MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wynagrodzenia nauczycieli i finanse w oświacie kolejnym tematem zespołu ds. pragmatyki nauczycieli

Magdalena Konczal
Wideo
od 7 lat
Zespół do spraw pragmatyki nauczycieli spotkał się pierwszy raz 20 czerwca, by dyskutować o takich kwestiach jak: wynagrodzenia, finanse w oświacie, emerytury nauczycielskie, świadczenie kompensacyjne. Obecnie ustalono wstępne kwestie i harmonogram kolejnych spotkań. 26 czerwca o godz. 11.00 rozpoczyna się kolejne spotkanie. Tym razem tematem są pensje nauczycielskie. Czy jest szansa na podwyżkę?

Spis treści

Pierwsze spotkanie zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli

We czwartek (20 czerwca) w Ministerstwie Edukacji Narodowej odbyło się pierwsze spotkanie powołanego przez minister Barbarę Nowacką zespołu do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli. W jego skład obok kierownictwa MEN wchodzą przedstawiciele związków zawodowych i samorządów. Zespół ma wypracować rozwiązania w zakresie m.in. wynagradzania nauczycieli, awansu zawodowego, oceny pracy i emerytur nauczycieli.

nauczycielka z uczniami w klasie
Wiemy, kiedy kolejne spotkanie zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli freepik

Spotkanie trwało dwie godziny. Stronę rządową reprezentowała minister Nowacka i wiceministrowie: Paulina Piechna-Więckiewicz i Henryk Kiepura. Stronę związkową m.in. prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego Sławomir Broniarz, przewodniczący Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Waldemar Jakubowski i przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego „Forum-Oświata” Sławomir Wittkowicz.

– Spotkanie było merytoryczne. Dobrze, że do niego doszło. Pokazało ono, że strona związkowa (...) ma cały szereg postulatów, które są niezwykle ważne (...), ale także, że resort widzi te problemy i jest zainteresowany jak najszybszych ich procedowaniem – powiedział dziennikarzom po spotkaniu zespołu prezes ZNP Sławomir Broniarz. Poinformował, że ustalono terminy spotkań grup roboczych.

– Mam nadzieję, że te grupy robocze będą nas krok po kroku posuwały do rozwiązania problemów, o których mówiliśmy – zaznaczył.

Wiceprezes ZNP Urszula Woźniak powiedziała, że najbliższe posiedzenie zespołu roboczego zostało zaplanowane na 26 czerwca. Kolejne spotkania odbędą się w następujących terminach:

  • 26 czerwca: posiedzenie zespołu do spraw wynagrodzeń;
  • 4 lipca: uczestnicy spotkania pochylą się nad tematem emerytur nauczycielskich i świadczeń kompensacyjnych;
  • tematy kolejnych spotkań będą dotyczyły: awansu zawodowego nauczycieli, oceny pracy, kwalifikacji i doskonalenia zawodowego raz odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli.

Urszula Woźniak podkreśliła, że ZNP zależało na tym, by pilnie rozpocząć prace nad wynagrodzeniami nauczycieli, z którymi powiązane są warunki pracy.

Broniarz przypomniał, że w Sejmie jest przygotowany przez ZNP obywatelski projekt nowelizacji Karty nauczyciela. Zakłada on powiązanie wysokości wynagrodzeń nauczycieli z wysokością przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce. Pierwsze czytanie projektu odbyło się pod koniec stycznia tego roku, po czym trafił on do dalszych prac w Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Za powiązaniem wynagrodzeń nauczycieli z wynagrodzeniami w gospodarce są wszystkie trzy związki.

„Wstępny charakter” spotkania

Przewodniczący Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Waldemar Jakubowski wskazał na „wstępny charakter” czwartkowego spotkania.

– Ustaliliśmy harmonogram prac. Żadne konkretne deklaracje nie padły, oprócz deklaracji pani minister, że będzie chciała przenieść komisje dyscyplinarne dla nauczycieli z kuratoriów z powrotem do wojewodów, bo to jest ich zadanie. Padła też deklaracja, że o jakiś poważniejszych podwyżkach płac nauczycieli na razie nie możemy mówić, czyli zostaje wskaźnik inflacyjny 4,1 proc. ze względu na procedurę nadmiernego deficytu, która została wdrożona. Tak to zostało wytłumaczone – powiedział.

Jak mówił, jeśli chodzi o wysokość wynagrodzeń nauczycieli w 2025 r. „być może da się coś wynegocjować na poziomie dodatków”.

– Pierwsze deklaracje padły, a kwestii do rozwiązania jest bardzo dużo: podnoszone ostatnio wynagrodzenia za wycieczki szkolne, płacenie za godziny ponadwymiarowe, dodatki za warunki pracy, których zasady ustalania są archaiczne – zaznaczył Jakubowski.

Przypomniał, że z 1 września wchodzą w życie przepisy o nauczycielskich emeryturach stażowych, nazywanych "emeryturami czarnkowymi”. Wszystkie trzy związki zawodowe oceniają je jako niekorzystne dla nauczycieli. Zwracają uwagę m.in. na to, że nauczyciel, który nabędzie prawo do nich, nie będzie już mógł skorzystać z urlopu dla poratowania zdrowia.

– Zmiana tego w przepisach ustawowych jest bardzo prosta, można ją przeprowadzić bardzo szybko, ale poinformowano nas, że takie zmiany nie będą przeprowadzane poprzez projekty poselskie. Procedura będzie więc trwała i nauczyciele, którzy będą chcieli od września pójść na urlop, będą mieli problem, jeśli nabędą prawa – ocenił.

Pierwsze problemy na spotkaniu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli już są?

Przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego „Forum-Oświata” Sławomir Wittkowicz ocenił, że „plusem spotkania było to, że rozmowy były prowadzone w miłej, życzliwej atmosferze”, ale już widać, że zarysowały się pierwsze problemy.

– Związane są one z procedurą nadmiernego deficytu. Możliwość wprowadzenia nowego systemu wynagradzania nauczycieli od 1 stycznia 2025 r. wydaje się wysoce wątpliwa, ale można ten czas wykorzystać na to, by rzeczywiście ten system opracowywać i wdrożyć go w następnych latach – powiedział.

Wittkowicz wskazał, że na szybką konieczność zmian przepisu dotyczącego dodatku za pracę w trudnych warunkach, który przysługuje m.in. nauczycielom pracującym w szkole specjalnej, ale nie przysługuje nauczycielowi pracującemu w szkole masowej z dzieckiem lub dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

– To pierwszy ruch, który można zrobić bez żadnego problemu – powiedział.

Zespół do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli został powołany przez minister edukacji pod koniec kwietnia. W jego skład wchodzą członkowie kierownictwa MEN i przedstawiciele: ministra pracy, ministra finansów, związków zawodowych, samorządów i Instytutu Badań Edukacyjnych.

W zarządzeniu szefowej MEN o powołaniu zespołu zapisano, że jego zadaniem jest przygotowanie propozycji rozwiązań w zakresie pragmatyki zawodowej nauczycieli, w szczególności w zakresie: wynagradzania nauczycieli, awansu zawodowego i oceny pracy nauczycieli, odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli, emerytur nauczycieli oraz nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych, a także kwalifikacji, kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj
StrefaEdukacji.pl
!

Źródło:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wynagrodzenia nauczycieli i finanse w oświacie kolejnym tematem zespołu ds. pragmatyki nauczycieli - Strefa Edukacji

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska