https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Z Krakowa odjedzie więcej autobusów

Arkadiusz Maciejowski
Do 15 lutego będzie gotowa dobudowywana część dworca
Do 15 lutego będzie gotowa dobudowywana część dworca fot. Anna Kaczmarz
O tym się mówi. W tym miesiącu otwarta zostanie nowa, dobudowana część największego krakowskiego dworca autobusowej przy ul. Bosackiej. Zyskają na tym pasażerowie.

- Obecnie trwają prace wykończeniowe m.in. elewacji zewnętrznej. Generalnie to już kosmetyka i porządkowanie - przekonuje Robert Ryży, dyrektor kontraktu.

Marcin Fall, prezes Małopolskich Dworców Autobusowych zaznacza, że dokładna data otwarta nowej części dworca zostanie ogłoszona za kilka dni. - Na pewno będzie to jednak w lutym - podkreśla.

Robert Ryży zapewnia, że najpóźniej do 15 lutego w pełni gotowa będzie cała część komunikacyjna, czyli m.in. osiem dodatkowych stanowisk. Dzięki nim z głównego krakowskiego dworca odjeżdżać będzie mogło zdecydowanie więcej pojazdów. Obecnie znajdują się na nim 32 stanowiska (połowa na płycie górnej a połowa na dolnej), które są w stanie przyjąć 1200 autobusów na dobę. To za mało jak na potrzeby Krakowa i Małopolski. Po rozbudowie liczba odjazdów ma się zwiększyć do ok. 1450 dziennie.

- Cały czas zgłaszają się do nas nowi przewoźnicy, którzy chcieliby zatrzymywać się przy ul. Bosackiej, ale musieliśmy odmawiać. Gdy będą już gotowe nowe stanowiska, będziemy podpisywać umowy na nowe kursy - podkreśla prezes Marcin Fall. Nie wiadomo jednak w którym kierunku odjadą dodatkowe autobusy. - Nie tworzyliśmy listy rezerwowej. Wszystko będzie zależeć od tego, którzy przewoźnicy zgłoszą się do nas po otwarciu nowej części dworca - dodaje Marcin Fall. Chętnych na pewno jednak nie zabraknie. Na łamach „DP” m.in. Marcin Chmielarski, właściciel firmy Marcel podkreśla, że z chęcią uruchomiłby dodatkowe połączenia na trasie Kraków-Rzeszów. Do tej pory nie było jednak takiej możliwości.

Oprócz dodatkowych stanowisk dla autokarów (zostaną połączone z funkcjonującą obecnie górną płytą MDA), z boku budynku dworca autobusowego powstaje również nowa podziemna hala, z której pasażerowie będą mogli bezpośrednio przejść na dolną płytę dworca autobusowego lub np. wyjechać windą na parking nad peronami PKP. Do tej pory bezpośredniego połączenia MDA z tym parkingiem nie było. W nowej hali pojawią się też m.in. kioski, sklepy. - Mamy już podpisane umowy przedwstępne z najemcami na 80 proc. powierzchni komercyjnej. Głównie będą to punkty usługowe czyli m.in. sklep spożywczy itd. - podkreśla prezes Marcin Fall. Zaznacza jednak, że zaczną one funkcjonować nieco później, niż pozostała cześć dworca, czyli w marcu. Do tego czasu urządzane będą wnętrza lokali.

Przypomnijmy, że powiększanie głównego krakowskiego dworca autobusowego przy ul. Bosackiej miało zakończyć się jeszcze przed Światowymi Dniami Młodzieży, czyli w lipcu 2016. W MDA twierdzili jednak, że przyczyn opóźnienia jest wiele. Wiązały się one m.in. z odkryciem fundamentów kamienicy z przełomu XIX i XX wieku. Odkryto również pozostałości po parowozowni i lokomotywowni. W trakcie budowy zmieniona została też koncepcja zorganizowania dojścia od ul. Bosackiej, przy dobudowywanej części dworca, do tunelu „Magda” prowadzącego na perony kolejowe. - Konieczne było m.in. wyburzenia znajdującego się obok starego pawilonu handlowego - tłumaczył prezes Fall. Koszt całej inwestycji to ok. 16 mln zł.

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

g
grgr
Widać jak współtworzycie ,słoiki . Tragicznie trujące powietrze ,zlecenie siedzenia w domu , maski na twarzy dzieci i dorosłych .

Chyba nie wiesz o czym mówisz albo jesteś tak głupi ,że nie pojmujesz tragedii jaką niesie właśnie ten rozwój .
Dzieci przechodzą badania i nie mają choroby a lekarz mów to Kraków winien proszę zmienić miejsce zamieszkania .

Zanim zaczniesz mówić o rozwoju zastanów się jakiego wieku dożyjesz w zatrutej dzięki takim jak ty przybyszom atmosferze . I jeszcze płacisz rekordowe ceny za mieszkania w tym zatrutym mieście .

W mojej oceni gdy ktoś zapyta co rozumiem pod pojęciem głupota podam twój przykład .
k
krak
Może redaktor przejdzie się na tym dworzec z pyłomierzem i sprawdzi czym zmuszeni są oddychać pasażerowie oczekujący na autobus - można zemdleć od smrodu spalin
h
hyh
Na głupotę nie ma rady .
Zadłużone słoiki i nowobogaccy , którzy dopiero co przebyli za pracą do Krakowa nie mają za grosz rozumu i instynktu samozachowawczego .
Liczą dobrze dochody i wydatki : on 7tys ona 5 tys razem 12 tys czyli starczy na ratę na kredyt na apartament oraz kredyt na samochód .

Nie ma znaczenia ,że z powodu oczekiwań rodziców małe płaczące dzieciątko o godz. 6 rano jest już oddane do żłobka ,bo rodzice chcą dobrze żyć . Nie ma znaczenia ,że napływ ludności do Krakowa powoduje tragiczne pogorszenie się warunków życia . Dla nich liczy się matematyka a nie to ,że ich dzieciątko już na początku życia walczy z rakiem płuc lub krtani i kto wie jak to się skończy .

I koto tutaj jest idiotą ? Kto się powinien leczyć ?

Widać na kilometr ,że rozum i rozsądek jest obcy wypowiadającym się na forum słoikom lekceważącym skutki przeludnienia Krakowa .

Wypowiedź imbecyla o konieczności dalszej rozbudowy Krakowa i kretyna twierdzącego ,że tutaj powinno mieszkać 3 mln ludzi skwituję jedynie w ten sposób ,że powiem tak ,iż kliniczne leczenie psychiatryczne jest bezpłatne .

Natomiast pozostałym powiem ,że domy starców to jest zemsta dzieci za żłobki i przedszkola .

Dożyjecie zobaczycie ,ale prędzej czy później doczekacie się ....nagrody
B
BUSOMAT PL
I dobrze autobus to najlepszy srodek transportu.
t
też krakus
Historia RDA (Regionalny Dworzec Autobusowy) mogłaby posłużyć za scenariusz film, tyle się działo...
k
krakus od urodzenia
20% (słownie dwadzieścia procent) - o tyle zwiększy się przepustowość dworca autobusowego po przebudowie. Po prostu czad... Ta lokalizacja od początku była problematyczna, ze względu na BRAK możliwości przyszłej rozbudowy, poza tą w pionie...
k
krakowiaczek
A leki zażyłeś ?? Skąd przybyłeś do Krakowa ??
T
TakaPrawda
Nie przesadzajmy krakow jest malutki, a powinien miex chociaz z 3mln mieszkancow, a nie ciagle byc taka pipidowka, albo bedziemy rzadzic europa jak londyn czy paryz (maja po 10mln mieszkancow), albo beda rzadzic nami. Dla mnie wzrost liczby mieszkancow jest pozytywny. Na poczatek cel to powinien byc jakies 10mln osob. Osobiscue bylbym za wlaczeniem Wieliczki, Skawiny, Zabierzowa, Liszek i Zielonek w obreb miasta. Juz wtedy przybyloby nam mieszkancow znaczaco. Dodatkowo wazna jest polityka wspierania meldunkow oraz sciagania studentow i pracownikow korporacji. Gorzej bo studenci przez smog przestaja wybierac Krakow! Za moich czasow kazdy chcial studiowac w Krakowie, teraz wybieraja Wroclaw, Warszawe, Gdansk. Bo Krakow za blisko i za bardzo smierdzi smogiem.
K
Krakus z dziada pradziada
Kraków rozwija się za sprawą jego mieszkańców oraz dojeżdżających. Oszczędźcie sobie takich komentarzy, bo trochę wstyd. Wszyscy współtworzymy to miasto.
K
KRK
Po paru miesiącach nowa część dorówna do starej, czyli znowu wszędzie będziemy mieli brud, smród i ubóstwo. MDA - krakowski chaos i niedasizm.
k
krakus
Nie twierdzę,że przez komunikacyjne rozwiązania,budowy itp ruch się zmniejszy,jednak to jest miasto,które jak wiele na świecie się rozwija,Zawsze będą strony,którym będzie coś nie pasowało.Przymusu mieszkania nie ma jednak...
h
hyh
Zanim odjedzie to przyjedzie ,czyli o tyle zwiększy się ruch w tym miejscu .Nie ma więc się z czego cieszyć i należy pamiętać ,że tego rodzaju inwestycje oraz np. budowa parkingów przesiadkowych nazwanych P&R to nie są rozwiązania dla mieszkańców Krakowa tylko dla osób dojeżdżających tu do pracy ,nauki z okolicznych wsi i miasteczek ,które to zjawisko nie jest korzystne w żadnym wymiarze dla mieszkańców Krakowa .

Z Krakowa ludzie powinni się wyprowadzać a nie wprowadzać bo w mieście na 400 tys jest już 1 milion ludzi i nie da się po prostu żyć
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska