazywaną wschodnią obwodnicą wieliczki. Plan gminy Wieliczka zakłada, że w ramach tej inwestycji droga będąca łącznikiem pomiędzy DK 94 i trasą wojewódzką 966 zostanie także poszerzona i zaopatrzona w chodnik. Ten projekt ma być zrealizowany w ciągu dwóch najbliższych lat (w 2019 roku projekt, w 2020 roku budowa).

* na skrzyżowaniach DK 94 z ulicami Czarnochowską oraz Reformacką. Wstępny projekt dla ul. Reformackiej zakłada także jej poszerzenie i budowę tam chodnika. Natomiast w przypadku ulicy Czarnochowskiej wraca - na razie w opracowaniach - temat budowy łącznika tego rejonu z krajową „S7”. Koszty takiej inwestycji trzeba jednak liczyć w setkach milionów złotych.

* na skrzyżowaniu ulic: Powstania Warszawskiego, Słowackiego, Goliana. Na ten projekt nie zgodził się przed laty konserwator zabytków. Jednak sprawa wraca i ma być dalej drążona.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

FLESZ: Emerytury dla matek - kto będzie je dostawał?

Komentarze 20

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

E
Ewa
Aleś chłopie wylizał dupę ! Gratulacje. Będzie posada w spółce państwowej !
r
ricardo
Popieram całkowicie wypowiedź ,,swell” o obwodnicy.
Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój gminy, położenie geograficzne oraz potężny i stale rosnący ruch tranzytowy przez Wieliczkę, nie potrafię zrozumieć, dlaczego przez ostatnie kilkanaście lat władze lokalne przy akceptacji wyborców udają, że problemu zachodniej i południowej obwodnicy Wieliczki nie ma. ,,Zabudowało się”, ,,nie ma miejsca”… Kto miał czuwać, żeby była koncepcja, rezerwa terenowa i się nie zabudowało? Kto ma mieć wizję na rozwój miasta i gminy na najbliższe nie 4 lata do następnych wyborów, a 20-30 lat, żeby nasze dzieci i wnuki miały lepiej? Pamiętajcie, że to władza jest dla nas, a nie my dla władzy. Wymagajcie i rozliczajcie. Niech wreszcie będzie ktoś, kto ma wizję Wieliczki za 30 lat, znajdzie miejsce (również niestety kosztem wyburzeń domów, budowy drogi przez tereny osuwiskowe itp.) na zachodnią i południową obwodnicę Wieliczki i będzie ten projekt konsekwentnie realizować krok po kroku. Tego oczekują mieszkańcy całego regionu.
Z
Z Czarnochowic
... kilka lat temu odbyło się zebranie kilku gmin w sprawie budowy BDI, która pierwotnie kończyła się łącznikiem DK 94 na skrzyżowaniu z ul.Czarnochowską z S7. Więc pomysł budowy tego łącznika nie jest nowy. Potwierdza to również istniejąca rezerwa terenowa. I to właśnie dzięki władzom Wieliczki temat BDI kończy się na Zakopiance. Kiedy powstanie to połączenie przejmie cały ruch tranzytowy od strony Gdowa, Dobczyc i Limanowej, który teraz pozostaje i korkuje DK 94 Wieliczka Kraków.
W
Wrrr
Wszystko fajnie tylko jeśli mówicie o ruchu przez centrum to sami kierowcy tutaj wjeżdżają Wieliczka nie mówi wjeżdżać tablicę rejestracyjne świadczą o tym jak ruch i skąd kmy kli kbc to są pojazdy które już teraz mimo braku pełni obwodnicy powinny wjeżdżać na rondo przy ochronie a potem na wschodnią obwodnice. Jaj jest to wiemy. Może warto zmienić organizację ruchu w centrum i wprowadzić drogi jednokierunkowe tak aby przejazd przez centrum był gehenna dla tych co tylko przez szybe rano i wieczorem "zwiedzają" centrum. Fajnie teraz jest gdy rano malo kto pcha sie do centrum przy kindze jak krakowska zamknięta . Druga sprawa po co reformacka ma światła? Ta ulice jest tak wąska że powinna być ślepa droga dk94 króluje się głównie przez mnogość świateł. Estakady fajnie tylko może warto zrobić coś więcej i inaczej może jakieś wiadukty jak w stronę Tarnowa z pasami włączania i wyłączania zamiast rond estakada znpiecioma pasami.
O
Olek
Przecież DK94 jest obwodnicą Wieliczki! Wystarczy ją rozbudować tj. zmodernizować od strony wschodniej do ul. Czarnochowickiej (np. dwupoziomowe skrzyżowanie z Niepołomską) a dalej pociągnąć po nowym śladzie prosto do A4 i S7 tj do węzła Kraków-Bieżanów. I cały tranzyt ominie Wieliczkę!
P
Pablos
Stawia sie mieszkańców pod pregierzem jak zaglosujevue jsk trzeba to będzie kasa na skrzyżowania. Przez Wieliczke buegnie tranzyt do Gdowa Dobczyc Limanowej itd poza tym 2 mln turystów Żadna łacha rządu
S
Szczegolny
Ta północną szczegolnie hahaha
k
kopaln
co więcej ten wiadukt miał być dojazdem do P+R przy stacji Bogucice. Więc polecam mapę.
k
kopaln
3 wiadukt miał być nie przy ul. Ochota tylko koło stacji benzynowej. To jakieś 500 m dalej.
s
swell
Ten łącznik to dokładnie zaprzeczenie tego co powinno się zrobić. Należy budować obwodnicę Wieliczki a nie drogę która będzie nakierowana dokładnie na jej centrum. Przecież chodzi o zmniejszenie tranzytu przez miasto a nie pompowanie nową łącznicą ruchu w kierunku Wieliczki. Taki łącznik miałby jakikolwiek sens jedynie w przypadku odcięcia ul. Czarnochowskiej od DK94, tak by na pojazdach jadących od strony A4 wymusić wymusić ruch wokół miasta po północnej i wschodniej obwodnicy (a docelowo po pełnej) a nie wprowadzać je poprzez Goliana do samiusieńkiego centrum miasta. To jest po prostu szczyt głupoty!
s
swell
KAŻDE miasto regionu buduje obwodnicę! Skawina, Gdów, Miechów, Wolbrom, Zabierzów. No po prostu każde. Tylko w Wieliczce wiecznie nie da się. Obwodnica to absolutna koniecznosć. Co to w ogóle ma znaczyć, żeby miasto powiatowe nie miało obwodnicy, tylko cały ruch przez centrum jak w średniowieczu?? Kandydat na burmistrza który nie przedstawi wizji budowy obwodnicy Wieliczki nie ma nawet po co startować w wyborach!
a
abaqus
Otóż to! Każde normalne miasto eliminuje tranzyt z centrum, a Wieliczka chce w centrum usprawniać ruch, żeby jeszcze więcej pojazdów tam mogło wjechać.
To jest po prostu skrajna głupota! W pierwszej kolejności powinno się zlikwidować bezkolizyjny przejazd przez Goliana pod Piłsudskiego bo to jest wręcz podręcznikowy przykład jak NIE należy robić dróg w kierunku centrum miejscowości (czyli bezkolizyjnie wprowadzających ruch prosto na nią). Pod tym wiaduktem powinno się wreszcie wyznaczyć chodnik z prawdziwego zdarzenia bo to jest kpina żeby dla pieszych był niecały 1 metr szerokości, a dla samochodów bezkolizyjna autostrada!!
S
Stanisław
Witać ten minister Adamczyk to konkretny gość, widać to po Zakopiance i Północnej Obwodnicy Krakowa że jednak się dało zrobić !!! Teraz czas na Wieliczkę !
H
Henio
Wieliczka rozprasza siły: chce mieć i węzeł na autostradzie i estakadę na DK94. Pieniędzy wystarczyłoby w sam raz gdyby zdecydowali się na modernizację DK94 i drogi 964, i jeszcze jeden węzeł nie byłby już potrzebny.
a
ania
Jednak się da ..... coś wymyślić...A nie snuć teorię o ruchu tranzytowym przez Sygneczowów .... W szalony pomysł rysować drogi na istniejących domach .....
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska