1 z 14
Przewijaj galerię w dół
Wagony konstrukcji i produkcji polskiej, eksploatowane w...
fot. Andrzej Wisniewski / Polskapresse

WAGON 105N/Na

Wagony konstrukcji i produkcji polskiej, eksploatowane w Krakowie od 1975 roku, zwane potocznie "akwariami" ze względu na duże przeszklenia. Ich główną wadą są wysokie stopnie utrudniające wejście do pojazdu osobom, które mają problemy z poruszaniem się, pasażerom z bagażami, czy rodzicom z wózkami dziecięcymi. W zimie dodatkowo wagony te są słabo ogrzewane, nie posiadają klimatyzacji, co powoduje duży dyskomfort podczas upałów.
Wagon z kabiną motorniczego posiada 120 miejsc, w tym 20 siedzących, a wagon bez kabiny odpowiednio 125 i 23 miejsca.
Obecnie możemy je spotkać w zestawach trzywagonowych na linii 52, dawniej kursowały na linii 4. Krakowskie MPK posiada jeszcze 32 takie wagony.

2 z 14
Wagony typu E1, nazywane w Krakowie "wiedeńczykami", zostały...
fot. Andrzej Wisniewski / Polskapresse

WAGONY E1/C3

Wagony typu E1, nazywane w Krakowie "wiedeńczykami", zostały wyprodukowane w zakładach Bombardier-Rotax oraz Simmering-Graz-Pauker AG w latach 1966–1977. Ich jedynym odbiorcą było przedsiębiorstwo tramwajowe w Wiedniu. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych zostały poddane modernizacji.
MPK SA w Krakowie pierwsze wagony tego typu wprowadziło do ruchu w 2004 roku.
Komfort podróżowania tymi tramwajami nie jest najlepszy, nie posiadają klimatyzacji. Pasażerowie skarżą się m.in. na szarpanie podczas ruszania i hamowania. Również i tutaj, podobnie jak w przypadku wagonów "akwariów", żeby dostać się do środka, trzeba pokonać schody.
Wagon E1 posiada 151 miejsc, w tym 33 miejsca siedzące, natomiast wagon doczepny C3 odpowiednio 138 i 28 miejsc.
Kursują m.in na liniach 44 i 49 razem z wagonami doczepnymi C3, a solo wagony E1 spotkamy wyłącznie na liniach 16 i 21 kursujących po Nowej Hucie.
Wagonów E1 pozostało jeszcze 19, a wagonów doczepnych C3 - 11.

3 z 14
To dawne wiedeńskie wagony E6, pierwotnie występowały jako...
fot. Konrad Kozłowski/Polskapress

WAGON EU8N

To dawne wiedeńskie wagony E6, pierwotnie występowały jako dwukierunkowe. Wagony te zostały przebudowane na jednokierunkowe i dodano w nich środkowy człon niskopodłogowy. Obecnie po Krakowie kursuje 40 wagonów tego typu. Modernizacje zostały wykonane przez Stację Obsługi i Remontów MPK SA w Krakowie.
W tym tramwaju znajduje się 158 miejsc stojących i 48 siedzących.
Zobaczymy go m.in na liniach nr 17, 19 i 20.

4 z 14
Dwukierunkowe tramwaje typu N8 wyprodukowane zostały w...
fot. MPK Kraków

WAGON N8S

Dwukierunkowe tramwaje typu N8 wyprodukowane zostały w latach 1976-77 przez firmę MAN w Norymberdze.
W latach 1992-93 w zakładach VAG przeprowadzono modernizację wagonów dodając człon środkowy z obniżoną podłogą przy drzwiach wejściowych.
Pierwsze wagony N8 zostały zakupione przez MPK SA w Krakowie w 2006 roku gdzie poddano je modernizacji przystosowując do warunków krakowskiej komunikacji.
Wagon posiada 207 miejsc, w tym 46 siedzących. Można je spotkać m.in. na linii nr 2. MPK dysponuje 12 takimi tramwajami.

Pozostało jeszcze 9 zdjęć.
Przewijaj aby przejść do kolejnej strony galerii.

Polecamy

Kibice Puszczy Niepołomice przeżyli niebywałe emocje

Kibice Puszczy Niepołomice przeżyli niebywałe emocje

Wodny plac zabaw w Rabce-Zdrój znów działa. Zobaczcie jak piękne wygląda po zmroku

Wodny plac zabaw w Rabce-Zdrój znów działa. Zobaczcie jak piękne wygląda po zmroku

Południowa obwodnica Nowego Targu. Rozpoczynają się konsultacje społeczne

Południowa obwodnica Nowego Targu. Rozpoczynają się konsultacje społeczne

Zobacz również

Gorąca atmosfera na meczu Bruk-Betu Termaliki z Wisłą Kraków

Gorąca atmosfera na meczu Bruk-Betu Termaliki z Wisłą Kraków

Kibice Puszczy Niepołomice przeżyli niebywałe emocje

Kibice Puszczy Niepołomice przeżyli niebywałe emocje