https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wielka inwestycja koło Sącza. Zbudują tor za ponad 5 mln zł

Stanisław Śmierciak
Tor do szkolenia kierowców wybudowany w Bednarach przez firmę Sobiesława Zasady
Tor do szkolenia kierowców wybudowany w Bednarach przez firmę Sobiesława Zasady archiwum
Kierowcy ciężarówek podążających na Sądecczyznę umiejętność poruszania się po śliskich, ostrych zakrętach testują w praktyce podczas pokonywania stromizn Justu na drodze Nowy Sącz - Kraków. Wkrótce będą to ćwiczyć blisko Justu na specjalnym torze szkoleniowym. Jego budowę zaczyna Piotr Litwiński, właściciel dużej firmy transportowej z sąsiedniego Tęgoborza.

Aby stworzyć taki tor, Litwiński kupił 12-hektarowe pole od Instytutu Sadownictwa w Łososinie Dolnej. Cały teren leży przy drodze Nowy Sącz-Kraków naprzeciwko lotniska Aeroklubu Podhalańskiego. Obok są stacja paliw i zakład przetwórstwa owoców. - To wielka inwestycja - mówi Litwiński o torze, na którym kierowcy wielkich aut i osobówek będą szkolić się m.in. w radzeniu sobie w czasie poślizgu.

W szczerym polu powstanie 800-metrowy odcinek drogi, czyli tak długi jak pas startowy na pobliskim lotnisku. Będą trzy ostre zakręty w lewo i trzy w prawo. Jeden na stromym wzniesieniu o długości około 150 m, które usypie wykonawca. Zaplanowano też tor do jazdy po wielkim okręgu i plac manewrowy ponadstumetrowej długości.

Sercem całego ośrodka będzie "zrywacz". To specjalna ruchoma płyta tuż przed wjazdem na bardzo śliski i dodatkowo zraszany wodą 100-metrowy odcinek. Kiedy na płytę wjedzie rozpędzone auto, siłowniki hydrauliczne szybko szarpną nią w dwie strony. Kierowca nagle utraci panowanie nad pojazdem. Moment później wóz znajdzie się na śliskim odcinku drogi, gdzie będzie musiał powrócić do jazdy na wprost. Nie zawsze się to udaje, więc za płytą jest kilkaset metrów na opanowanie auta.

Budowa toru pochłonie 5-7 mln zł. Jego otwarcie nastąpi już w przyszłym roku.

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

L
Lasok
Co by miało tam tyle kosztować??? ja bym to zrobił za 3 mln jeszcze z uni dostał dotacje
M
MOTOHOLIK
Proszę pomyśleć o motocyklistach ;) dziękuje :P
c
coto
ciekawy pomysl na biznes
lepszynowysacz.wordpress.com
a
a co ?
Hahahaha na pewno wyłoży z własnej kieszenie :D buhahahahah .... dofinansowanie z EU
b
bogatemu
zabroni
s
slavo
w kopiejkach czy halerzasz?
p
paco
mln. zł. jakich mld. !!
e
evon
Koszt budowy tej lini to 5 - 7 mld, nie mln zł.
Poza tym, tor buduje prywatny inwestor.
a
amator kolei
5 -7 mln zł czyli tyle ile na odcinek kolei Podłęże Piekiełko? wolę Piekiełko!
s
sgb
Nareszcie ktoś pomyślał jak zapobiegać, a nie tylko usuwać skutki wypadków
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska