W programie wydarzenia Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina, "Exodus na orkiestrę i taśmę" Krystyny Moszumańskiej-Nazar i światowe prawykonanie nowego dzieła Joanny Wnuk-Nazarowej – "Gloria".
Koncert rozpocznie "Exodus" Krystyny Moszumańskiej-Nazar, kompozytorki związanej z Krakowem i krakowską uczelnią muzyczną, której była rektorem w okresie ustrojowej transformacji. Prezentowany podczas koncertu utwór zdobył wyróżnienie w 1966 roku na Międzynarodowym Konkursie dla Kompozytorek w Mannheim, tam też odbyło się jego prawykonanie.
Kolejnym utworem wykonanym podczas wieczoru będzie kompozycja napisana w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez NIMiT z dofinansowaniem ze środków MKiDN pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Mowa o światowym prawykonaniu "Glorii" Joanny Wnuk-Nazarowej, dyrygentki, kompozytorki i pedagożki, dyrektorki Filharmonii Krakowskiej w latach 1991-1997, która zapisała się w sposób bezprecedensowy w historii tej instytucji dziełem jej odbudowy po katastrofalnym w skutkach pożarze w grudniu 1991 roku, a następnie minister kultury w rządzie Jerzego Buzka i dyrektor NOSPR w Katowicach w latach 2000-2018.
"Gloria" to dzieło na wielki aparat wykonawczy – na scenie wystąpi bowiem Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej oraz dwa chóry dziecięce tej instytucji – Chór Chłopięcy i Dziewczęcy FK przygotowany przez Lidię Matynian oraz Ukraiński Chór Dziecięcy działający w instytucji od 2022 roku pod kierownictwem Oleny Yatskulynets.
Pierwszą prezentację tego dzieła poprzedzi rozmowa na jego temat, jaką przeprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz z kompozytorką – Joanną Wnuk-Nazarową – oraz przedstawicielem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w osobie jego dyrektora i redaktora naczelnego – Daniela Cichego. Początek dyskusji o godz. 18 w Sali Złotej na I piętrze Filharmonii Krakowskiej. Wstęp wolny.
Na koniec muzycznego wieczoru II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina w wykonaniu Ivo Pogorelicha, cytując za Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina – „legendarnego pianisty, zaliczanego do najbardziej oryginalnych i charyzmatycznych osobowości współczesnej sceny muzycznej”.
Artysta jest laureatem Casagrande Competition w Terni we Włoszech, Montreal International Music Competition, ale przede wszystkim „wielkim nieobecnym” finału X Konkursu Chopinowskiego w Warszawie w 1980 roku. Niezgoda na ten fakt wywołała falę sprzeciwu, pośród której rezygnacja Marthy Argerich z udziału w pracach jury konkursu odbiła się szerokim echem w światowej prasie muzycznej i tym bardziej otworzyła młodemu pianiście drzwi najbardziej prestiżowych scen koncertowych.
Ostatni raz Ivo Pogorelich wystąpił na estradzie Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie przed szesnastu laty, wykonując ten sam koncert z towarzyszeniem filharmonicznej orkiestry w ramach V Festiwalu Muzyki Polskiej.
