Zakopane. Opóźni się rozpoczęcie budowy dwóch nowych rond na zakopiance

Tomasz Mateusiak
Tomasz Mateusiak
Skrzyżowanie na Spyrkówce.
Skrzyżowanie na Spyrkówce. Łukasz Bobek
Wszystko wskazuje na to, że opóźni się budowa dwóch rond na zakopiance położonych jeszcze na terenie Zakopanego. Wg. planów inwestycja miała rozpocząć się wiosną, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad miała na ten cel już zarezerwowane pieniądze. Niestety, problemy z uzyskaniem pozwolenia na budowę przez miasto Zakopane powoduje, że budowa rond rozpocznie się albo jesienią, albo dopiero w 2022 roku.

Zakopane od dłuższego czasu stara się o przebudowę zakopianki położonej jeszcze na ternie miasta. Chodzi dokładnie o dwa newralgiczne skrzyżowania Drogi Krajowej nr 47 na Spyrkówce i Ustupie. Zakopianka łączy się tu z ruchliwymi drogami lokalnymi, a samochody próbujące skręcać szczególnie w wysokim sezonie mocno korkują tu ruch.

Dlatego już w 2017 roku burmistrz Zakopanego Leszek Dorula zaapelował do zarządzającej zakopianką GDDKiA o budowę w tym miejscu dwóch rond. Najpierw obie strony tylko o tym rozmawiały, by w 2018 roku podpisać wzajemne porozumienie. Ustalono, że UM Zakopane ma zapłacić za projekty obu rond i uzyskać dla nich pozwolenia na budowę. Gdy te będą gotowe drogowcy przystąpią do prac.

I o ile jeszcze niedawno wydawało się, że sama realizacja dwóch rond ruszy wiosną tego roku to dziś jest to już mało prawdopodobne.

- O tym, że ruszamy z pracami wiosną napisaliśmy w porozumieniu z miastem Zakopane - mówi Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA. - Niestety, niedawno dostaliśmy z Zakopanego pismo z wnioskiem o aneks przedłużający termin w którym mają oni dostarczyć nam zgodę na budowę i projekt. Zakopane ma jakiś problem z otrzymaniem ZRIDU (zgoda na realizacje inwestycji drogowej wydawana przez Wojewodę - przyp. red.). To oznacza, że sama budowa opóźni się w czasie. Nie wiem czy będziemy ją mogli rozpocząć jesienią czy dopiero w przyszłym roku. To wszystko zależy od terminu otrzymania pozwolenia. Po nim my ogłosimy przetarg, który wyłoni wykonawcę rond.

Bardziej złożone ma być rondo na Ustupie. Tu bowiem krzyżują się z zakopianką aż dwie drogi (jedna w kierunku dzielnicy Olczy, druga na Harendę). Co gorsze są one oddalone od siebie o kilkanaście metrów. Nowe rondo będzie musiało wszystkie te drogi połączyć w jedno skrzyżowanie.

Niecałe dwa kilometry bliżej centrum Zakopanego kierowcy natrafią na kolejne rondo. Taka forma skrzyżowania ma ułatwić włączenie się do ruchu kierowcom jadącym z Harendy, ale nie tylko. Z ronda ma powstać nowa droga łącząca wjazd do zakopanego z ul. Chyców Potok.

Budowa nowe zakopianki

Podhale. Zima mocno ograniczyła zakres prac na terenie budow...

Przy nowej drodze mają powstać także parkingi, na których turyści będą mogli zostawić swoje pojazdy i dalej wyruszyć na zwiedzanie miasta komunikacją miejską.

– Teren ten częściowo kupiliśmy, a częściowo jest jeszcze kolejowy. Chcemy jeszcze z PKP rozmawiać o dzierżawie, względnie komunalizacji pozostałych terenów aby móc poszerzyć strefę parkingową. Obecnie możemy przygotować tylko te parkingi, które będą przylegały do drogi. Na początku będzie to 150 może 200 miejsc – tłumaczył mediom w 2018 roku burmistrz Dorula.

Ćwiczenia WOT w pasie przygranicznym z Białorusią

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie