FLESZ - Co Polacy robili w trakcie pandemii. Naukowcy zbadali nasz styl życia

„Profanujemy” klasykę, tradycję i konserwatyzm. „Sakralizujemy” eksperyment, awangardę i ciekawość - taka idea od blisko dwóch dekad przyświeca festiwalowi muzyki współczesnej Sacrum Profanum. - Budując mosty między muzyką niezależną i akademicką, doprowadzamy do ich spotkania. Rozbudzamy głód na nową muzykę, nowych artystów i rozszerzamy kategorię estetycznej przyjemności.
Festiwal Sacrum Profanum powstał w 2003 r., początkowo zestawiając muzykę świecką i sakralną XVIII i XIX w., od 2008 roku dyrektorem artystycznym festiwalu był Filip Berkowicz, od tej chwili też prezentowana jest na nim muzyka współczesna XX i XXI w.
19. edycja festiwalu przebiegnie pod hasłem „Dojrzałość” kontynuującym, po ubiegłorocznej ”Młodości”, ideę tematycznej trylogii.
- Interpretować ją będziemy na różne sposoby: formalnie, muzycznie, metaforycznie i dosłownie - stanie się odpowiedzią na poprzedzającą ją „Młodość”, a zarazem jej kontynuacją, która posłuży zachowaniu równowagi i pokazaniu innego oblicza muzyki współczesnej - zapowiadają organizatorzy.
Sacrum Profanum 2021 rozpocznie spektakl Katarzyny Karwat z muzyką Agaty Zubel. To eksperyment na granicy muzyki i teatru, stawiający pytanie o styk tych dwóch sfer i istniejące pomiędzy nimi napięcie, a także różne konteksty dyrygentury.
W repertuarze tegorocznej, 19. już edycji festiwalu spotkają się też belgijska kompozytorka Mayę Verlaak z Olivierem Messiaenem, alternatywno-awangardowym gitarzystą, producentem i kompozytorem Jima O’Rourke’a z Igorem Strawińskim, a także konceptualną twórczynię i kuratorkę Ryoko Akama z Antonem Webernem.
Solowy koncert Martyny Zakrzewskiej zatytułowany „Akordy ezoteryczne” skupi się na twórczości fortepianowej Barbary Buczek, wybitnej polskiej kompozytorki, której twórczość obrosła legendą. Jej utwory przez wiele lat uchodziły za niemożliwe do wykonania z racji nagromadzenia trudności wykonawczych i skrajnej różnorodności rytmiczno-fakturalnej.
Z kolei „Muzyka Niedawna” to koncert trojga oryginałów: Pawła Mykietyna, Agaty Zubel oraz Pawła Szymańskiego. Dzielą ich pokolenia, ale łączy niepokorność, odwaga i tytułowa lekkość (tworzenia, zaskakiwania, żartowania i zdobywania uznania).
Ensemble Kompopolex w koncercie „~dojrzałość” pokaże jak performatyka i konceptualizm zmieniały się na przestrzeni lat.
Koncertami „LEM: Lapidarna Ekspresja Moderny” oraz „Summa Lemmologiae” festiwal Sacrum Profanum włączy się w obchody setnej rocznicy urodzin Stanisława Lema. Muzyka jako przedmiot opisu w prozie Lema zawsze była inna, eksperymentalna, nowoczesna. W roku poświęconym temu wyjątkowemu twórcy obok wydarzeń literackich, naukowych czy filozoficznych nie zabraknie także propozycji muzycznych. Przygotowane specjalnie dla Sacrum Profanum dwa programy z premierowymi kompozycjami wykonają na żywo zespoły proMODERN oraz Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble z sopranistką Joanną Freszel.
Na finał zespół Arditti Quartet zagra specjalny rocznicowy koncert.
19. edycja festiwalu potrwa od 30 września do 3 października 2021r. Festiwalowe koncerty odbędą się na żywo, choćby w ograniczonym wymiarze