https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Aktywiści godzą się na tramwaj, ale kosztem drogi dla aut a nie zieleni. Aleje Trzech Wieszczów wrócą do wyglądu ze swoich początków?

Piotr Tymczak
Czy Aleje Trzech Wieszczów wrócą do zagospodarowania z czasów swoich początków? Aktywiści proponują, by iść w tym kierunku.
Czy Aleje Trzech Wieszczów wrócą do zagospodarowania z czasów swoich początków? Aktywiści proponują, by iść w tym kierunku. MHM/ Politechnika Krakowska
- Projektanci, miasto i konserwator stanęli na głowie, żeby przypadkiem nie zabrać dwóch pasów dla aut. Zaprezentowana koncepcja dotyczy jedynie kilometrowego odcinka. To błąd. Rewitalizację Alej Trzech Wieszczów trzeba rozpatrywać, jako kompleksowy projekt w odniesieniu do polityki transportowej miasta - komentują aktywiści z Akcji Ratunkowej dla Krakowa, którzy mają wiele uwag do koncepcji budowy linii tramwajowej wzdłuż al. Słowackiego. Ich zdaniem w zagospodarowaniu Alej powinno się powracać do idei tej arterii z jej początków. Przejdź do GALERII, by zobaczyć jak Aleje prezentowały się ok. 100 lat temu, a więc w czasach kiedy powstawała.

"Wiecznie zakorkowane Aleje Trzech Wieszczów to jedno z najbardziej zanieczyszczonych miejsc w Krakowie, jeśli chodzi o powietrze. Bardzo potrzebują rewitalizacji - której elementem może i powinna być redukcja ruchu samochodowego. Słusznie, że miasto chce rozwijać sieć tramwajową, ale sposób, w jaki to robi… budzi wątpliwości. Spójrzmy na same konsultacje: jedno spotkanie, krótki termin na oddanie formularzy, brak możliwości osobistego kontaktu z projektantami" - komentują przedstawiciele Akcji Ratunkowej dla Krakowa.

Przeciwni wycince drzew na Alejach

Aktywiści z rozczarowaniem przyjęli prezentowane podczas kończących się konsultacji społecznych warianty dotyczące budowy linii tramwajowej wzdłuż al. Słowackiego.

"Ciężko wskazać jakikolwiek wariant jako optymalny, zwłaszcza, że każdy wariant to ingerencja w istniejącą zieleń. Nawet w przypadku wariantu o najmniejszej ingerencji do wycinki pójdzie aż 200 drzew! Kolejne warianty oznaczają wycięcie od 300 do 400 drzew. Klucz do sukcesu to systemowe rozwiązania problemów i rewitalizacja z prawdziwego zdarzenia" - dodają aktywiści.

- Rewitalizacja Alei Trzech Wieszczów jest konieczna. Musi być tylko przeprowadzona mądrze i całościowo - nie tylko na odcinku jednego kilometra. Obecnie Aleje są miejscem, z którego jak najszybciej chce się uciec, a zasługują na bycie spokojną przestrzenią dla mieszkańców, bez zanieczyszczeń i hałasu, gdzie ludzie mają ochotę przebywać. Koniecznie jest ograniczenie ruchu samochodowego - komentuje Aleksandra Skolarz, działaczka Akcji ratunkowej dla Krakowa oraz mieszkanka Starego Miasta.

Zdaniem aktywistów każdy z proponowanych wariantów zakłada znaczną ingerencję w istniejącą zieleń. "Gdyby nie kurczowe trzymanie się utrzymania obecnych pasów ruchu dla samochodów można by tego uniknąć. Miasto powinno rozmawiać o kompleksowej rewitalizacji reprezentacyjnej ulicy, z przywróceniem balansu między samochodami, a pieszymi, rowerzystami i użytkownikami transportu zbiorowego. Powinniśmy rozmawiać także o tramwajowej obwodnicy centrum. W relacji Cichy
Kącik – Kapelanka, a może Kleparz – rondo Grunwaldzkie – Bonarka?" - podkreślają przedstawiciele Akcji Ratunkowej dla Krakowa.

Linia tramwajowa z Nowego Kleparza do placu Inwalidów

Przypomnijmy, że przygotowaniem koncepcji linii tramwajowej łączącej Nowy Kleparz z placem Inwalidów zajmuje się firma Sweco Polska. Zostało opracowanych siedem wariantów przebiegu tej trasy o długości około 1 km. Pierwsze dwa warianty dotyczą budowy naziemnej linii tramwajowej, pierwszy - w pasie zieleni oraz drugi - w jezdni Alei Trzech Wieszczów.

Inwestycje planowane w Krakowie w 2023 roku. Mają powstać no...

Kolejny wariant zakłada poprowadzenie linii tramwajowej w tunelu. W wariancie nr 4 linia tramwajowa została poprowadzona w jezdniach al. Słowackiego i w związku z tym w znacznym stopniu ograniczona zostałaby ingerencja w tereny zieleni. Wariant nr 5 zakłada poprowadzenie linii tramwajowej w tunelu. Warianty nr 6 i 7 to propozycje naziemnego przebiegu linii tramwajowej. Dodatkowo jeden z tych wariantów zakłada budowę tunelu dla samochodów w rejonie Nowego Kleparza.

Kraków. Gorąca dyskusja wokół linii tramwajowej na Alejach T...

Wyższy podatek od nieruchomości od 2023 roku

od 16 lat
Wideo

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

j
jak_zwykle_bez_hejtu
Pamietajcie, ze dzieki takim [wulgaryzm]nietym aktywistom pozwezano nam wiele ulic. Dietla przejechac sie praktycznie nie da, a na Meissnera (zwezona do 1-ego pasa) widzialem ostatnio jak straz pozarna na sygnale musiala jechac zielenia na srodku (dobrze, ze bylo w miare sucho) po auta stloczone na pojedynczym pasie nie mialy sie gdzie usunac (z jednej strony parking, z drugiej kraweznik nie do pokonania dla osobowki). Tyle dobrego z waszych chorych, zasranych pomyslow wychodzi.
G
Gość
Tak wałkujecie temat tego „tramwaju w Alejach”, jakby to już było przesądzone. Wcale nie chcemy tam tramwaju — i już!

A „aktywiści” niech sobie znajdą jakąś uczciwą pracę i nie zawracają głowy.
Z
Zbyszek
Topimy miliardy złotych w błoto(tory)tylko po to żeby zarobiły spółki zue,krak tor chyba i tym podobne twory.Spolki te są notowane na giełdzie.Pomyslcie jak grubo muszą zarabiać na tym złomie.
G
Grzegorz Pachowicz
Czy redakcja nie dochodzi do podobnych wniosków?A skoro tak,to może jakiś artykuł o tym procederze?
G
Grzegorz Pachowicz
Wszyscy się napinacie, a tu chodzi tylko o to żeby kilka osób zarobiło parę baniek.Jak podaje gazeta przygotowanie tego projektu,sama analiza,bez żadnych wymaganych pozwolen to był koszt około 1 mln złotych.I na tym polega ten proceder.Za te pseudo projekty cwaniaki dorabiają się naszym kosztem fortun.
a
aqwa
Tzw. aktywiści chcą wyrzucić ruch samochodowy z Alej a jednocześnie torpedują budowę obwodnic na terenie Krakowa. To się kupy nie trzyma (nawet psiej).
G
Gość
Panie Tymczak, po co nagłaśniać te chore pomysły? Wyjedź pan na wieś i tam odpocznij. Będziesz pan miał jak sto lat temu.
J
Janusz
Swego czasu Alejami kursowały kolejowe transporty wojskowe. Czyżby do tego chcą wrócić tzw. aktywiści? A na poważnie: kto tzw. aktywistom dał mandat na reprezentowanie mieszkańców Krakowa? Jeśli tak uważają, mogą próbowaqć przeforsować referendum w tej sprawie. Dolary przeciw orzechom, że nie mają szans na powodzenie! Tzw. aktywistów wystarczająco skompromitowała grupa klejowo-gastronomiczna, działająca w niemieckich muzeach i filharmoniach.
Z
Zbigniew Rusek
Nie budować tam tramwaju, ale dać bezwzględny pirotyet na światłach dla autobusów miejskich, oraz wydłużyć zielone dla Alej na skryzsowaniu z ul. Karmelicką /Pl. Inwalidów, gdyż je parę lat temu skrócono (by dać krotsze oczekiwanie trmawajom), a to skrocenie poważnie ograniczyło przepustowośc Alej. Powinno się budować przejścia podziemne (by było mniej stania autobusow na czerwonym świetle) - w pierwszej kolejności przy Nowym Kleparzu. precz z tramwajem na Alejach. Pas tramwajowo-autobusowy to byłby nonsens, gdyż wtedy autobusy byłyby spowalniane przez tramwaje (a nawet stałyby w korkach tramwajowych). Niech nie budują tego tramwaju!!! To AUTOBUSY powinny mieć wszędzie "zieloną falę" - nawet kosztem tramwaju.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska