Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Dadzą pieniądze na przygotowanie projektu Drogi Współpracy Regionalnej
Zabezpieczenie potrzebnej kwoty w budżecie Małopolski zapowiedział marszałek województwa Witold Kozłowski. W ślad za tym gotowość partycypacji w kosztach przedsięwzięcia związanego z opracowaniem dokumentacji wyrazili przedstawiciele samorządów zainteresowanych powstaniem takiej drogi.

Podczas niedawnego ich spotkania w Urzędzie Miasta w Jaworznie zgodziły się one na wkład własny w wysokości ok. 170 tys. zł od każdej ze stron, którymi oprócz Jaworzna są: Libiąż, Chełmek, Powiat Oświęcimski, miasto i gmina Oświęcim.

Wspomnianych sześć samorządów w ub. roku zawiązało koalicję, której celem jest jak najszybsze rozpoczęcie drugiego etapu budowy Drogi Współpracy Regionalnej, która połączyłaby Oświęcim i sąsiednie małopolskie gminy z autostradą A4 poprzez węzeł Jeleń i Jaworznem.

Kierowcy w tej części Małopolski liczą, że za tymi deklaracjami pójdą konkretne decyzje i dalsze kroki, które doprowadzą do powstania DWR.

- Taka droga całkowicie zmieniłaby możliwości podróżowania z Oświęcimia do Krakowa, szczególnie w perspektywie planowanego wygaśnięcia do 2027 roku koncesji prywatnej spółki na autostradę na odcinku z Katowic do Krakowa i przejęcia go przez państwo - zauważa Paweł Kram z Grupy MotoGalicja, popularyzującej bezpieczeństwo na drogach.

Według niego, planowana inwestycja ma ogromnie znaczenie dla gminy Chełmek. W tej chwili przez centrum Chełmka drogą wojewódzką 780, przebiega wielki ruch tranzytowy z Krakowa w stronę Śląska. W podobnej sytuacji jest gmina Libiąż leżąca na styku dwóch tras przelotowych 780 i 933. Dla obu DWR pełniłaby rolę obwodnicy.
Przedstawiciele gmin dodają ponadto znaczenie gospodarcze DWR. Burmistrz Libiąża Jacek Latko wskazuje na możliwości powstania i rozwoju terenów inwestycyjnych oraz stref aktywności gospodarczej na granicy Chełmka i Libiąża. Chodzi m.in. o tereny pogórnicze. Do tego należy dodać nową strefę gospodarczą na terenie Jaworzna, która może być miejscem pracy także dla mieszkańców tej części Małopolski zachodniej.
Plany budowy DWR powstały kilkanaście lat temu
O drugim etapie DWR mówi się od kilkunastu lat. Wszystkie samorządy mają już m.in. uzgodnioną wizję przebiegu trasy. Koalicyjna "szóstka" opowiada się za proponowanym od lat przebiegiem trasy od ronda w Bobrku do węzła na A4 w Jeleniu w Jaworznie. Jest to kluczowy odcinek o długości ok. 9,5 km.
Jaworznicki odcinek trasy powstał już ponad dekadę temu. Kolejnym jej fragmentem stała się północna obwodnica Oświęcimia oddana do użytku na wiosnę 2018 roku.
Samorządy są gotowe sfinansować przygotowanie dokumentacji projektowej, ale na samą budowę pieniądze musi znaleźć samorząd województwa. Szansa jest w funduszach unijnych.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Oświęcim dziesięć lat temu w Google Street Wiev. Zobaczcie zdjęcia
- Takiej imprezy w Oświęcimiu jeszcze nie było! Przyciągnęła tłumy miłośników. Zdjęcia
- Obwodnica Oświęcimia do S1 rośnie w oczach. Tak wygląda po 16 miesiącach inwestycji!
- Oświęcim. Bieg Tropem Wilczym Pamięci Żołnierzy Wyklętych 2024. WIDEO
- Oświęcim. Bieg Tropem Wilczym Pamięci Żołnierzy Wyklętych 2024. WIDEO
- Wkręceni w teatr. W Grupie Teatralnej Niezależna w Chełmku spełniają marzenia
