https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

ZIKiT: Sekundniki w Krakowie są średnio potrzebne [MAPA SKRZYŻOWAŃ]

Karolina Gawlik
Sekundniki zostaną zainstalowane na sześciu skrzyżowaniach w Krakowie.
Sekundniki zostaną zainstalowane na sześciu skrzyżowaniach w Krakowie. fot. Mikołaj Nowacki
Już wiadomo, na których sygnalizacjach zostaną zamontowane sekundniki. Chcą ich krakowianie, którzy głosowali za budżetem obywatelskim.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu opublikował listę skrzyżowań, na których w przyszłym roku zainstalowane zostaną sekundniki. Odliczają one czas do zmiany świateł.

Pojawią się w sześciu miejscach:

  • Wrocławska/Kijowska
  • Kijowska/Kazimierza Wielkiego
  • Opolska/Lublańska/29 Listopada
  • 29 Listopada/Żmujdzka
  • Olszyny/Nabrzeżna
  • Brodowicza/Grochowska/Wilka-Wyrwińskiego

MAPA: Tu staną sekundniki

- Dzięki sekundnikom kierowcy trochę szybciej ruszają ze skrzyżowania i nie przejeżdżają na żółtym świetle - wyjaśnia Michał Pyclik z ZIKiT-u.

Zdaniem urzędników są one średnio potrzebne, ale uznają, że jednak głos mieszkańców jest najważniejszy. Urzędnicy nie są entuzjastami sekundników, bo w Krakowie ich instalacja jest utrudniona. Powód to system sterowania ruchem, który dynamicznie dostosowuje zmianę świateł. Skrzyżowania, na których planowany jest montaż liczników, nie są jeszcze podpięte do tego systemu.

Problem jest także w tym, że wybrane przez ZIKiT skrzyżowania w przyszłości także będą modernizowane. Wówczas i na nich pojawi się intelingetny system świateł.

Z tego powodu urzędnicy planują przetestować możliwość montażu zegarów, które będą odliczać ostatnie kilka sekund cyklu. - Byłyby to liczniki w zminimalizowanej formie. Nie odliczałyby całego czasu, tylko dawały sygnał przed samym startem-zaznacza Pyclik.

Do dyspozycji ZiKiT-u jest jeszcze jeden sekundnik ze skrzyżowania Armii Krajowej z Piastowską, który zlikwidowano.

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 27

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

s
skandalik
No trzeba przyznać że bardzo trafnie zdjęcie dobrane to artykułu. Tylko że na żadnym z wymienionych skrzyżowań nie ma tramwajów..

Inna rzecz, może takie sekundniki by się przydały na przystankach przed skrzyżowaniem? Wtedy kierowca/motorniczy wie ile ma czasu na wymianę pasażerów i 1/albo zostawi drzwi otwarte na dłużej, albo postara się odjechać szybciej, żeby zdążyć na zielonym. Przydałyby się takie na rondzie Mogilskim, na Pawiej, cała Dietla (w tym Hala Targowa w stronę miasta)... wiele takich miejsc się znajdzie
E
Ecodriver
jeżeli w ciągu kilku ostatnich faz system stwierdzałby ze na danym kierunku czas nie byłby adekwatny to może stopniowo wprowadzać korekty w następnych kolejkach. Pojedyncze niewykorzystanie jakiejś fazy powoduje NIEPORóWNYWALNIE mniejsze szkody niż niepłynność ruchu. Płynność zaś można uzyskać TYLKO przy odmierzaczach
W
Witold
We Włoszech jest tak samo
E
Ecodriver
aby jakikolwiek system sterowania spełniał swe funkcje musi współpracować z odmierzaczami, gdyż w każdym systemie jaki by on nie był warunkiem uniknięcia hamowania jest to by kazden jeden kierowca wiedział zawczasu ze gdzieś nie będzie mógł przejechać i by zwalniał zawczasu
K
KRf
Ileż to razy na przeróżnych skrzyżowaniach się denerwowałem, że przydałoby się jakieś sensowne sterowanie ruchem... teraz dowiaduję się, że takie sterowanie jest! Ciekawe tylko, dlaczego nie działa... albo działa na odwrót - nie ułatwia a utrudnia ruch! Niemal codziennie mam taką sytuację, że stoję na czerwonym podczas gdy na prostopadłej ulicy zielone ma ... wiatr! Gdy wreszcie światła się zmieniają a ja mogę przejechać - to na tej prostopadłej na czerwonym zatrzymuje się chmara samochodów. Gdyby ten system był, oops, przepraszam, on jest - gdyby działał jak należy to ja i paru innych kierowców dostalibyśmy zielone zamiast czekać, przejechalibyśmy to te nadjeżdżające z innej strony samochody miałyby już z powrotem zielone. Jakie plusy?
- Zadowoleni ludzie: bo mniej stoją na światłach;
- zadowoleni ludzie: bo korki są mniejsze;
- zadowoleni ludzie: bo ruch jest płynniejszy;
- zadowoleni ludzie: bo szybciej są u celu;
- zadowoleni ludzie: bo odrobinkę mniej płacą na stacji, ponieważ auto odrobinkę mniej paliwa marnuje stojąc na światłach;
- odrobinę czystsze powietrze: bo auto odrobinkę mniej spala...

Minusy?
Odrobinę mniej kasy idzie do budżetu... ale tylko pozornie, bo tę kasę, która ludziom zostanie - wydadzą gdzie indziej. Podatki i tak pójdą do budżetu. Tylko ludzie będą odrobinkę szczęśliwsi.
k
krakus
Nie tego chcieli mieszkańcy głosując na sekundniki. Z Zikitu chyba powariowali albo na złość ludziom zrobili rozmieszczając tylko 6 (!) sekundników na obrzeżach, gdzie mało kto chodzi i nikomu nie jest tam potrzebne. Wymyślenie algorytmu sekundników na inteligentne skrzyżowania to nie problem, ale jak widać znowu urzędasy olały mieszkańców wciskając nic nie warty kit, a ktoś pieniądze zarobił. Wyszło na to, że ludziom planowane sekundniki nic nie dadzą. To kpina i żart.
W
Wicek
Co ci nieudacznicy jeszcze robią? Śmieją się z nas i ciągną wysokie pensje z naszych podatków! Nie chcemy ZiKiTu ani prezydenta Majchrowskiego!
?
Sekundniki kosztują 76 tyś. zł ! 1,5 mln kosztuje bezsensowne wifi :/
e
ecodriver
wystarczy zmienić algorytmy "inteligentnych" świateł tak by nie modyfikowały czasu trwania fazy aktualnie trwającej , lecz nastepnej
g
gniewko_syn_ryba
każda ilość samochodów będzie za duża... Bo to system równie inteligentny co kasjerka z "Bruneta wieczorową porą", która sprzedała 2 bilety na jedno miejsce w pustym kinie... ;)))
f
fdssgdf
może wprowadzić zielone migające jak jest to np. w Moskwie - oj chyba inne miasto trzeba podać bo przecież dawanie dobrego przykładu z Rosji jest afeee!! istotnie takie sekundniki średnio potrzebne,
dzielnica Podgórze wybrała posadzenie 100 drzew no niech mają ale myślałem że mieszkańcy naprawdę cos potrzebnego zaproponują
g
gniewko_syn_ryba
wylicza czas ich przejazdu przez skrzyżowanie i taką wartość pokazuje na wyświetlaczu. Wiem oczywiście, że takie zadanie zdecydowanie przerasta możliwości intelektualne geniuszy z ZIKiTu (bo przerasta ich nawet poprawne napisanie kilku zdań w j. polskim) ale zdolni gimnazjaliści by sobie z tym poradzili... ;)
f
fbaibfaibfai
Nie ma ani estakad ani tunelu
e
elwira
przechodzi się na czerwonym jak tylko nie jedzie samochód i policja nikomu nie daje mandtów
s
s.
Nie wiadomo a'priori ile potrwa czerwone. Dajmy na to, na ulicy przecinającej główną jest tolerancja, między 15 a 40s, czyli zielone trwa "do ostatniego samochodu, ale nie dłużej niż 45s". Co wtedy ma wyświetlać licznik?

Wyświetla 45s, a już po 20s ostatni samochód z kolejki przed światłami zjedzie na skrzyżowanie, i co - gość widział, że ma 45s, zaczął kanapkę albo wybieranie numeru na komórce, a tu nagle przy 25s na liczniku zmienia mu się na zielone i jest panika bo trzeba ruszać i skąd to zielone, miało go nie być jeszcze 25s!

Alternatywa: licznik wyświetla 45s i czerwone świeci się 45s, korek rośnie, podczas gdy wloty gdzie nie ma już żywego ducha świecą zielonym, żeby się z licznikiem zgadzało. Ludzie klną, bo czerwone trwa dużo dłużej niż powinno, a "czasoumilacz" odlicza sobie powoli w dół...

"Skrócone" mają o tyle szansę działać, że po zjeździe ostatniego samochodu z detektora na wlocie mija stałe np. 7s do czasu aż główna dostanie zielone. Te 7s można przewidzieć i wtedy licznik działa bezbłędnie nie tamując ruchu.

Liczniki mają sens na dużych skrzyżowaniach w godzinach szczytu, gdy jest pewność wysycenia maksymalnego czasu oczekiwania. Mają też sens na wlotach na drogę, gdzie jest "zielona fala", wtedy zielone dla takiego wlotu pojawia się w oczekiwanej chwili, gdy "okno czasowe" zielonej fali przeminie. Ale to jest tylko malutki procent skrzyżowań, gdzie czasoumilacz nie będzie ani kłamał ani dezorganizował ruchu.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska