Planowany Zarząd Inwestycji Miejskich (ZIM) ma się zająć najważniejszymi budowami w Krakowie. Jego powstanie urzędnicy tłumaczą tym, że „osiągnięto masę krytyczną”, jeśli chodzi o zasoby kadrowe do przygotowywania i realizacji inwestycji. Nie daje już rady magistracki Wydział Inwestycji i Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Władze miasta używają również jako argumentu... Brexitu, czyli wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, co ma zagrażać wykorzystaniu dotacji unijnych przez Kraków. Inwestycje trzeba zatem projektować szybciej, szybciej zdobywać dokumentację, pozwolenia, ogłaszać przetargi i ruszać z budowami. Pytanie jednak, ile ta jednostka będzie nas kosztowała? I czy faktycznie ułatwi rozwój Krakowa?
- Wzrosła liczba zadań realizowanych przez magistrat. Są rozproszone po różnych komórkach miasta. Uważamy więc, że trzeba to uporządkować - przekonuje Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa. Twierdzi, że Kraków do 2020 r. ma zrealizować 530 zadań na ponad6,8 mld zł, z czego ponad 60 na 3,3 mld zł jest współfinansowanych z Unii Europejskiej (dofinansowanie 1,7 mld).
Każda inwestycja to przygotowanie koncepcji, projektu budowlanego, zdobycie pozwoleń, złożenie wniosku do UE w przypadku dofinansowania, ogłoszenie przetargów i nadzór nad realizacją budowy.
- Przekroczyliśmy masę krytyczną jeśli chodzi o zasoby dla realizacji tych inwestycji. Realizujemy je przez Zarząd Zieleni Miejskiej, Zarząd Infrastruktury Sportowej, Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu i komórki magistratu, które powinny się zajmować kulturą, pomocą społeczną, zdrowiem, edukacją itd. Pracą merytoryczną dla mieszkańców, a nie przygotowywaniem i prowadzeniem budów - tłumaczył Trzmiel.
Dodaje, że podczas rozmów z rządem o dofinansowaniu unijnym zasugerowano Krakowowi, że ze względu na kryzys w Unii Europejskiej, w tym Brexit, należy wykorzystać i rozliczyć środki unijne do 2020 roku. Z reguły, w każdej perspektywie dotacji, przeciągało się to o nawet dwa lata, w tym wypadku do 2022 r., ale jak twierdzą magistraccy urzędnicy, teraz takiego komfortu nie będzie.
Jaka będzie procedura wyboru inwestycji, które mają trafić do ZIM? - Przede wszystkim będą przejmowane te, dla których nie istnieją obecnie wyspecjalizowane jednostki, które mogłyby się realizacją tych inwestycji zająć - tłumaczy Janina Pokrywa, dyrektor Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta. To ta komórka ma zostać przekształcona w ZIM. Obecnie pracuje w niej ok. 50 osób, z czego część niedługo przejdzie na emeryturę. Etaty będą uzupełniane pracownikami z innych jednostek i ZIKiT.
Co z kosztami powołania nowej jednostki? - Pieniądze, które są obecnie przypisane do Wydziału Inwestycji i odpowiednio do pracowników ZIKiT, zostaną przeniesione do ZIM. Więc nie mówimy, w tym momencie, o wzroście kosztów - dodaje Pokrywa.
- Chcemy, aby w ZIM pracowała wysoko wykwalifikowana kadra pracowników, specjalistów - konkluduje Trzmiel. Trzeba będzie też opłacić dyrektorskie stanowisko i pensje wicedyrektorów.
Czy nowi ludzie będą zatrudniani, czy nie, nie zostało do końca wyjaśnione. W uzasadnieniu uchwały o powołaniu ZIM czytamy: „Generalnie nie wymaga zwiększenia zatrudnienia”, ale z drugiej strony mówi się o superfachowcach, a tych w działaniach miasta często nie widać.
Dalej w uchwale zapisano, że „na pierwszym etapie funkcjonowania jednostki szacuje się wstępnie, że ZIM przejmie ok. 11 etatów z ZIKiT oraz 6 etatów z Zespołu Ekonomiki Oświaty”. Nikt nie wyjaśnia co oznacza „pierwszy etap” i ile będzie kolejnych.
Dopytywani urzędnicy przyznają, że prawdopodobnie zostanie uruchomiony również nabór na rynku pracy.
- Pomysł jest dobry, trzeba uporządkować inwestycję, ale nie wierzę, że nie przybędzie etatów do opłacenia - komentuje Grzegorz Stawowy, radny PO.
A zatrudnienie w administracji rośnie. W 2013 r. urzędników magistratu było ok. 2,2 tys. Teraz ta liczba sięga ok. 2,5 tys. W ZIKiT zatrudnienie utrzymuje się od lat na poziomie ok. 440 pracowników, choć niedawno wydzielono z niego Zarząd Zieleni Miejskiej (70 osób). Ponadto mamy też Zarząd Infrastruktury Sportowej z 93 pracownikami.
- Budowa linii tramwajowej w ciągu ulicy Meissnera do Mistrzejowic - 158 mln zł
- Budowa linii tramwajowej Krowodrza Górka - Azory - 61 mln zł
- Przedłużenie linii tramwajowej w ciągu ul. Piasta Kołodziejado ul. Powstańców - 10 mln zł
- Rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej- 195 mln zł
- Rozbudowa ul. Bunscha i budowa ul. Humboldta - 73 mln zł
- Budowa ul. gen. Wittek (Trasa Balicka) - 113 mln zł
- Rozbudowa ul. Okulickiego- 51 mln zł
- Budowa ul. Iwaszki (odnogaod al. 29 Listopada w kierunku Nowej Huty) - 22 mln zł
- Przebudowa stacji kolejowej
- „Kraków Swoszowice” wraz z budową parkingu Park & Ride - 9 mln zł
- Budowa przystanku kolejowego „Prądnik Czerwony” wraz z budową parkingu Park & Ride - 18 mln zł
- Przygotowanie budowy Centrum Bezpieczeństwa i Monitoringu Miasta - 100 tys. zł
- Budowa remizy strażackiej OSP Kościelniki - 2,5 mln zł
- przygotowanie budowy kładki pieszo-rowerowej Kazimierz - Ludwinów -300 tys. zł
- Budowa nowej ulicy Kolnej - 8,5 mln zł
- Budowa ul. 8 Pułku Ułanów (wyjazd z centrum miasta do planowanej trasy Łagiewnickiej) - 26, 5 mln zł
- Budowa połączenia ul. Reduta na odcinku od ul. ks.Jancarza doul. Powstańców - 10, 3 mln zł
- Budowa toru motocyklowo-samochodowego na Rybitwach dla szkoleń kierowców - 2,9 mln zł
- Budowa połączenia ul. Szafirowej z ul. Jabłonną - 2,9 mln zł
- Budowa kładki dla pieszych nad linią kolejową łączącej ul. Żabiniec z ulicą Langiewicza - 8,9 mln zł
- Budowa kładki nad ulicą Powstańców Wielkopolskich - 10, 6 mln zł
- Budowa cmentarzy w Ruszczy i Podgórkach Tynieckich - 72,7 mln zł
- Przebudowa schroniska dla bezdomnych zwierząt przy ulicy Rybnej - 4,3 mln zł
- Krakowski Ogród Zoologiczny - budowa pawilonu dla małych kotów drapieżnych - 2 mln zł
- Adaptacja nieruchomości przyul. Powstańców Wielkopolskich na Muzeum Podgórza - 6,7 mln zł
- Budowa Centrum Kultury Ruczaj - 7,8 mln zł
- Przygotowanie budowy Muzeum Miejsca Pamięci na terenie dawnego obozu w Płaszowie - 250 tys. zł
- Budowa Archiwum Miejskiego przy ul. Na Załęczu 2 (etap I) - 24 mln zł
- Budowa szkół i przedszkoli na osiedlach Gotyk i Kliny - 40 mln zł
- Rozbudowa Szkoły Podstawowa nr 53 przy ul. Skośnej - 7,6 mln zł
- Termomodernizacja budynków oświatowych -22,9 mln zł
- Budowa bloków komunalnych przy ulicach Wańkowicza, Zalesie, Fredry - 85,6 mln zł
- Modernizacja teatru Łaźnia Nowa - 600 tys. zł
Trwa wielka inwestycja kolejowa w Krakowie [WIZUALIZACJE]
