https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wieliczka. Te przesiadki są hitem

Jolanta Białek
Park&ride w Wieliczce pęka w szwach. Strażnicy miejscy są wzywani tam codziennie, usuwają auta m.in. z zieleńców
Park&ride w Wieliczce pęka w szwach. Strażnicy miejscy są wzywani tam codziennie, usuwają auta m.in. z zieleńców fot. Bogdan Pasek
Gmina Wieliczka. Mieszkańcy mogą liczyć na dalszą poprawę dostępności do komunikacji publicznej. Powstaną nowe centra i punkty przesiadkowe, a miejski park&ride ma zostać rozbudowany. Pojadą kolejne autobusy, które dowiozą paseżerów na szybki pociąg

Pierwsza komunikacyjna „rewolucja” miała miejsce w Wieliczce przed dwoma laty wraz z uruchomieniem zintegrowanego transportu: szybkiego pociągu do Krakowa oraz gminnych autobusów dowożących podróżnych na wielicką stację PKP. Nowa komunikacja bije rekordy popularności i wszystko wskazuje na to, że następne miesiące zapiszą się w historii Wieliczki jako czas drugiej „rewolucji” w transporcie publicznym.

Park&ride pęka w szwach. Jest plan rozbudowy

W placach postojowych w systemie park&ride przy stacji kolejowej „Wieliczka Park” jest ponad 250 miejsc postojowych (186 na parkingu przy samej stacji i 78 na placu przy Lotosie). Pesymiści, którzy twierdzili, że te parkingi będą stały puste, szybko musieli zmienić zdanie. Popularność podróży do Krakowa z przesiadką na pociąg rosła w takim tempie, że problemy ze znalezieniem miejsca na park&ride były już w kilka miesięcy po jego otwarciu.

Dziś rejon stacji „Wieliczka Park” to parkingowy horror. Samochody, dla których brakło miejsc w centrum przesiadkowym stoją na każdym trawniku i wzdłuż ulicy, a na samym placu parkingu często wbrew wszelkim postojowym regułom - na każdym wolnym skrawku, mogącym pomieścić cztery kółka.

- Codziennie jesteśmy wzywani co najmniej po 2-3 razy na park&ride w sprawie parkowania na zieleńcach oraz usuwania aut, które blokują możliwość wyjazdu innym samochodom - przyznaje komendant wielickiej Straży Miejskiej Kazimierz Hankus.

Mieszkańcy upominają się o rozbudowę miejskiego park&ride już od roku. Do tej pory wieliccy urzędnicy twierdzili, że nie ma takiej możliwości, bo przy stacji nie ma miejsca na kolejny parking.

Teraz pojawiło się jednak światełko w tunelu. Wieliczka planuje zagospodarować na park&ride kolejny teren w pobliżu parkingu przy Lotosie (w okolicy zbiornika wody). Ta działka należy do województwa małopolskiego.

- Chcemy ten teren wydzierżawić lub otrzymać w użyczenie, a ze strony władz województwa jest wola załatwienia tej sprawy po naszej myśli. Planujemy, że na tej działce wybudujemy w przyszłym roku parking dla 70-80 samochodów - mówi burmistrz Wieliczki Artur Kozioł. Dodaje, że miejski park&ride powinien powiększyć się w następnych miesiącach łącznie o 110-120 miejsc postojowych. - Kolejnych 30 miejsc może powstać jeszcze przy budynku dworca kolejowego, w miejscu gdzie jest dziś teren zielony. Będziemy rozmawiać o tej sprawie z PKP - zapowiada.

Na tym jednak koniec, bo jak twierdzi burmistrz Wieliczki - „nie można robić z turystycznego miasta jednego ogromnego parkingu”. Kolejne centra przesiadkowe powstaną, ale już nie w centrum miasta, lecz na jego obrzeżach oraz w sołectwach.

Najpierw wioski. Osiedle Bogucice poczeka najdłużej

Punkty przesiadkowe mają powstać: w Brzegach, Dobranowicach, Raciborsku, Podstolicach, Janowicach, Byszycach i Grajowie oraz na os. Bogucice w Wieliczce, natomiast parkingi w systemie park&ride zaplanowano przy stacjach kolejowych w Węgrzcach Wielkich i Kokotowie. Na wykonanie tych inwestycji gmina Wieliczka ma zapewnione dofinansowanie z programów unijnych na lata 2016-2020.

„Punkty”, gdzie mieszkańcy będą mogli przesiąść się na gminne autobusy mają powstać w ciągu najbliższych miesięcy. Jednak na park&ride przy stacjach w Kokotowie i Węgrzcach przez które już za dwa tygodnie pojedzie szybki pociąg (trzecia linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, połączenie Kraków - Tarnów) trzeba będzie poczekać co najmniej do 2018 roku. Z informacji z wielickiego magistratu wynika, że gmina chce poczekać z budową tam parkingów do czasu, aż PKP zakończą planowaną m.in. w tym rejonie modernizację linii E-30 (Kraków-Rudzice), która mogłaby doprowadzić do zniszczenia gminnych park&ride.

Podobny jest powód przesunięcia - prawdopodobnie aż na 2020 roku - wykonania centrum przesiadkowego przy przystanku PKP na os. Bo-gucice w Wieliczce. Tutaj chodzi o inwestycję gminną - planowaną w latach 2018-2019 na tzw. piaskach boguckickich budowę ogromnych zbiorników na wodę i innej wodociągowej infrastruktury.

Nowe linie autobusowe. Już w przyszłym roku

Od grudnia 2014 kursują po gminie Wieliczka autobusy R1 (Wieliczka-Raciborsko) i B1 (Wieliczka-Byszyce) dowożące mieszkańców na stacje PKP, gdzie można przesiąść się na szybki pociąg do Krakowa, a wiosną tego roku uruchomiono trzecie takie połączenie - D1 (Wieliczka-Dobranowice-Hucisko).

Władze Wieliczki zapowiadają, że w 2017 roku uruchomione zostaną w gminie kolejne tego typu połączenia. Ma być ich kilka. Jakimi trasami pojadą powinno być wiadomo w przyszłym tygodniu; w tej sprawie trwają jeszcze rozmowy ze spółką Koleje Małopolskie, która jest głównym organizatorem zintegrowanego transportu

Przypomnijmy, że na liście życzeń mieszkańców są m.in. trasy Węgrzce Wielkie - Strumiany - Mała Wieś - Sułków - Wieliczka - Podstolice oraz Wieliczka - Janowice.

Niepołomice i Kłaj dostaną szybkie pociągi. wieliczanie doczekają się nocnych
Druga transportowa rewolucja rozpocznie się w powiecie wielickim już 11 grudnia wraz z uruchomieniem trzeciej nitki Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, pociągów na trasie Kraków - Tarnów

  • Niepołomice. W tej gminie szybki pociąg zatrzyma się na stacjach w Podłężu i Staniątkach.
  • Kłaj: SKA zatrzyma się na stacjach kolejowych w Szarowie i Kłaju
  • Wieliczka. Do szybkich pociągów relacji Tarnów-Kraków można będzie wsiąść w Kokotowie i Węgrzcach Wielkich
  • Nocne pociągi. Spółka Koleje Małopolskie uruchomi weekendowe nocne połączenia na trasie Kraków-Wieliczka począwszy od 17 grudnia. Takie pociągi pojadą do Wieliczki z Dworca Głównego w Krakowie co 60 minut, w godz. 23.10-5.10 (przejazdu nie będzie tylko po godz. 4). To pierwsze nocne połączenie w ramach Małopolskiej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
kjk
pierwsze słyszę żeby Kopalnia pobierała jakieś opłaty za parkowanie samochodów... to jakaś totalna bzdura. Kopalnia ma jeden parking (przy dawnym kominie), który cały czas jest w dzierżawie... po co takie nonsensy tu wypisujecie nie znając prawdy i siejecie głupią propagandę
b
bee
Śmiejesz się z goryczą, bo Wieliczanie płacić godziwie nie chcą.... Rabatów przy zakupach też nie dadzą, a sklepy zamykają już o 17 i skarżą się że utargu nie mają... To chyba od nich bierze się niesłuszne oskarżanie Krakusów o "centusiostwo".... Uważam, że 50 zł to przesada za parking dla miejscowych, płacących różne inne daniny w gminie. Najwyżej 20 zł/miesiąc, żeby więcej samochodów tam parkowało, a nie na zieleńcach i poboczach drogi.
b
bee
Parkingiem tuż przy stacji Wieliczka Rynek Kopalnia zarządza i zarabia na nim (czyżby?) Solne Miasto Sp. z o.o. (forma własności firmy - własność komunalna). Chodzi o to, że dzień w dzień parkuje tam ok. 20 samochodów a miejsc parkingowych jest lekko licząc ok 100. Parkowanie jest odpłatne, abonament miesięczny kosztuje 50 zł, ale jak widac mało kto dał się skusić na takie rozwiązanie. Grunt zawsze był użytkowany przez miasto, lata temu z przeznaczeniem na dworzec autobusowy, który zlikwidowano. Obecnie zajmuje go Solne Miasto, które też jest spółką zależną od Gminy, pbierajżc opłaty za parkowanie. Może trzeba zmodyfikowac opłaty i zachęcić część kierowców do parkowania na tym parkingu. Może się okazac że nie trzeba wydawać pieniędzy z budżetu na nowy P&R bo potrzebna infrastruktura już jest, tyle, że niewykorzystana przez miasto jak należy. Panie Burmistrzu, radni Wieliczki, proszę się zainteresować sprawą. Coś tu jest nie tak... Ciekawe który koleś władz Gminy Wieliczka ma kolegę (albo krewnego) w zarządzie spółki Solne Miasto?
:)
Za mało pracą w Kakowie, żeby wydać 50 zł z parking kopalni ?
Żenua!
p
ppo
i gdzie dzisiaj był ten wspanialy autobus ???dwie godziny ludzie czekali busy jezdzily. dzięki gmino za 4 km spacer z przymiark. niedosc ,ze mam jak w tej komedii "bardzo dobre połączenie" to 2 cm sniegu i nie jeździ.
A
Adrianna
Ja dojeżdżam specjalnie z gdowa. Rozpoczynam pracę w Krk o 10 ale jezdze pociągiem o 7:40 ponieważ w późniejszych godzinach nie ma gdzie zaparkować. Uważam że powinni w trybie przyspieszonym wybudowac parkingi. I czemu nie zrobią przy kopalni darmowego ? Niech zaczną realizować a nie tylko myśleć. Najprościej powiedzieć "nie da się"
p
ppo
ostatni czwartek , po kiju była zgodność z rozkładem chyba. Pasazerowie czekali, i do dobranowic na zebranie znowu nie dojechali...

l
M
Mateusz
A co z nowymi pociągami, obiecywanymi przez KM? W godzinach szczytu podróż wygląda jak w mpk, z tym że trzeba się trzymać współpasazerow gdyż składy są nie przystosowane do takiej liczby osób i nie ma poręczy i uchwytów... Z każdym dniem podróż wygląda co raz gorzej.
d
dla pitera
Przecież jak jest korek na tej wsi, to ten autobus ma przelecieć czy się teleportować ?
e
elo320
Zamiast pisać brednie to byś raz się przejechał takim autobusem. Korzystam dość często i mam same pozytywne wrażenia - miła obsługa, zgodność z rozkładami. Jednym problemem są czasem pasażerowie z wiejskimi zwyczajami.
p
piter
autobusy jak chcą to przyjadą, non stop awarie, na przystankach rozkłady które se w cztery litery można wsadzić...guzik można naciskac i tak się nie zatrzyma. Szyby wypadają...rewelacja. PKS reaktywacja normalnie. Ostatni kurs po 22 nie przyjechal bo się zepsul i taxi... a komentarz , a i tak dwie osoby jezdza , 3 przystanki se możesz przejść...
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska