https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Aktywiści połączyli siły i przygotowali 21 tez dla Krakowa. Walczą o zieleń i miejską demokrację. Mają dość propagandy sukcesu i układów

Piotr Tymczak
Miejscy aktywiści połączyli siły i przygotowali 21 tez dla Krakowa. Przekonują, że ich realizacja poprawi życie w mieście.
Miejscy aktywiści połączyli siły i przygotowali 21 tez dla Krakowa. Przekonują, że ich realizacja poprawi życie w mieście. Akcja Ratunkowa dla Krakowa
W czwartek, 15 czerwca, miejscy aktywiści zrzeszeni w ok. 20 różnych inicjatywach zorganizowali w Parku Stacja Wisła na Zabłociu wspólną konferencję, na której przedstawili 21 tez dla Krakowa. Wśród oczekiwań znalazła się m.in. zmiana priorytetów w zarządzaniu zielenią, odbetonowanie miasta, ograniczanie ruchu samochodowego poprzez rozwój transportu zbiorowego i rowerowego, patrzenie na Kraków nie tylko z perspektywy centrum, większy wpływ mieszkańców i ich organizacji na zarządzanie miastem i kształt inwestycji. Oczekują też zmiany komunikacji urzędu z propagandy sukcesu na rzecz rzetelnej i przejrzystej informacji o działaniach i decyzjach. Apelują również o przejrzystą politykę zatrudniania opartą na kompetencjach, a nie układach i partyjnych nominacjach.

"Kraków się zmienia, zmieniają się także wyzwania przed nim stojące. Czas zmienić priorytety, które wytyczają drogę rozwoju i zarządzania naszym miastem" - podkreśliła w specjalnym raporcie Koalicja Ruchów Krakowskich - „Wspólnie dla Miasta”, która przygotowała 21 tez dla Krakowa.

- Nasze tezy to efekt rocznej pracy kilkudziesięciu osób. Zależało nam, aby nad tezami pracowali mieszkańcy i mieszkanki z różnych części Krakowa, osoby w różnym wieku, zainteresowaniach, działających w wielu obszarach życia społecznego, aby jak najszerzej zdefiniować wyzwania, przed którymi stoimy wszyscy - mieszkańcy Krakowa - informuje Monika Firlej z Zielonych Grzegórzek.

Joanna Malita-Król z Akcji Ratunkowej dla Krakowa podkreśla: - Chcemy aktywnie uczestniczyć w procesie zmiany. Chcemy, aby włodarze dyskutowali i wdrażali ważne dla nas zagadnienia. Chcemy, aby nasz głos był słyszalny i dlatego jako mieszkańcy i mieszkanki, aktywiści, ekspertki z różnych dziedzin łączymy siły w ramach wspólnej inicjatywy Koalicji Ruchów Krakowskich - "Wspólnie dla Miasta”.

Przygotowane przez Koalicję Ruchów Krakowskich - „Wspólnie dla Miasta” tezy dla Krakowa:

1. Kraków odporniejszy na katastrofę klimatyczną
Odbetonowanie miasta, wprowadzanie jak największej ilości zieleni, również na dachy i ściany budynków sposobem zwiększenia retencyjności i zapobiegania nadmiernemu nagrzewaniu się miasta. Ochrona terenów zalewowych i podmokłych przed zabudową.

2. Zmiana priorytetów w zarządzaniu zielenią
Zamiast przeskalowanych “rewitalizacji”, samoutrzymujące się tereny zielone, aktywna ochrona dzikiej przyrody, bioróżnorodności i dolin rzecznych oraz zwiększenie budżetu na tworzenie banku ziemi dla Krakowa - przejęcie przez miasto obszarów cennych przyrodniczo i stworzenie rezerw gruntów pod lasy, parki i inne cele publiczne.

3. Zieleń dobrem strategicznym
Wprowadzenie do zarządzania miastem wyceny usług ekosystemowych w oparciu o aktualizowaną mapę roślinności rzeczywistej Krakowa oraz czynna rola organów administracyjnych, straży miejskiej i policji w egzekwowaniu obowiązującego prawa ochrony przyrody.

4. Dążenie do samowystarczalności energetycznej Krakowa
Tworzenie miejskich instalacji wytwarzających i magazynujących energię, zmniejszanie energochłonności budynków oraz wsparcie
dla podmiotów prywatnych w transformacji energetycznej.

5. Właściwa hierarchia inwestycji transportowych
Odrzucenie modelu mobilności opartego na samochodzie. Realny priorytet dla budowy szybkiego, niezawodnego transportu zbiorowego (tramwajów, premetra i kolei aglomeracyjnej) i rowerowego łączącego dzielnice.

6. Funkcjonalna komunikacja miejska, rowerowa i piesza
Budowa torowisk do dużych osiedli, uruchomienie linii autobusowych do białych plam transportowych, zwiększenie częstotliwości kursów, poprawa punktualności autobusów poprzez tworzenie buspasów. Rozbudowa infrastruktury rowerowej i poprawa jakości, spójności infrastruktury pieszej.

7. Nowe osiedla zamiast „Nowego Miasta”
Nowe osiedla tworzone według zintegrowanych planów jako zespoły wielofunkcyjnej zabudowy w powiązaniu z rozwojem infrastruktury społecznej i transportu publicznego. Mądre uzupełnianie tkanki miejskiej - wprowadzenie standardów urbanistycznych i mapy dopuszczalnej intensywności zabudowy. Zwiększenie dostępności podstawowych usług społecznych takich jak żłobki, przedszkola, szkoły, biblioteki, domy kultury, parki i place zabaw.

8. Planowanie przestrzenne odpowiadające przyrostowi ludności
Aktualizacja planów zagospodarowania poprzedzona weryfikacją zapotrzebowania na różne typy zabudowy. Zwiększenie udziału
terenów zielonych oraz mieszkalnictwa wielorodzinnego, kosztem monokultury biurowej, handlowej zabudowy wielkopowierzchniowej i zabudowy jednorodzinnej. Priorytet dla przekształcania terenów już zurbanizowanych, w tym obszarów handlu wielkopowierzchniowego i terenów poprzemysłowych.

9. Inkluzywna przestrzeń publiczna
Dostępna i dostosowana do potrzeb pieszych oraz osób o szczególnych potrzebach. Zamiast przeskalowanych tras podporządkowanych rosnącemu ruchowi samochodowemu. Projektowanie miejskich ulic z uwzględnieniem ich funkcji społecznych i jak największej powierzchni zieleni użytkowej.

10. Aktywna rola miasta w polityce mieszkaniowej
Zwiększenie liczby mieszkań dostępnych cenowo poprzez budowę mieszkań komunalnych na wynajem średnio- i długoterminowy,
efektywniejsze wykorzystanie istniejącego zasobu zamiast jego wyprzedaży oraz wsparcie społecznych form zaspokajania potrzeb mieszkaniowych na przykład: Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa, Społeczna Agencja Najmu oraz kooperatywy i spółdzielnie mieszkaniowe.

11. Edukacja publiczna na miarę wyzwań przyszłości
Wdrażanie alternatywnych modeli nauczania, stawiających na współpracę, kreatywność, współodpowiedzialność oraz programów
edukacji klimatycznej i równościowej. Wsparcie transparentności i demokratyzacji społeczności szkolnych oraz umacnianie roli
placówek edukacyjnych jako centrów wspólnot lokalnych. Inwestowanie w rozwój kadry nauczycielskiej, bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych, wysokiej jakości infrastrukturę szkolną.

12. Zintegrowane działanie na rzecz zdrowia publicznego
Ograniczanie szkodliwych czynników środowiskowych (zanieczyszczenia, hałas) oraz wzmacnianie czynników wpływających
na poprawę dobrostanu takich jak dostęp do terenów zielonych. Realizacja programów profilaktycznych i edukacyjnych. Rozwój sieci usług leczniczych, rehabilitacyjnych, opieki środowiskowej i wytchnieniowej. Przyłożenie większej wagi do problematyki zdrowia psychicznego.

13. Kultura: lokalna, dostępna i różnorodna
Zachowanie równowagi między kulturą opartą o wydarzenia o zasięgu międzynarodowym, a kulturą na co dzień, lokalną, także dzielnicową. Oferta kulturalna oparta o miejscowy potencjał twórców, animatorów i kuratorów, tworzenie stabilnych warunków finansowo-organizacyjnych dla rozwoju instytucji oraz niezależnych scen kulturalnych. Wzmacnianie wielofunkcyjności
placówek osadzonych lokalnie - bibliotek, domów kultury oraz rozwój infrastruktury kulturalnej w obszarach o gorszej dostępności do niej. Rozwój edukacji kulturalnej z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb różnych grup wiekowych.

14. Krakowska Gospodarka Przyszłości
Wsparcie miasta dla perspektywicznych sektorów gospodarki, opartych o wiedzę i potencjał wykwalifikowanych pracowników, w tym usług publicznych, biznesowych, działalności kreatywnych, technologicznych oraz kultury. Sprzyjanie transformacji przemysłu w stronę bezemisyjności i obiegu zamkniętego. Rewizja podejścia do branży turystycznej celem zmniejszenia jej negatywnego oddziaływania na społeczność miejską.

15. Przemysłowa regeneracja Nowej Huty
Wykorzystanie rozległego terenu kombinatu do budowy nowoczesnego, niskoemisyjnego przemysłu i energetyki, w powiązaniu ze społeczną i przyrodniczą rewitalizacją dzielnic nowohuckich oraz zachowaniem poprzemysłowego dziedzictwa.

16. Kraków to nie tylko centrum:
Dostrzeżenie zróżnicowanych problemów oraz wyzwań dzielnic i osiedli: odnowa przestrzeni, infrastruktury społecznej i kulturalnej, zwiększenie funkcjonalności i efektywności energetycznej zabudowy. Wzmacnianie lokalnych tożsamości, inicjatyw oddolnych, oraz tworzenie miejsc spotkań mieszkańców. Ochrona obiektów dziedzictwa ważnych dla dzielnicowych i osiedlowych społeczności
i ich wykorzystanie dla celów publicznych.

17. Prawdziwa miejska demokracja
Większy wpływ mieszkańców i ich organizacji na zarządzanie miastem i kształt inwestycji. Traktowanie partycypacji jako procesu
wzajemnego uczenia się wszystkich jej uczestników. Zmiana komunikacji urzędu z propagandy sukcesu na rzecz rzetelnej i przejrzystej informacji o działaniach i decyzjach.

18. Włączająca społeczność
Otwarta na wszystkich mieszkańców bez względu na płeć, pochodzenie, wyznanie, stan zdrowia, wiek i orientację seksualną. Dostosowywanie procedur i procesów do potrzeb poszczególnych grup, tworzenie odpowiednich programów oraz dążenie do integracji różnych grup społecznych z naciskiem na niwelowanie barier językowych. Współpraca z wyspecjalizowanymi
podmiotami i organizacjami.

19. Nowoczesne (współ)zarządzanie:
Oparte na rzetelnych danych oraz uwzględniające opinie środowisk naukowych, ekspertów i strony społecznej. Skoordynowane działania miejskich jednostek i wydziałów. Otwarcie zasobów danych miejskich. Przejrzysta polityka zatrudniania oparta na kompetencjach, a nie układach i partyjnych nominacjach.

20. Samorząd wzorowym pracodawcą
Realizacja zadań publicznych oparta nie tylko na zatrudnianiu urzędników, ale również pracowników o różnych kwalifikacjach w tym między innymi nauczycieli, asystentów osób z niepełnosprawnościami, ludzi kultury, motorniczych. Pracowników umysłowych
i fizycznych. Wszystkim im należy się godna płaca i jak najlepsze warunki wykonywania pracy.

21. Nie wszystkie problemy rozwiążemy sami
Aktywna współpraca miasta w ramach obszaru metropolitalnego i regionu, zwłaszcza w zakresie jakości powietrza, planowania przestrzennego, transportu publicznego, ograniczania ruchu samochodowego, edukacji, dostępu do usług i kultury.

Miejscy radni rozpoczęli debatę nad stworzeniem regulaminu Park Błonia Krakowskie.

Błonia osłonięte szklanymi ścianami? Burzliwa dyskusja radny...

Koalicję Ruchów Krakowskich - „Wspólnie dla Miasta” utworzyły:

  • Akcja Ratunkowa dla Krakowa
  • Fundacja Chodźże do Teatru
  • Fundacja Czas Wolny
  • Fundacja Kraków – Miasto Przyszłości
  • Fundacja Przestrzeń do Życia
  • Inicjatywa Aktywni Mieszkańcy Osiedla Centrum D
  • Inicjatywa Ratujmy Drzewa na Forcie Batowice
  • Inicjatywa Tak dla Parku przy Fabrycznej
  • Inicjatywa Tramwaj na Mistrzejowice
  • Inicjatywa Zielone Podgórze
  • Kolektyw Wesoła
  • Stowarzyszenie Funkcja Miasto
  • Stowarzyszenie Nasza Olszanica
  • Stowarzyszenie Przestrzeń – Ludzie – Miasto
  • Stowarzyszenie Ulepszamy Kraków!
  • Stowarzyszenie Wymiar Społeczny
  • Stowarzyszenie Zielone Grzegórzki
  • Strajk dla Ziemi – Kraków
  • lokalne liderki i liderzy z różnych części Krakowa wraz z ekspertkami i ekspertami miejskimi

3 sposoby na piękny trawnik, zobacz co radzi ekspert, to musisz wiedzieć!

od 16 lat
Wideo

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

B
Bulwers
Lewactwo chce darmowych mieszkań , bo "mieszkanie to prawo a nie towar". Czy na te mieszkania mamy się wam zatem my wszyscy zlozyc, byscie mogli zarobione pieniadze wydawac nie na kredyty a wylacznie na ladne ubranka, na wyjazdy
S
Szelio
Tylko problem jest taki, że mieszkańcy nie szanują zieleni. Gdy utworzy się park zaraz wjeżdżają na niego pędzące rowery i hulajnogi. Zamiast relaksu są nerwy i uważanie żeby nie zostać potrąconym. Te rowery i hulajnogi pchają się też do spokojnych ogródków działkowych, w których jest zakaz wszelkich pojazdów. Płoszą ptaki i jeże. Po to są tereny zielone aby móc spokojnie spacerować. Problemem są też psy, zwłaszcza bez smyczy i kagańca. Proszę o 1 park z zakazem dla psów, rowerów, hulajnóg! Dosyć tego chaosu! Zieleń to ma być ostoja spokoju!
r
rTSK
15 czerwca, 16:53, Zbigniew Rusek:

Do chrzanu!!! Po pierwsze, to AUTOBUS jest stworzony do szybkiej jazdy, a nie tramwaj, więc powinny być drogi szybkiego ruchu dla autobsuów, natomiast tramwaje powinny poruszac się wolniusieńko, wśród spacerowiczow. Powinny być przejścia podziemne tam, gdzie jeżdża autobusy (skandalem jest, by autobus przepuszczał pieszego). Tramwaje to zawalidrogi dla autobsuów!!! Po drugie, liczba mieszkańców Krakowa nie może bez końca rosnąć!!! Czas to przerwać! Miasto jest przeludnione i czas, by nieco spadła populacja (zresztą miasto ma także zbyt dużą powierzchnię, czyli jest ogólnie przerośnięte). 3. Korporacje, biurowce - zakała Krakowa!!! Wywalić to z miasta (to przez te biura i kokosowe zarobki napływa obca ludność, a to doprowadziło do przeludnienia miasta, betonozy, korków). Kraków powinien być MNIEJSZY!!!Robotnik powinien dostawać order (podobnieprawdziwy inteligent, np. naukowiec, nauczyciel, lekarz, inżynier), a pracownikom biurowym powinno się ... rzucać błotem w twarz i powinni miec wynagrodzenia na poziomie zasiłku dla bezrobotnych (by nikt nie chciał wykonywać pracy biurowej).

Znowu atak? Chyba ostatnio zapomniałeś o lekach...

g
grzeg
Tego napuszonego bełkotu po prostu nie da się czytać. Tylko dwa przykłady:

"ograniczanie ruchu samochodowego poprzez rozwój transportu ... rowerowego"

"lokalne liderki i liderzy"

Arogancja i bezczelność tych "liderek/liderów" zapewne nie ma granic. Rozmawiać nie warto. Ale krótka odpowiedź jest być może wskazana: Odczepcie się od normalnych ludzi! Błaznujcie w swoim groteskowym gronie, ale nie próbujcie wdzierać się prawem kaduka do życia innych.
G
Grzesiek PTW
Wara od motoryzacji!
j
jak_zwykle_bez_hejtu
15 czerwca, 17:25, Rob:

Bardzo rozsądne postulaty. Mam nadzieję, że będziecie mogli systematycznie je realizować. Myślę, że już czas, aby Krakowem zaczęli rządzić ludzie, którym Kraków i jego mieszkańcy są bliskie sercu. Przy okazji apel do moderatora, aby sprawniej weryfikował i usuwał chamskie i nie związane z tematem posty.

Taaa, bardzo rozsadne dla korpoludkow bez zadnych zobowiazan i dzieci, ktorych jedynymi zajeciami jest wypicie kawy w biurze, nawalenie sie z kumplami po robocie i powrot po pijaku hulajnoga do domu... widze, ze wypranie mozgow osiagnelo nowy poziom i zniszczenie motoryzacji to jeden z waszych chorych celow.

R
Rob
Bardzo rozsądne postulaty. Mam nadzieję, że będziecie mogli systematycznie je realizować. Myślę, że już czas, aby Krakowem zaczęli rządzić ludzie, którym Kraków i jego mieszkańcy są bliskie sercu. Przy okazji apel do moderatora, aby sprawniej weryfikował i usuwał chamskie i nie związane z tematem posty.
a
alex
Wszelkich aktywistów należy psami poszczuć!

Póki jeszcze można.

To są współcześni bolszewicy, którzy pod dojściu do władzy

" ... Rozpoczną represje przeciwko arystokratom, szlachcie, bogatym mieszczanom i chłopom, a także członkom innych partii. Represje i radykalne przemiany społeczno-gospodarcze w kraju doprowadzą do wybuchu wojny domowej,"
k
krakus
ale kraków jest zielony.. dostał nawet nagrode na najbardziej zielone miasto.. znowu judzicie... wystarczy tu mieszkać. wystarczy wpisac w google kraków i dac zdjecia.. sama zieleń. w krakowie jest smog, przez palenie weglem, jest kurz . to sie zgodze
d
dvdfb
15 czerwca, 14:16, jak_zwykle_bez_hejtu:

Po 30-stu latach mieszkania w Krakowie, ktory kiedys był bardzo fajnym miastem będzie się w końcu trzeba wyprowadzić bo lewactwoo i eko-oszolomy chca zrobić z miasta drugi Pekin z lat 80-tych... czyli wszyscy mamy po-pi@rdal@ć na rowerach. Czy poważnie myslicie, ze wszyscy jężdzą autami dla przyjemnosci ? Moze sami dacie przyklad i rozwiezie rowerem albo tramwajem do 3ch roznych szkół i jeszcze zdążycie do pracy na drugim końcu miasta..... jak tak dalej pójdzie to nawet na obrzeżach nikt nie bedzie chciał mieszkać bo podobnie jak w centrum zostaną tylko puby, hostele i boordele !

a wyprowadz sie... nawet bardzo fajnie... prawicowy oszołomie , fanie smogu ... mam ci pomóc

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska