W uzasadnieniu projektu uchwały zapisano: "Na przestrzeni lat funkcjonowania parkingów (P&R) nastąpił wielokrotny wzrost kosztów ich utrzymania, a także ogólny wzrost wartości towarów i usług na rynku, w tym m.in. wzrost opłat za bilety Komunikacji Miejskiej w Krakowie, a także stawek opłat za parkowanie w strefie płatnego parkowania. Wysokość opłat na parkingach (P&R) od 2012 roku nie zmieniła się. Wobec powyższego niezbędne jest urealnienie stawek".
Zostaw samochód na parkingu park&ride i przesiądź się do tramwaju albo autobusu
Do Krakowa każdego dnia wjeżdża nawet ok. 250 tys. samochodów. Celem parkingów park&ride jest pozostawienie aut na przy granicy albo na obrzeżach miasta.
W przypadku cennika opłat za korzystanie z parkingów funkcjonujących w zamkniętym systemie P&R propozycja jest taka, by bilet (P&R) jednoosobowy za korzystanie z parkingu w okresie postoju pojazdu (od momentu wjazdu na parking do wyjazdu), nie dłużej niż do zakończenia doby parkingowej kosztował 15 zł (obecnie 10 zł). Taki bilet parkingowy uprawnia 1 osobę do wielokrotnych przejazdów wszystkimi pojazdami Komunikacji Miejskiej w Krakowie w obrębie I strefy biletowej.
Bilet (P&R) wieloosobowy miałby natomiast kosztować 30 zł (obecnie 25 zł). Taki bilet uprawnia do 5 osób dorosłych lub obowiązuje dla grupy od 2 (1 rodzic/opiekun + 1 dziecko do 16 lat) do maksymalnie 7 osób (1 rodzic/opiekun i 6 dzieci do lat 16 lub 2 rodziców
/opiekunów i 5 dzieci do lat 16) do wielokrotnych przejazdów wszystkimi pojazdami Komunikacji Miejskiej w Krakowie w obrębie I strefy biletowej.
Zmieniłby się też koszt opłaty dodatkowej za pozostawienie pojazdu na terenie parkingu po upływie jednej doby parkingowej ze 100 zł do 250 zł.
Z parkingu będzie można korzystać bez opłat (od momentu wjazdu do momentu wyjazdu, nie dłużej niż do zakończenia doby parkingowej) w przypadku posiadania ważnego w I strefie biletowej imiennego biletu okresowego na przejazdy Komunikacją Miejską w Krakowie.
Podwyżka miałaby także obowiązywać w otwartym systemie P&R
Przygotowano też nowy cennik opłat za korzystanie z parkingów funkcjonujących w otwartym systemie parkuj i jedź (P&R) w Krakowie. Opłata dodatkowa wymagana w przypadku braku ważnego biletu komunikacji miejskiej (Biletu KMK, jedno- lub wieloprzejazdowego papierowego) ważnego w dniu korzystania z parkingu miałaby wynosić 150 zł. Natomiast opłata dodatkowa za pozostawienie pojazdu na terenie parkingu po upływie jednej doby parkingowej - 250 zł (obecnie 100 zł).
W przypadku parkingów w systemie otwartym bilet KMK, jednoprzejazdowy, czasowy, weekendowy rodzinny w formie
papierowej lub zapisany na innym nośniku, uprawniający do podróżowania Komunikacją Miejską w Krakowie w dniu korzystania z parkingu uprawniałby do bezpłatnego postoju na parkingu od momentu wjazdu do momentu wyjazdu pojazdu, nie dłużej niż do zakończenia doby parkingowej.
Proponują też opłaty za ładowanie pojazdu
Projekt uchwały przewiduje też wprowadzenie opłat (od 31 marca 2025 r.) na parkingach P&R za a ładowanie pojazdu elektrycznego i pojazdu hybrydowego za 1 kWh. Proponowana kwota to 2,30 zł (P&R w systemie zamkniętym) i 3,50 zł (w systemie otwartym).
Obecnie klienci parkingów P&R mogą korzystać z 16 stanowisk do ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych. W I półroczu 2025 r. planuje się udostępnić maksymalnie do 9 nowych ładowarek.
Obecnie na terenie Krakowa funkcjonuje dziewięć parkingów (P&R), z czego osiem jest wyposażonych w infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych:
- 1)„Kurdwanów” zlokalizowany przy pętli tramwajowej „Kurdwanów (P+R)”. Na parkingu zlokalizowane są 4 stanowiska do ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych;
- 2)„Nowy Bieżanów” przy pętli tramwajowej „Nowy Bieżanów (P+R)”. Na parkingu zlokalizowane są 2 stanowiska do ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych;
- 3)„Mały Płaszów” zlokalizowany jest na wysokości pętli tramwajowej i autobusowej przy ul. Lipskiej. Parking udostępnia 2 stanowiska do ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych;
- 4)„Swoszowice” zlokalizowany przy stacji kolejowej SKA „Kraków Swoszowice” przy ul. Kolejarzy. Parking udostępnia 6 stanowisk do ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych;
- 5)„Mydlniki Wapiennik” zlokalizowany jest przy ul. Piotra Brzezińskiego, na którym udostępniono 2 stanowiska do ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych;
- 6)„Górka Narodowa” zlokalizowany jest przy ul. Papierni Prądnickich, na którym planuje się udostępnienie 5 stacji ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych;
- 7)„Krowodrza Górka” zlokalizowany jest przy ul. Gen. Augusta Fieldorfa-Nila, na którym udostępnione będą 2 stacje ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych;
- 8)„Pachońskiego” zlokalizowany jest przy ul. Henryka Pachońskiego, na którym udostępnione będą 2 stacje ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych.
Dziewiątym parkingiem P&R jest parking "Czerwone Maki" przy pętli tramwajowej na Ruczaju.
Przewidują znacznie większy dochód z parkingów
Zmiany w cenniku na krakowskich parkingach P&R wpłynęłyby na dochód miasta poprzez zwiększenie wpływów z opłat.
W 2023 r. przychód netto ze sprzedaży biletów P&R wyniósł 367 805,36 zł przy kosztach utrzymania na poziomie 1 251 695,62 zł. Szacuje się, że po proponowanej podwyżce przychód netto w skali roku wzrośnie do kwoty 645 885,00 zł, co oznacza wzrost przychodów na poziomie ponad 75 proc.
Teraz propozycjami zajmą się miejscy radni, do których będzie należeć ostateczna decyzja.
Nowsze auta, emisja CO2 bez zmian
