https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Atak hakerski na MPK w Krakowie. Nadal nie wszystko działa. Mieszkańcy pytają czy doszło do naruszenia danych osobowych

Jolanta Białek
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Wojciech Matusik
Krakowskie MPK oraz pasażerowie wciąż odczuwają skutki ataku hakerów na systemy informatyczne miejskiej jednostki do którego doszło 3 grudnia. - Nadal współpracujemy ze służbami zajmującymi się cyberbezpieczeństwem. Jednocześnie informatycy nieprzerwanie pracują nad stopniowym przywracaniem kolejnych systemów wewnętrznych, które organizują prace wielu działów MPK. Ze względów bezpieczeństwa nie mogły zostać uruchomione skrzynki mailowe – MPK niestety nie odbiera wiadomości mailowych i nie może kontaktować się z pasażerami tą drogą – informuje MPK w Krakowie.

Wielu mieszkańców dzwoni do MPK z pytaniami dotyczącymi ewentualnego naruszenia danych osobowych, które przetwarza spółka. Tu wciąż brak jednak jakichkolwiek informacji mogących potwierdzić, że dane zostały lub nie zostały skopiowane przez przestępców.

- Jednak takie ryzyko istnieje, stąd po raz kolejny o tym przypominamy i informujemy. MPK w Krakowie po ataku cyberprzestępców, zgodnie z przepisami, skierowało zawiadomienie do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o potencjalnej możliwości kradzieży przetwarzanych danych osobowych, m.in. pracowników oraz pasażerów. Spółka postępuje zgodnie z wewnętrznymi procedurami opracowanymi na tego typu sytuacje. W przypadku stwierdzenia naruszenia poufności danych będziemy informować odrębnym komunikatem osoby, których potencjalnie może to dotyczyć – zaznacza krakowskie MPK.

Spółka prosi też pasażerów o zwrócenie szczególnej uwagi na dziwne i nietypowe maile, telefony, próby kontaktu. Zaleca też zastrzeżenie numeru PESEL oraz - jeżeli ktoś miał gdzieś takie samo lub podobne hasło jak do konta w systemie MPK – zmianę tego typu danych.

Czytaj także

Przypomnijmy, że efektem ataku hakerskiego, do którego doszło 3 grudnia były m.in. problemy w funkcjonowaniu systemów sprzedaży biletów oraz innych systemów informatycznych oraz niedziałająca strona internetowa MPK. Aplikacje mobilne do zakupu biletów okresowych mKKM i mKK oraz portal Elektroniczne Konto Pasażera zostały odblokowane i uruchomione – co było priorytetem - wieczorem 8 grudnia; niedługo potem zaczął działać również portal internetowy MPK. Sytuacja została opanowana, ale usuwanie skutków ataku cyberprzestępców wciąż trwa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska