https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

40 lat temu na ulice Krakowa wyjechały pierwsze przegubowe Ikarusy 280

(RED)
Ikarus 24566 na ul. Konopnickiej, fot. archiwum MPK Kraków
Ikarus 24566 na ul. Konopnickiej, fot. archiwum MPK Kraków fot. archiwum MPK Kraków
Pierwsze przegubowe Ikarusy 280 wyjechały na ulice Krakowa 40 lat temu - w październiku 1981 roku. Białe autobusy z mocno czerwonym pasem pod oknami na szarych ulicach pośród różnokolorowych poobijanych starych Jelczy wyróżniały się bardzo mocno.

- W pierwszych latach obsługiwały najważniejsze linie autobusowe (125, 128, 132) docierające do Nowej Huty. Wraz z dostawami kolejnych partii pojazdów tej serii ich ilość wzrosła do niemal 300 autobusów stając się najliczniejszym typem taboru - przypomina krakowskie MPK.

Na specjalne życzenie MPK w Krakowie w 1990 roku dostarczono pierwsze do Polski pojazdy w odmiennym niż biało czerwone malowaniu. Specjalnie dla Krakowa Ikarusy pomalowano na biało niebiesko.

- Likwidacja przegubowych Ikarusów rozpoczęła się wraz z pierwszymi dostawami nowoczesnych pojazdów kupowanych przez MPK w Krakowie. Z roku na rok coraz mniej ich wyjeżdżało na ulice, ale nawet ta niewielka pozostająca w użyciu liczba starych autobusów dawała się we znaki zarówno pasażerom jak i mechanikom. Ostatecznie, po niemal 26 latach eksploatacji przegubowe Ikarusy wycofano z ruchu we wrześniu 2007 roku - przypomina MPK.

W kolekcji historycznych pojazdów komunikacji miejskiej MPK w Krakowie znajdują się dwa autobusy Ikarus 280. Pierwszy o numerze 34260, który nieprzerwanie od 1988 roku stacjonował w zajezdni Czyżyny, a następnie Wola Duchacka oraz autobus o numerze 24575 zakupiony w 2013 roku, który w trakcie ostatniej naprawy otrzymał barwy stosowane od 1992 roku.

Ikarus 24566 na ul. Konopnickiej, fot. archiwum MPK Kraków

Kultowe IKARUSY na krakowskich ulicach w latach 80. i 90. [ZDJĘCIA]

15 lat temu wielka galeria zmieniła centrum Krakowa. Jak mia...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

L
Lukasz
pamiętam te autobusy, niesamowity smród spalin przedzierający się przez wiecznie potargane gumowe przeguby przyprawiający każdego o odruch wymiotny oraz rzucanie pasażerami z od prawej do lewej i na odwrót na każdym zakręcie. Do tego gigantyczny huk przy otwieraniu i zamykaniu drzwi harmonijkowych. Jazda Ikarusem była koszmarem a nie podrożą. Nie ma za czym tęsknic.
G
Gość
12 października, 13:19, Richard:

Pamiętam że te przegubowe ucinano i robiono z nich takie techniczne. Co nawet mogły holować. Mam gdzieś w archiwum zdjęcie takiego jednego egzemplarza.

czy ja wiem czy ucinano - raczej były dwie wersje, krótka 26x i długa 28x

G
Gość
12 października, 11:54, mpkowiec:

To był sprzecicho a nie teraźniejsze zabaweczki z niedziałającą klimatyzacją.

No i ci dawni kierowcy co wozili tłumy. A teraz naprzyjmowali baranków którzy myślą że wożą ziemniaki. Królowie szos hahaa

chyba nigdy nie jechałeś ikarusem jako pasażer, każdy był workiem ziemniaków jeśli się było za przegubem... i ta wentylacja przez potargane przeguby (zwłaszcza w zimie!).

G
Gość
12 października, 11:59, Ehh:

1981 ,to lata kiedy lichwarze,cinkciarze,sabotażysci spod znaku S ,bandziory ze zorganizowanych grup przestępczych prawniczo -bankowych,przeroznej masci byznesmeni-wyzyskiwacze posrednicy,agenci ,lobbyści siedzieli w należnych im miejscach albo za granica optowali za sankcjami przeciwko Polsce, Polakom, polskiemu przemysłowi i rolnictwu.Założenie bylo proste ,sabotowac,zniszczyć, przejac zakłady i rynek.

zwłaszcza przejęcie węgierskich zakładów Ikarusa. Weź lepiej pigułkę.

R
Richard
Pamiętam że te przegubowe ucinano i robiono z nich takie techniczne. Co nawet mogły holować. Mam gdzieś w archiwum zdjęcie takiego jednego egzemplarza.
E
Ehh
1981 ,to lata kiedy lichwarze,cinkciarze,sabotażysci spod znaku S ,bandziory ze zorganizowanych grup przestępczych prawniczo -bankowych,przeroznej masci byznesmeni-wyzyskiwacze posrednicy,agenci ,lobbyści siedzieli w należnych im miejscach albo za granica optowali za sankcjami przeciwko Polsce, Polakom, polskiemu przemysłowi i rolnictwu.Założenie bylo proste ,sabotowac,zniszczyć, przejac zakłady i rynek.
m
mpkowiec
To był sprzecicho a nie teraźniejsze zabaweczki z niedziałającą klimatyzacją.

No i ci dawni kierowcy co wozili tłumy. A teraz naprzyjmowali baranków którzy myślą że wożą ziemniaki. Królowie szos hahaa
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska