https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zakup 90 nowych tramwajów dla Krakowa. MPK: „unieważnienie przetargu nie opóźni przedsięwzięcia”

Jolanta Białek
fot. Aneta Żurek/Polska Press
Krakowskie MPK unieważniło wszystkie przetargi (trzy) na zakup w sumie – do 90 nowych tramwajów. Dostawca nowoczesnego taboru dla miejskiej komunikacji w Krakowie będzie poszukiwany w kolejnych konkursach ofert, które mają zostać ogłoszone jeszcze w lipcu. - Unieważnienie przetargu nie opóźni dostaw tramwajów, nie ma to obecnie wpływu na ten proces. Spółka nie otrzymała jeszcze dofinansowania do zakupu. MPK złożyło wniosek o dotacje na to zadanie do programu FEnIKS oraz Krajowego Planu Odbudowy – przekazała nam Lilianna Jakiel z MPK w Krakowie.

W ramach trzech przetargów procedowanych w okresie grudzień 2023 – lipiec 2024 MPK poszukiwało dostawców trzech rodzajów tramwajów: do 30 wagonów dwukierunkowych (o długości 32–34 m), do 30 wagonów jednokierunkowych (o długości 42-45 m), do 30 tramwajów jednokierunkowych (o długości 32-34 m).

Po otwarciu ofert, co miało miejsce pod koniec czerwca, okazało się, że o zamówienia rywalizują dwie firmy: Konsorcjum Stadler Polska i Stadler Środa oraz Bozankaya Otomotiv Makina Imalat Ithalat Ve Ihracat SA. Ostatecznie przetarg unieważniono (17 lipca). - Kryterium wyboru była nie tylko cena, ale także warunki techniczne. Zaproponowane oferty przekraczały zaplanowany budżet, a także w części nie spełniały wymogów formalno-merytorycznych – poinformowało w komunikacie krakowskie MPK.

- Nowy przetarg planujemy ogłosić jeszcze w tym miesiącu. Z uwagi na kwestie finansowe - oczekiwanie na dofinansowanie - nadal będą to tzw. umowy ramowe, na dostawę określonych typów tramwajów. Zakładamy, że instytucje finansujące rozpatrzą i zawrą umowy o dotacje do końca 2024 roku, co umożliwi zawarcie umów realizacyjnych – zaznacza Lilianna Jakiel.

MPK planuje, że po dostawie nowych wagonów wycofane zostaną w Krakowie z ruchu wszystkie tramwaje bez niskiej podłogi i klimatyzacji. Decydując o zakresie zamówienia i rodzaju tramwajów, które będą kupowane, spółka brała pod uwagę zarówno oczekiwania pasażerów (konsultacje w tej kwestii zorganziwoano m.in. z pasażerami z niepełnosprawnościami), jak również intensywny rozwój sieci torowisk w Krakowie (trwają prace przy budowie linii do Mistrzejowic, a w planach miasta jest powstanie kilku kolejnych tras, w tym m.in. na Azory).

Natomiast liczba tramwajów, którą ostatecznie uda się zamówić będzie zależała od możliwości finansowych krakowskiego MPK oraz uzyskanych dofinansowań unijnych, z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) oraz KPO.

Wielki wybuch Etny

od 7 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska