Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Aktywiści połączyli siły i przygotowali 21 tez dla Krakowa. Walczą o zieleń i miejską demokrację. Mają dość propagandy sukcesu i układów

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Miejscy aktywiści połączyli siły i przygotowali 21 tez dla Krakowa. Przekonują, że ich realizacja poprawi życie w mieście.
Miejscy aktywiści połączyli siły i przygotowali 21 tez dla Krakowa. Przekonują, że ich realizacja poprawi życie w mieście. Akcja Ratunkowa dla Krakowa
W czwartek, 15 czerwca, miejscy aktywiści zrzeszeni w ok. 20 różnych inicjatywach zorganizowali w Parku Stacja Wisła na Zabłociu wspólną konferencję, na której przedstawili 21 tez dla Krakowa. Wśród oczekiwań znalazła się m.in. zmiana priorytetów w zarządzaniu zielenią, odbetonowanie miasta, ograniczanie ruchu samochodowego poprzez rozwój transportu zbiorowego i rowerowego, patrzenie na Kraków nie tylko z perspektywy centrum, większy wpływ mieszkańców i ich organizacji na zarządzanie miastem i kształt inwestycji. Oczekują też zmiany komunikacji urzędu z propagandy sukcesu na rzecz rzetelnej i przejrzystej informacji o działaniach i decyzjach. Apelują również o przejrzystą politykę zatrudniania opartą na kompetencjach, a nie układach i partyjnych nominacjach.

"Kraków się zmienia, zmieniają się także wyzwania przed nim stojące. Czas zmienić priorytety, które wytyczają drogę rozwoju i zarządzania naszym miastem" - podkreśliła w specjalnym raporcie Koalicja Ruchów Krakowskich - „Wspólnie dla Miasta”, która przygotowała 21 tez dla Krakowa.

- Nasze tezy to efekt rocznej pracy kilkudziesięciu osób. Zależało nam, aby nad tezami pracowali mieszkańcy i mieszkanki z różnych części Krakowa, osoby w różnym wieku, zainteresowaniach, działających w wielu obszarach życia społecznego, aby jak najszerzej zdefiniować wyzwania, przed którymi stoimy wszyscy - mieszkańcy Krakowa - informuje Monika Firlej z Zielonych Grzegórzek.

Joanna Malita-Król z Akcji Ratunkowej dla Krakowa podkreśla: - Chcemy aktywnie uczestniczyć w procesie zmiany. Chcemy, aby włodarze dyskutowali i wdrażali ważne dla nas zagadnienia. Chcemy, aby nasz głos był słyszalny i dlatego jako mieszkańcy i mieszkanki, aktywiści, ekspertki z różnych dziedzin łączymy siły w ramach wspólnej inicjatywy Koalicji Ruchów Krakowskich - "Wspólnie dla Miasta”.

Przygotowane przez Koalicję Ruchów Krakowskich - „Wspólnie dla Miasta” tezy dla Krakowa:

1. Kraków odporniejszy na katastrofę klimatyczną
Odbetonowanie miasta, wprowadzanie jak największej ilości zieleni, również na dachy i ściany budynków sposobem zwiększenia retencyjności i zapobiegania nadmiernemu nagrzewaniu się miasta. Ochrona terenów zalewowych i podmokłych przed zabudową.

2. Zmiana priorytetów w zarządzaniu zielenią
Zamiast przeskalowanych “rewitalizacji”, samoutrzymujące się tereny zielone, aktywna ochrona dzikiej przyrody, bioróżnorodności i dolin rzecznych oraz zwiększenie budżetu na tworzenie banku ziemi dla Krakowa - przejęcie przez miasto obszarów cennych przyrodniczo i stworzenie rezerw gruntów pod lasy, parki i inne cele publiczne.

3. Zieleń dobrem strategicznym
Wprowadzenie do zarządzania miastem wyceny usług ekosystemowych w oparciu o aktualizowaną mapę roślinności rzeczywistej Krakowa oraz czynna rola organów administracyjnych, straży miejskiej i policji w egzekwowaniu obowiązującego prawa ochrony przyrody.

4. Dążenie do samowystarczalności energetycznej Krakowa
Tworzenie miejskich instalacji wytwarzających i magazynujących energię, zmniejszanie energochłonności budynków oraz wsparcie
dla podmiotów prywatnych w transformacji energetycznej.

5. Właściwa hierarchia inwestycji transportowych
Odrzucenie modelu mobilności opartego na samochodzie. Realny priorytet dla budowy szybkiego, niezawodnego transportu zbiorowego (tramwajów, premetra i kolei aglomeracyjnej) i rowerowego łączącego dzielnice.

6. Funkcjonalna komunikacja miejska, rowerowa i piesza
Budowa torowisk do dużych osiedli, uruchomienie linii autobusowych do białych plam transportowych, zwiększenie częstotliwości kursów, poprawa punktualności autobusów poprzez tworzenie buspasów. Rozbudowa infrastruktury rowerowej i poprawa jakości, spójności infrastruktury pieszej.

7. Nowe osiedla zamiast „Nowego Miasta”
Nowe osiedla tworzone według zintegrowanych planów jako zespoły wielofunkcyjnej zabudowy w powiązaniu z rozwojem infrastruktury społecznej i transportu publicznego. Mądre uzupełnianie tkanki miejskiej - wprowadzenie standardów urbanistycznych i mapy dopuszczalnej intensywności zabudowy. Zwiększenie dostępności podstawowych usług społecznych takich jak żłobki, przedszkola, szkoły, biblioteki, domy kultury, parki i place zabaw.

8. Planowanie przestrzenne odpowiadające przyrostowi ludności
Aktualizacja planów zagospodarowania poprzedzona weryfikacją zapotrzebowania na różne typy zabudowy. Zwiększenie udziału
terenów zielonych oraz mieszkalnictwa wielorodzinnego, kosztem monokultury biurowej, handlowej zabudowy wielkopowierzchniowej i zabudowy jednorodzinnej. Priorytet dla przekształcania terenów już zurbanizowanych, w tym obszarów handlu wielkopowierzchniowego i terenów poprzemysłowych.

9. Inkluzywna przestrzeń publiczna
Dostępna i dostosowana do potrzeb pieszych oraz osób o szczególnych potrzebach. Zamiast przeskalowanych tras podporządkowanych rosnącemu ruchowi samochodowemu. Projektowanie miejskich ulic z uwzględnieniem ich funkcji społecznych i jak największej powierzchni zieleni użytkowej.

10. Aktywna rola miasta w polityce mieszkaniowej
Zwiększenie liczby mieszkań dostępnych cenowo poprzez budowę mieszkań komunalnych na wynajem średnio- i długoterminowy,
efektywniejsze wykorzystanie istniejącego zasobu zamiast jego wyprzedaży oraz wsparcie społecznych form zaspokajania potrzeb mieszkaniowych na przykład: Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa, Społeczna Agencja Najmu oraz kooperatywy i spółdzielnie mieszkaniowe.

11. Edukacja publiczna na miarę wyzwań przyszłości
Wdrażanie alternatywnych modeli nauczania, stawiających na współpracę, kreatywność, współodpowiedzialność oraz programów
edukacji klimatycznej i równościowej. Wsparcie transparentności i demokratyzacji społeczności szkolnych oraz umacnianie roli
placówek edukacyjnych jako centrów wspólnot lokalnych. Inwestowanie w rozwój kadry nauczycielskiej, bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych, wysokiej jakości infrastrukturę szkolną.

12. Zintegrowane działanie na rzecz zdrowia publicznego
Ograniczanie szkodliwych czynników środowiskowych (zanieczyszczenia, hałas) oraz wzmacnianie czynników wpływających
na poprawę dobrostanu takich jak dostęp do terenów zielonych. Realizacja programów profilaktycznych i edukacyjnych. Rozwój sieci usług leczniczych, rehabilitacyjnych, opieki środowiskowej i wytchnieniowej. Przyłożenie większej wagi do problematyki zdrowia psychicznego.

13. Kultura: lokalna, dostępna i różnorodna
Zachowanie równowagi między kulturą opartą o wydarzenia o zasięgu międzynarodowym, a kulturą na co dzień, lokalną, także dzielnicową. Oferta kulturalna oparta o miejscowy potencjał twórców, animatorów i kuratorów, tworzenie stabilnych warunków finansowo-organizacyjnych dla rozwoju instytucji oraz niezależnych scen kulturalnych. Wzmacnianie wielofunkcyjności
placówek osadzonych lokalnie - bibliotek, domów kultury oraz rozwój infrastruktury kulturalnej w obszarach o gorszej dostępności do niej. Rozwój edukacji kulturalnej z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb różnych grup wiekowych.

14. Krakowska Gospodarka Przyszłości
Wsparcie miasta dla perspektywicznych sektorów gospodarki, opartych o wiedzę i potencjał wykwalifikowanych pracowników, w tym usług publicznych, biznesowych, działalności kreatywnych, technologicznych oraz kultury. Sprzyjanie transformacji przemysłu w stronę bezemisyjności i obiegu zamkniętego. Rewizja podejścia do branży turystycznej celem zmniejszenia jej negatywnego oddziaływania na społeczność miejską.

15. Przemysłowa regeneracja Nowej Huty
Wykorzystanie rozległego terenu kombinatu do budowy nowoczesnego, niskoemisyjnego przemysłu i energetyki, w powiązaniu ze społeczną i przyrodniczą rewitalizacją dzielnic nowohuckich oraz zachowaniem poprzemysłowego dziedzictwa.

16. Kraków to nie tylko centrum:
Dostrzeżenie zróżnicowanych problemów oraz wyzwań dzielnic i osiedli: odnowa przestrzeni, infrastruktury społecznej i kulturalnej, zwiększenie funkcjonalności i efektywności energetycznej zabudowy. Wzmacnianie lokalnych tożsamości, inicjatyw oddolnych, oraz tworzenie miejsc spotkań mieszkańców. Ochrona obiektów dziedzictwa ważnych dla dzielnicowych i osiedlowych społeczności
i ich wykorzystanie dla celów publicznych.

17. Prawdziwa miejska demokracja
Większy wpływ mieszkańców i ich organizacji na zarządzanie miastem i kształt inwestycji. Traktowanie partycypacji jako procesu
wzajemnego uczenia się wszystkich jej uczestników. Zmiana komunikacji urzędu z propagandy sukcesu na rzecz rzetelnej i przejrzystej informacji o działaniach i decyzjach.

18. Włączająca społeczność
Otwarta na wszystkich mieszkańców bez względu na płeć, pochodzenie, wyznanie, stan zdrowia, wiek i orientację seksualną. Dostosowywanie procedur i procesów do potrzeb poszczególnych grup, tworzenie odpowiednich programów oraz dążenie do integracji różnych grup społecznych z naciskiem na niwelowanie barier językowych. Współpraca z wyspecjalizowanymi
podmiotami i organizacjami.

19. Nowoczesne (współ)zarządzanie:
Oparte na rzetelnych danych oraz uwzględniające opinie środowisk naukowych, ekspertów i strony społecznej. Skoordynowane działania miejskich jednostek i wydziałów. Otwarcie zasobów danych miejskich. Przejrzysta polityka zatrudniania oparta na kompetencjach, a nie układach i partyjnych nominacjach.

20. Samorząd wzorowym pracodawcą
Realizacja zadań publicznych oparta nie tylko na zatrudnianiu urzędników, ale również pracowników o różnych kwalifikacjach w tym między innymi nauczycieli, asystentów osób z niepełnosprawnościami, ludzi kultury, motorniczych. Pracowników umysłowych
i fizycznych. Wszystkim im należy się godna płaca i jak najlepsze warunki wykonywania pracy.

21. Nie wszystkie problemy rozwiążemy sami
Aktywna współpraca miasta w ramach obszaru metropolitalnego i regionu, zwłaszcza w zakresie jakości powietrza, planowania przestrzennego, transportu publicznego, ograniczania ruchu samochodowego, edukacji, dostępu do usług i kultury.

Miejscy radni rozpoczęli debatę nad stworzeniem regulaminu Park Błonia Krakowskie.

Błonia osłonięte szklanymi ścianami? Burzliwa dyskusja radny...

Koalicję Ruchów Krakowskich - „Wspólnie dla Miasta” utworzyły:

  • Akcja Ratunkowa dla Krakowa
  • Fundacja Chodźże do Teatru
  • Fundacja Czas Wolny
  • Fundacja Kraków – Miasto Przyszłości
  • Fundacja Przestrzeń do Życia
  • Inicjatywa Aktywni Mieszkańcy Osiedla Centrum D
  • Inicjatywa Ratujmy Drzewa na Forcie Batowice
  • Inicjatywa Tak dla Parku przy Fabrycznej
  • Inicjatywa Tramwaj na Mistrzejowice
  • Inicjatywa Zielone Podgórze
  • Kolektyw Wesoła
  • Stowarzyszenie Funkcja Miasto
  • Stowarzyszenie Nasza Olszanica
  • Stowarzyszenie Przestrzeń – Ludzie – Miasto
  • Stowarzyszenie Ulepszamy Kraków!
  • Stowarzyszenie Wymiar Społeczny
  • Stowarzyszenie Zielone Grzegórzki
  • Strajk dla Ziemi – Kraków
  • lokalne liderki i liderzy z różnych części Krakowa wraz z ekspertkami i ekspertami miejskimi

3 sposoby na piękny trawnik, zobacz co radzi ekspert, to musisz wiedzieć!

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska