Wielkie podwyżki i zmiany w strefie płatnego parkowania. Szykuje się burzliwa debata. "Ceny charytatywne" kontra "drożyzna"

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Zaktualizowano 
Ceny za postój w Krakowie mogą wkrótce mocno poszybować w górę Andrzej Banas / Polska Press
Spodziewane od dawna podwyżki stawek za parkowanie trafią wkrótce na radę miasta. To radni zdecydują o ich skali, ale już teraz wydaje się, że projekt prezydencki nie przejdzie. Zakłada on trzy rodzaje stawek za parkowanie za godzinę: od 5 do 7 zł, od 7 do 9 zł i od 9 do 11 zł. Radni z największych klubów mówią o drożyźnie i już zapowiadają, że takiego projektu nie poprą.

Urzędnicy miejscy przedstawili propozycję nowych stawek za postój w strefie płatnego parkowania, która teraz będzie w całości nazywać się śródmiejską strefą płatnego parkowania. Miasto podzielono na trzy podstrefy - A, B i C. Za pierwszą godzinę postoju zapłacimy w nich odpowiednio - 9, 7 i 5 zł. Strefa zacznie obowiązywać także w weekendy (sobota i niedziela). Dla mieszkańców stref pozostanie abonament postojowy za 10 zł. Z kolei abonamenty ogólnopostojowe (teraz za 250 zł) wzrosną do 700 (strefa C), 900 (B) i 1200 zł (A).

Projekt przygotowany przez Zarząd Transportu Publicznego trafi pod obrady Rady Miasta Krakowa 11 czerwca. Już wiadomo, że zanosi się na burzliwą dyskusję i liczne poprawki, bo to co zaprezentowali urzędnicy wywołało wielkie emocje pośród radnych. Wstępnie można zakładać, że śródmiejska strefa parkowania w takiej postaci nie przejdzie.

Czytaj także

Była podwyżka biletów, teraz czas na strefę

W tym roku władze miasta zaserwowały nam już podwyżkę biletów. Przynajmniej od jesieni zeszłego roku było wiadomo, że w 2019 pojawi się też propozycja podwyższenia opłaty za postój w strefie płatnego parkowania (szczegóły, jak i najważniejsze zmiany zaproponowane przez urzędników prezentujemy poniżej). Możliwość podwyższania i różnicowania stawek wprowadził sejm w zeszłym roku. Zapisy wejdą w życie od września tego roku, a Kraków jest pierwszym miastem w Polsce, który chce skorzystać z tych zapisów. Inne miasta czekają, z Warszawą na czele, gdzie przyznają wprost: obserwujemy co robi Kraków, a potem wyciągniemy wnioski.

- Centrum Krakowa zamieniło się w jeden wielki parking. Z drugiej strony to obszar, gdzie stale trwa poszukiwanie wolnego miejsca do zaparkowania - mówi Andrzej Kulig, wiceprezydent Krakowa ds. inwestycji. - Coraz większe problemy z parkowaniem są także w rejonach dojazdowych do ścisłego centrum - zaznacza wiceprezydent, tłumacząc propozycje podwyżek. Andrzej Kulig podkreśla także, że stawki za parkowanie nie były nowelizowane od ponad 10 lat, a już teraz stawki na prywatnych parkingach w centrum są wyższe niż na drogach publicznych i wynoszą ok. 5-6 zł za godzinę. - Nasze ceny za parkowanie są wręcz charytatywne - dodaje Kulig. Obecnie za pierwszą godzinę postoju w Krakowie płacimy 3 zł, za drugą 3,5 zł i za trzecią 4,1 zł. Za każdą kolejną dopłacamy 3 zł. To co jednak proponują urzędnicy, w niektórych wypadkach podwyżka o 200 procent.

Poszerzenie strefy

Wraz z propozycją podwyżek stawek, strefa parkowania poszerzy się dodatkowo o Zabłocie, osiedle Podwawelskie oraz rejon ulic Wita Stwosza, Prandoty i al. 29 Listopada do torów kolejowych. Niewykluczone, że w ciągu kilku dni pojawi się propozycja poszerzenia strefy na Grzegórzkach, wzdłuż alei Pokoju, do torów kolejowych.

- Analizy wykazują, że w tym momencie strefa nie działa. Maksymalne napełnienia miejsc parkingowych w godzinach obowiązywania strefy dochodziły do 100 procent, czyli brak możliwości parkowania. Przyjmuje się, że powyżej 85 proc. napełnienia, czas poszukiwania wolnego miejsca jest zbyt długi - mówi Łukasz Franek, dyrektor ZTP.

Radni grzmią: drożyzna

Teraz projekt urzędników trafi pod obrady rady miasta, która przyjmie ostateczną wersję zmian w strefie. Zanosi się na burzliwą dyskusję i odrzucenie propozycji urzędników, bo radni z największych klubów mówią tak samo: drożyzna.

- Rozumiem argument, że ceny nie były zmieniane, ale 200-procentowa podwyżka mnie nie przekonuje - mówi nam Andrzej Hawranek (Koalicja Obywatelska). Jego zdaniem podwyżka nastąpi, ale skończy się na poziomie maksimum 5-6 zł za pierwszą godzinę w ścisłym centrum. W dalszych strefach będzie odpowiednio taniej.

Co znamienne, przeciwko projektowi, który będzie prezentowany jako druk prezydencki, jest także Rafał Komarewicz, przewodniczący prezydenckiego klubu Przyjazny Kraków. - Tak radykalna propozycja podwyżki jest nie do przyjęcia. Bez zdecydowanej poprawy oferty komunikacji miejskiej, m. in. poprzez zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów oraz tramwajów w soboty i niedziele, nie poprę tego projektu uchwały - mówi Komarewicz. Radny proponuje, aby stawki zwiększać stopniowo, co roku, o 1-1,5 zł.

Również PiS jest przeciw. - To skok na kasę . Do zaakceptowania byłoby tylko rozwiązanie, gdyby nowe stawki obejmowały turystów i przyjezdnych bez Karty Krakowskiej. Dla jej posiadaczy stawki zostałyby po staremu - proponuje Włodzimierz Pietrus, szef klubu PiS.

Historia i szczegóły zmian w strefie parkowania

Projekt zmian w SPP przygotował Zarząd Transportu Publicznego. Te są możliwe po zmianach w prawie na poziomie ogólnopolskim. Dzięki temu można różnicować stawki za postój oraz rozszerzyć je także na weekend. I z takiej opcji zamierzają skorzystać krakowscy urzędnicy, by - jak przekonują - „poprawić komfort życia mieszkańców”. Projekt zmian został opracowany na podstawie analiz zapotrzebowania parkingowego.

Jesienią 2018 r. na zlecenie ówczesnego Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu przeprowadzono analizę popytu i podaży miejsc postojowych na obszarze SPP. Strefy, gdzie proponowana jest stawka 8 zł za pierwszą godzinę postoju (9,60 zł za drugą, 11,40 zł za trzecią, za kolejne - 8 zł) to obszary, w których popyt na miejsca postojowe przekracza 90 proc. podaży. W tych podstrefach kierowcy najdłużej szukają też miejsca postoju.

Ostatecznie, po konsultacjach społecznych zakończonych w maju, stawki zaokrąglono do pełnych kwot, bez groszy, oraz zaproponowano trzy strefy z różnymi stawkami.

  • W najdroższych podstrefach pierwsza godzina postoju miałaby kosztować 9 zł, druga 10, a trzecia 11 zł - każda następna kolejne 9 zł. To obecne podstrefy P1 oraz P2 (po zmianach: A1, A2, A3, A4, A13).
  • Średnia cena (7 zł za pierwszą godzinę, 8 zł za drugą, 9 zł za trzecią i 7 zł za kolej n e) będzie dotyczyła podstref P7 czy P5, a więc Zwierzyńca i Podgórza, oraz podstref P3 i P4, rejony Grzegórzek i ul. Lubicz (po zmianach: B6, B11, B12, B20).
  • Najtańsze podstrefy będą obciążone kwotą 5 zł za pierwszą godzinę postoju, 6 zł za drugą, 7 zł za trzecią i 5 zł za kolejne (podstrefy: C5, C8, C9, C10, C15, C16, C19, C22).
  • Nieopłacenie postoju będzie obciążone opłatą w wysokości 200 zł.
  • Cena abonamentu ogólnopostojowego ma wzrosnąć teraz do 700 zł (strefy C), 900 zł (strefy B), 1200 zł (strefy A) oraz aż 1800 zł (wszystkie strefy).

Czytaj także

WIDEO: ZAKAZ WSTĘPU - Wieża Kontroli Ruchu Lotniczego Kraków Airport

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 37

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

ro czemu jeszce miasta w strefach administracyjnych całego jeszce tym nie objęli? -przecież bez względu na okoliczności idą na całośc -grabieżcy.

E
EDo

bogaty zaparkuje, biedny nie.

K
Krk
2019-05-29T13:45:45 02:00, Gość:

Dojeżdżam co 3 miesiące na kontrole do Centrum Onkologi w Krakowie, kolejki są długie to za taki przykładowy postój zapłacę 21zł. To niech zrobią zależne od wartości samochodu: przyjedzie jakiś bogacz to ma gdzieś ile zapłaci, niech zapłaci przy samochodzie za 500tys. zł 100zł/h postoju.

i tak boli to 21 pln raz na 3 mce?

ale za to bez problemu zaparkujesz, bez szukania...

r
radniniedowładni

radni to debile.

jest jasno uzasadnione - obłożenie powinno być 85% żeby funkcjonowało - i żebym ja, jako mieszkańiec, jeśli potrzebuję podjechać autem do centrum żeby np. coś dużego przewieźć - znajdę miejsce.

ale debilny populizm wygra.

nawet nie rozumieją, że korki by zmalały

T
Trapinka

Gratuluję wszystkim głosującym za obecną administracją Krakowa.

G
Gość
2019-05-29T11:19:29 02:00, PRECZ:

Precz z abonamentem "mieszkańca"! Dlaczego jeden mieszkaniec Krakowa za godzinę parkowania ma płacić tyle, ile inny za cały miesiąc? Albo równe stawki dla wszystkich, albo abonamenty dla mieszkańców Krakowa płacących tu podatki - niezależnie od tego, na jakiej ulicy są zameldowani.

Brawo Brawo Brawo no nareszcie cos mądrego jestem Za Place.tu podatki i wymagam a nie robienie sobie jaj z Krakowian rodowitych . Jestes z poza Krakowa nie placisz tu podatkow to płać 20zl/h normalna sprawa. Tak jest w europie bylem tu i tam i tez za parkowanie slono placilem.

d
dbf

Ciekaw jestem jak podwyżki stawek opłat wpłyną na wynagrodzenie prywatnych firm ,które obsługują strefę płatnego parkowania .

Czy ich wynagrodzenie jest wyliczane jako % od wpływów ? Gdyby tak było te firmy za nic zyskałyby kolosalne środki !!!!!!

Nie dajmy się wydymać ,bo mała kto wie ,że miejska spółka parkingowa oprócz prowadzenia biura nic nie robi a wszystko zleca prywatnym firmom .

Dziennikarze są za słabi ,żeby panować nad tym co się złego dzieje z pieniędzmi kierowców wobec tego sami musimy wywoływać tematy .

P
Powinni w to wejsc

Opcja z karta krakowska wydaje sie byc sensowna. Ze z karta krakowska jest 2 zl taniej

H
Hutas

Polityka transportowa wg władz Krakowa:

-rób wszystko, żeby zniechęcać ludzi do podróżowania samochodami (rozszerzanie stref parkowania, coraz większe ceny za parkowanie, ograniczenia ruchu, strefy czystego transportu)

-rób wszystko, żeby zniechęcać ludzi do podróżowania MPK (coraz wyższe ceny biletów, niekończące się remonty w kilku kluczowych miejscach miasta naraz, niska jakość torowisk i taboru, niski komfort podróży, długi czas podróży, brak rozwijania sieci torowisk i buspasów)

Co może pójść nie tak?

k
krako
2019-05-29T09:54:56 02:00, św. NH:

Macie fla lemingi wasz kandydat Placek krwi was w Krakowie zaorze.

i jesteśmy zadowoleni. wieśniaki niech jezdzą rowerami . a jak ci sie nie podoba, to wracaj do swoich kamratów. 72% wyborców pis ma podstawowe wykształcenie. i przypomne ci. pis przegrał w krakowie z kretesem

k
krakus

i bardzo dobrze . wieśki przyjezdne niech płącą . centrum to nie jeden wielki parking . ja jestem za!!! wszedzie naokoło pełno aut .. smród dokokoła, nie da sie przejśc , blokowane tramwaje. nie podoba sie- to nie jezdzijcie do centrum , wracać na swoje wsie

G
Gość

Przecież potrzebne są pieniądze na spłacenie Wisły

G
Gość

Dojeżdżam co 3 miesiące na kontrole do Centrum Onkologi w Krakowie, kolejki są długie to za taki przykładowy postój zapłacę 21zł. To niech zrobią zależne od wartości samochodu: przyjedzie jakiś bogacz to ma gdzieś ile zapłaci, niech zapłaci przy samochodzie za 500tys. zł 100zł/h postoju.

G
Gosc

W zamian debile z byłego zikitu zrobili parking na Dietla. To trzeba być skończonym idiotą.

Mieszkańcy miasta powinni mieć parkowanie 2h gratis, z zegarem za szybą. Ale tu chodzi o dojenie krakowian

P
PRECZ

Precz z abonamentem "mieszkańca"! Dlaczego jeden mieszkaniec Krakowa za godzinę parkowania ma płacić tyle, ile inny za cały miesiąc? Albo równe stawki dla wszystkich, albo abonamenty dla mieszkańców Krakowa płacących tu podatki - niezależnie od tego, na jakiej ulicy są zameldowani.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3