https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wyższe opłaty w strefie parkowania? Władze Krakowa przeprowadzą analizy

Piotr Tymczak
W strefie płatnego parkowania w Krakowie są obszary, gdzie mimo opłat trudno znaleźć wolne miejsca postojowe.
W strefie płatnego parkowania w Krakowie są obszary, gdzie mimo opłat trudno znaleźć wolne miejsca postojowe. Andrzej Banaś
Założeniem strefy parkowania jest wymuszenie rotacji samochodów w miejscach, w których jest deficyt miejsc postojowych. W Krakowie, szczególnie w centrum, są obszary, gdzie mimo zwiększonych opłat nadal bardzo trudno znaleźć wolne miejsce do zaparkowania. Władze Krakowa przeanalizują sytuację i biorą pod uwagę skonsultowanie, czy nie podwyższyć stawek.

- Dotychczasowe podwyżki opłat w strefie płatnego parkowania w części miasta nie doprowadziły do oczekiwanej rotacja samochodów. Miejsca postojowe nadal są zajęte. Musimy tę sytuację przeanalizować, skonsultować, czy nie czas na kolejne zmiany - przyznaje wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik, który podczas Kongresu Deweloperskiego 2024 uczestniczył w panelu poświęconemu mobilności w mieście.

Jednym z poruszonych tematów było ewentualne obniżenie współczynnika miejsc parkingowych przypadających na jedno mieszkanie. Wiceprezydent Stanisław Kracik przyznał, że do takich zmian potrzebna jest zmiana świadomości transportowej mieszkańców.

- Jeszcze się Polacy nie nacieszyli samochodami. Jeżeli dojdziemy do świadomości typu holenderskiego, że rower wystarczy, to proces ograniczania liczby miejsc parkingowych będzie bardziej postępował. Kraków robi jednak dużo w tym zakresie, by ograniczać ruch i korki. Budowa parkingów park&ride jest na pierwszej linii w obronie miasta przed inwazją samochodów. Jeżeli mają powstawać parkingi to na obrzeżach miasta, tak by tam pozostawiać pojazdy - podkreślił wiceprezydent Stanisław Kracik.

Przypomniał, że miasto przygotowuje Strefę Czystego Transportu, która spowoduje, że do Krakowa nie będą mogły wjeżdżać samochody z silnikami emitującymi nadmierną liczbę spalin.

Jednym z kolejnych rozwiązań może być podwyższenie cen w strefie parkowania, tam gdzie rotacja nie jest widoczna. Chodzi o to, by w strefie nie było opłacalne pozostawianie pojazdów na wiele godzin. Jednym z rozwiązań mogłaby być rosnąca opłata w kolejnych godzinach postoju.

Przypomnijmy, że obecnie w krakowskie strefie płatnego parkowania obowiązują stawki: 6 zł - podstrefa A (ścisłe centrum, Kazimierz, Stare Podgórze), 5 zł - podstrefa B, 4 zł - podstrefa C.

Przypomnijmy, że 5 sierpnia 2024 r. miały wejść w życie nowe cenniki opłat za parkowanie dla mieszkańców i przyjezdnych. Miały wzrosnąć ceny tylko dla osób, które nie posiadają Karty Krakowskiej. Takie rozróżnienie cen miało być wprowadzone jedynie przy płatności mobilnej.

Termin planowanych zmian został przesunięty. Jest to spowodowane unieważnieniem przez wojewodę małopolskiego części uchwały, dotyczącej rozróżnienia w formie płatności i ograniczenia ich tylko do płatności mobilnych, co oznaczałoby, że w parkomatach musieliby wnosić zwiększoną opłatę ustaloną dla przyjezdnych. Służby wojewody wyjaśniały, że nie zamierzają utrudniać życia mieszkańcom, ale nie mogą przejść obojętnie nad przepisami, które zakładają nierówne traktowanie obywateli.

Radni odwołali się od tej decyzji, a Wojewódzki Sąd Administracyjny przychylił się do ich argumentacji. Jednak wojewoda złożył skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego od wspomnianego wyroku. Sąd uchylił wyrok WSA.

Kongres Deweloperski 2024 to największe wydarzenie sektora nieruchomości w Polsce, które odbywa się w czwartek, 3 października, w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Podczas spotkania odbywają się debaty dotyczące poprawy sytuacji mieszkaniowej w kraju, dostępności do mieszkań, a także rozwiązań transportowych ułatwiających funkcjonowanie miast. Podkreślano, jak ważny jest rozwój transportu publicznego, a także sieci ścieżek rowerowych.

Kryzys demograficzny. Czy Polsce grozi depopulacja?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska