1 z 14
Przewijaj galerię w dół
Wagony konstrukcji i produkcji polskiej, eksploatowane w...
fot. Andrzej Wisniewski / Polskapresse

WAGON 105N/Na

Wagony konstrukcji i produkcji polskiej, eksploatowane w Krakowie od 1975 roku, zwane potocznie "akwariami" ze względu na duże przeszklenia. Ich główną wadą są wysokie stopnie utrudniające wejście do pojazdu osobom, które mają problemy z poruszaniem się, pasażerom z bagażami, czy rodzicom z wózkami dziecięcymi. W zimie dodatkowo wagony te są słabo ogrzewane, nie posiadają klimatyzacji, co powoduje duży dyskomfort podczas upałów.
Wagon z kabiną motorniczego posiada 120 miejsc, w tym 20 siedzących, a wagon bez kabiny odpowiednio 125 i 23 miejsca.
Obecnie możemy je spotkać w zestawach trzywagonowych na linii 52, dawniej kursowały na linii 4. Krakowskie MPK posiada jeszcze 32 takie wagony.

2 z 14
Wagony typu E1, nazywane w Krakowie "wiedeńczykami", zostały...
fot. Andrzej Wisniewski / Polskapresse

WAGONY E1/C3

Wagony typu E1, nazywane w Krakowie "wiedeńczykami", zostały wyprodukowane w zakładach Bombardier-Rotax oraz Simmering-Graz-Pauker AG w latach 1966–1977. Ich jedynym odbiorcą było przedsiębiorstwo tramwajowe w Wiedniu. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych zostały poddane modernizacji.
MPK SA w Krakowie pierwsze wagony tego typu wprowadziło do ruchu w 2004 roku.
Komfort podróżowania tymi tramwajami nie jest najlepszy, nie posiadają klimatyzacji. Pasażerowie skarżą się m.in. na szarpanie podczas ruszania i hamowania. Również i tutaj, podobnie jak w przypadku wagonów "akwariów", żeby dostać się do środka, trzeba pokonać schody.
Wagon E1 posiada 151 miejsc, w tym 33 miejsca siedzące, natomiast wagon doczepny C3 odpowiednio 138 i 28 miejsc.
Kursują m.in na liniach 44 i 49 razem z wagonami doczepnymi C3, a solo wagony E1 spotkamy wyłącznie na liniach 16 i 21 kursujących po Nowej Hucie.
Wagonów E1 pozostało jeszcze 19, a wagonów doczepnych C3 - 11.

3 z 14
To dawne wiedeńskie wagony E6, pierwotnie występowały jako...
fot. Konrad Kozłowski/Polskapress

WAGON EU8N

To dawne wiedeńskie wagony E6, pierwotnie występowały jako dwukierunkowe. Wagony te zostały przebudowane na jednokierunkowe i dodano w nich środkowy człon niskopodłogowy. Obecnie po Krakowie kursuje 40 wagonów tego typu. Modernizacje zostały wykonane przez Stację Obsługi i Remontów MPK SA w Krakowie.
W tym tramwaju znajduje się 158 miejsc stojących i 48 siedzących.
Zobaczymy go m.in na liniach nr 17, 19 i 20.

4 z 14
Dwukierunkowe tramwaje typu N8 wyprodukowane zostały w...
fot. MPK Kraków

WAGON N8S

Dwukierunkowe tramwaje typu N8 wyprodukowane zostały w latach 1976-77 przez firmę MAN w Norymberdze.
W latach 1992-93 w zakładach VAG przeprowadzono modernizację wagonów dodając człon środkowy z obniżoną podłogą przy drzwiach wejściowych.
Pierwsze wagony N8 zostały zakupione przez MPK SA w Krakowie w 2006 roku gdzie poddano je modernizacji przystosowując do warunków krakowskiej komunikacji.
Wagon posiada 207 miejsc, w tym 46 siedzących. Można je spotkać m.in. na linii nr 2. MPK dysponuje 12 takimi tramwajami.

Pozostało jeszcze 9 zdjęć.
Przewijaj aby przejść do kolejnej strony galerii.

Polecamy

Prezydent Krakowa w kościele w Tyńcu. Są dodatkowe fundusze na renowację zabytku

Prezydent Krakowa w kościele w Tyńcu. Są dodatkowe fundusze na renowację zabytku

Schronisko na Kondratowej "miarą upadku i znakiem końca tradycji budowania z drewna"?

Schronisko na Kondratowej "miarą upadku i znakiem końca tradycji budowania z drewna"?

Andrzej Sikorowski wystąpi z córką Mają w Nowohuckim Centrum Kultury

Andrzej Sikorowski wystąpi z córką Mają w Nowohuckim Centrum Kultury

Zobacz również

Prezydent Krakowa w kościele w Tyńcu. Są dodatkowe fundusze na renowację zabytku

Prezydent Krakowa w kościele w Tyńcu. Są dodatkowe fundusze na renowację zabytku

Wielkie osuwiska w Hutkach. Skarpy ciągle rosną

Wielkie osuwiska w Hutkach. Skarpy ciągle rosną