Komunikacyjny raport dla Wieliczki przygotowali na zlecenie gminy naukowcy z Akademii Górniczo-Hutniczej. Odbyły się już pierwsze konsultacje tego opracowania z policją oraz przedstawicielami zarządów dróg gminnych oraz powiatowych. Wnioskowano o poprawki, m.in. o dopisanie do raportu przebudowy skrzyżowań ulicy Reformackiej. Kompletny już „komunikacyjny” dokument ma być gotowy w ciągu dwóch tygodni.
Estakada po raz pierwszy
Realizacja projektu, mającego usprawnić ruch na wiecznie zakorkowanym wielickim odcinku drogi krajowej 94 ruszyła tego lata. Trwa budowa rond - zaplanowana do 30 października br. - na skrzyżowaniu DK 94 z ul. Krakowską oraz na zbiegu ulic Krakowskiej, Narutowicza i Dembowskiego. Ich powstanie poprawi sytuację, ale problemu nie rozwiąże - to wiadomo od dawna, bo by unormować ruch w tym rejonie, potrzebna jest estakada nad krajową trasą.
Gigantyczna inwestycja w Krakowie, centrum zmienia się nie do poznania
Gminno-powiatowy projekt jej budowy zrodził się w Wieliczce w 2016 roku. Na taką inwestycję potrzeba jednak kwotę rzędu 30-50 mln zł, więc Wieliczka poprosiła o pomoc w tej inwestycji Skarb Państwa. Z informacji, które uzyskaliśmy w wielickim Urzędzie Miasta wynika, że projekt ten jest cały czas na etapie „korespondencji z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, zmierzającej do podpisania porozumienia w sprawie tej inwestycji”.
W piątek po południu na wjeździe do Wieliczki odbyła się konferencja prasowa ministra Andrzeja Adamczyka, z udziałem posłanki z Wieliczki Urszuli Ruseckiej, dotycząca „wsparcia ze strony rządu na budowę dróg lokalnych z uwzględnieniem wyjazdu z Wieliczki na DK 94”.
Minister Adamczyk przypomniał, że rząd wsparł modernizację skrzyżowań na wjeździe do miasta kwotą 1,5 mln zł (dotacja z narodowego programu przebudowy dróg lokalnych, natomiast całkowiata wartość budowy rond wynosi 6 mln zł). Stwierdził też, że Wieliczka potrzebuje nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych, bezkolizyjnego wyjazdu z miasta.
- Powinien powstać tu węzeł drogowy. Taka koncepcja powinna być przygotowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Musimy to zrealizować we współpracy z samorządem: wspólnie opracować warianty węzła, podzielić obowiązki związane z tą inwestycją oraz podjąć decyzje. Liczę, że to się wreszcie urzeczywistni. Liczę na dobrą współpracę z samorządem, a nie na wymianę korespondencji - powiedział Andrzej Adamczyk.
Estakada po raz drugi
Kolejnym koszmarem kierowców jest skrzyżowanie drogi 94 z ulicą Niepo- łomską (trasa wojewódzka 964). Koncepcja przebudowy feralnej „krzyżówki” ma być gotowa w połowie grudnia br. Opracowanie tego dokumentu będzie kosztować 106 tys. zł. Zlecił to Urząd Marszałkowski, a kosztami sporządzenia koncepcji podzielą się po połowie województwo małopolskie i gmina Wieliczka.
Wedle zamierzeń koncepcja ta miała być wielowariantowa, ale obejmująca wykonanie na skrzyżowaniu jedynie ronda. Tego chciał Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, jednak Wieliczka od początku była przeciwna takiemu rozwiązaniu, argumentując, że by faktycznie poprawić tam sytuację, konieczna jest estakada. - Ostatecznie dogadaliśmy się w tej sprawie z województwem. W tej koncepcji będzie również projekt budowy tam wiaduktu - powiedział nam burmistrz Wieliczki Artur Kozioł.
Estakada po raz trzeci
Drogowy wiadukt ma powstać także na skrzyżowaniu drogi krajowej 94 z ul. Ochota (wyjazd m.in. z osiedla Krzyszkowice). Wykonanie tego węzła drogowego (będą tam również dwa ronda) zostanie sfinansowane w całości z pieniędzy prywatnych. Za nową infrastrukturę zapłaci inwestor „Galerii Wieliczka”, która powstaje przy krajowej trasie, na Polach Półchłopka.
Rozpoczęcie budowy węzła drogowego jest planowane w najbliższych miesiącach. Estakada i ronda mają być gotowe do końca 2019 roku. Bez wykonania tej inwestycji nie ma mowy o otwarciu „Galerii Wieliczka”.
Nowe ronda w projekcie
* na skrzyżowaniu drogi krajowej 94 z trasą nazywaną wschodnią obwodnicą wieliczki. Plan gminy Wieliczka zakłada, że w ramach tej inwestycji droga będąca łącznikiem pomiędzy DK 94 i trasą wojewódzką 966 zostanie także poszerzona i zaopatrzona w chodnik. Ten projekt ma być zrealizowany w ciągu dwóch najbliższych lat (w 2019 roku projekt, w 2020 roku budowa).
* na skrzyżowaniach DK 94 z ulicami Czarnochowską oraz Reformacką. Wstępny projekt dla ul. Reformackiej zakłada także jej poszerzenie i budowę tam chodnika. Natomiast w przypadku ulicy Czarnochowskiej wraca - na razie w opracowaniach - temat budowy łącznika tego rejonu z krajową „S7”. Koszty takiej inwestycji trzeba jednak liczyć w setkach milionów złotych.
* na skrzyżowaniu ulic: Powstania Warszawskiego, Słowackiego, Goliana. Na ten projekt nie zgodził się przed laty konserwator zabytków. Jednak sprawa wraca i ma być dalej drążona.
KONIECZNIE SPRAWDŹ:
FLESZ: Emerytury dla matek - kto będzie je dostawał?