Celem organizowanego przez PKP PLK spotkania będzie zebranie uwag, wniosków i propozycji mieszkanek i mieszkańców Krakowa, dotyczących budowy linii kolejowej Kraków - Myślenice.
W ramach zadania, które ma realizować PKP PLK (w ramach finansowania centralnego), planuje się na linii kolejowej nr 94 przebudowę przystanku Kraków Swoszowice na stację w celu włączenia nowej linii kolejowej z Myślenic.
W przypadku nowej linii Kraków - Myślenice planuje się:
- budowę jednotorowej linii na odcinkach Kraków Swoszowice – Konary Południe,
- dwutorowej na odcinku Konary Południe – Krzyszkowice Północ (dynamiczna mijanka),
- jednotorowej na odcinku Krzyszkowice Północ – Myślenice.
Uzyskanie prędkości maksymalna pociągów pasażerskich ma wynieść 120 km/h z punktowymi lokalnymi ograniczeniami
prędkości wynikającymi z warunków terenowych. Na nowej linii nie przewiduje się ruchu pociągów towarowych.
Mają powstać nowe punkty obsługi podróżnych (przystanki i stacje) oraz bezkolizyjne skrzyżowania linii kolejowej z drogami (nie przewiduje się przejazdów w poziomie szyn).
Szacowany czas przejazdu pociągów regionalnych na trasie Kraków - Myślenice to ok. 43 minuty, w tym Kraków Główny - Swoszowice - 16 minut oraz Swoszowice - Myślenice - ok. 27 minut.
Planowany harmonogram prac dla linii Kraków - Myślenice:
- opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej - IV kwartał 2024 roku;
- uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - II kw. 2026;
- opracowanie projektu budowlanego - III kw. 2026;
- uzyskanie ostatecznej decyzji o Ustaleniu Lokalizacji Linii Kolejowej (ULLK) - III kw. 2026;
- opracowanie projektu wykonawczego i materiałów przetargowych - I kw. 2027;
- uzyskanie pozwolenia na budowę - I kw. 2027;
- realizacja robót budowlanych w formule „Buduj” - od 2028 roku.
W planach Województwa Małopolskiego jest natomiast budowa ścieżki rowerowej Kraków - Myślenice. W tym wypadku może być brane pod uwagę poprowadzenie trasy dla rowerzystów wzdłuż linii kolejowej łączącej oba miasta. Niewykluczone jest jednak także wybranie innego przebiegu. W tym wypadku to ma być kwestia analiz i uzgodnień. Władze Małopolski zaznaczają też, że do poprowadzenie ścieżki rowerowej potrzebna jest zgoda na to właścicieli terenów, przez które ma zostać wyznaczona.
- Temat jest analizowany. Na dziś nie złożę deklaracji, że ścieżka może powstać wraz z linią kolejową Kraków - Myślenice. Trzeba też jasno powiedzieć, że są zabezpieczone środki na zaprojektowanie tej trasy kolejowej, a zabiegamy o to, aby pojawiły się fundusze na realizację - mówi marszałek Małopolski Łukasz Smółka.
Projekt CPK zostaje, jednak będzie zmodyfikowany
