https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Autobus 300 zostaje na stałe na Woli Justowskiej. Część krakowian nie zgadza się z decyzją miasta

Jolanta Białek
Autobus nr 292 kursował przed laty do portu lotniczego w Balicach. Zdaniem części mieszkańców Krakowa było to dobre rozwiązanie i warto do niego wrócić
Autobus nr 292 kursował przed laty do portu lotniczego w Balicach. Zdaniem części mieszkańców Krakowa było to dobre rozwiązanie i warto do niego wrócić Andrzej Wiśniewski/Polska Press
Krakowska linia aglomeracyjna nr 300 została skierowana na trasę objazdową – przez Wolę Justowską - mniej więcej przed rokiem, z powodu przebudowy ulic Kościuszki i Zwierzynieckiej. Wielu pasażerów oczekiwało, że po zakończeniu robót drogowych w centrum Krakowa, autobus wróci na trasę, którą jeździł wcześniej – przez Bielany. Jednak Zarząd Transportu Publicznego zdecydował, że linia 300 pozostanie „na objeździe” już na stałe, co wywołało wiele kontrowersji wśród mieszkańców Bielan, a propozycje rozwiązania problemu zaczęli zgłaszać i internauci, i radni miejscy. Co na to władze Krakowa?

Autobus nr 300 przez Bielany, a linia 192 – do lotniska w Balicach?

Grudniowa informacja o pozostawieniu linii nr 300 (Osiedle Podwawelskie – Kraków Aiport) na stałe na trasie która miała być tylko tymczasową wywołała bardzo duże poruszenie wśród pasażerów. Dyskusje i spory związane z sytuacją trwają od pewnego czasu w mediach społecznościowych, m.in. na profilu Platformy Komunikacyjnej Krakowa - PKK. Mieszkańcy zainteresowali problemem także samorządowców.

- Mieszkańcy zgłosili się do mnie w kwestii kursowania linii autobusowej nr 300. Rozwiązanie takie (pozostawienie autobusu na trasie przez Wolę Justowską – red.) wywołuje różne opinie wśród mieszkańców, znajdując zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Ci pierwsi podkreślają na przykład dobre połączenie z centrum miasta, drudzy z kolei wskazują na wydłużenie czasu przejazdu na lotnisko i opóźnienia spowodowane korkami. Optymalnym wydaje się wprowadzenie proponowanego przez wielu mieszkańców rozwiązania, polegającego na przywróceniu linii nr 300 na trasę przez Bielany, a w zamian wydłużeniu linii nr 192 do lotniska. Proszę o podjęcie działań w celu realizacji postulatów mieszkańców – pisze radny Łukasz Gibała w interpelacji do władz Krakowa.

Kraków: trasa objazdowa „300” okazała się optymalną

W opinii władz miasta, ponad rok funkcjonowania linii nr 300 na trasie przez Wolę Justowską „pokazał, że spełnia ona swoją rolę we właściwy sposób, dając dodatkowo lepsze możliwości w zakresie przesiadek”.

- W związku z tym organizator transportu publicznego w Krakowie zdecydował o pozostawieniu tej linii na stałe. Celem i podstawowym zadaniem funkcjonowania tego autobusu jest zapewnienie jak najszybszego połączenia centrum miasta z lotniskiem w Balicach, natomiast obsługę komunikacyjną rejonu ulic Księcia Józefa czy Królowej Jadwigi zapewniają inne linie miejskie, a na bezpośredni przejazd do Portu Lotniczego z ul. Księcia Józefa pozwala linia nr 209 – tak odpowiada na interpelację wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik.

Przypomina on także genezę uruchomienia połączenia nr 300.

- Funkcjonująca w przeszłości linia autobusowa (chodzi o autobus 292 jeżdżący do 2016 roku – red.) kursująca na analogicznej trasie jak proponowane teraz wydłużenie linii autobusowej nr 192, tj. od przystanku Muzeum Narodowe do Portu Lotniczego, nie spełniała we właściwy sposób swojej roli. Pasażerowie, których celem podróży nie było lotnisko w Balicach, często skarżyli się na tłok generowany przez osoby jadące do i z Portu Lotniczego, przewożące bagaż o dużych gabarytach i zajmujący miejsce w pojeździe. Równocześnie podróżni udający się do lotniska zgłaszali problemy związane ze znacznym napełnieniem ze względu na pasażerów podróżujących na pośrednim odcinku. Z tego powodu uruchomiono nową, przyspieszony autobus nr 300, dedykowany do obsługi lotniska w Balicach, kursujący z pętli os. Podwawelskie i zatrzymujący się na minimalnej liczbie przystanków pośrednich – opisuje Kracik.

Wydłużona trasa autobusu taka sama jak pociągu Kraków – Balice?

Także propozycja wydłużenia do lotniska w Balicach trasy autobusu 192 (Dworzec Główny Wschód – Olszanica Bory) nie zyskała akceptacji Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie. W opinii miejskich urzędników aktualne napełnienia autobusu nr 300 nie daje podstaw do kierowania do Portu Lotniczego kolejnej linii”.

Czytaj także

- Proponowane wydłużenie linii autobusowej nr 192 do lotniska zdublowałoby istniejące połączenie SKA1 w zakresie połączenia Dworca Głównego i Portu Lotniczego, przy ponad dwukrotnie dłuższym czasie przejazdu i niższej niezawodności, a także przywróciłoby problem mieszania potoków pasażerskich. W ocenie Zarządu Transportu Publicznego zysk w postaci możliwości bezpośredniej podróży na lotnisko w Balicach dla pasażerów obecnie korzystających z linii autobusowej nr 192, nie zrekompensuje niedogodności związanych ze zwiększeniem napełnienia w pojazdach. W związku z tym zmiana tras linii autobusowych nr 192 i 300 aktualnie nie znajduje uzasadnienia, niemniej jednak organizator transportu publicznego w Krakowie będzie analizował inne możliwości poprawy oferty komunikacyjnej w tych rejonach miasta – twierdzi Stanisław Kracik.

Do takiego stanowiska władz Krakowa odniósł się m.in. Jacek Mosakowski z Platformy Komunikacyjnej Krakowa – PKK.

„Jakie rozwiązanie mogłoby spełnić potrzeby mieszkańców obu rejonów (Bielan i Woli Justowskiej)? Wydaje się, że to, o które ja, pasażerowie i Rada Dzielnicy zabiegamy od wielu miesięcy, czyli ponowne wydłużenie 192 (jako 292) do lotniska, może nawet wszystkimi kursami. Wola Justowska odzyskałaby dojazd do Balic i to z obsługą wszystkich przystanków, a nie tylko Chełmu. Wtedy 300 mogłoby wrócić na trasę przez Bielany. Niestety ZTP cały czas jest przeciwny wydłużaniu 192 do portu lotniczego. Podaje tu dwa argumenty, oba dla mnie niezrozumiałe. Pierwszym jest rzekome dublowanie się z pociągami SKA1. Tymczasem 292 pokrywałoby się z pociągiem tylko na końcowych przystankach: lotnisku oraz na Dworcu Głównym, a cały środkowy przebieg byłby inny. (…) Drugi argument jest taki, że wtedy podróżni z walizkami zajmowaliby przestrzeń pozostałym pasażerom. Tymczasem dalej kursowałyby linie 300 oraz SKA1, które przecież mogłyby obsługiwać większość potoków. Autobus 292 byłby uzupełnieniem, nie podstawą oferty, a co więcej linia ta mogłoby być znów obsługiwana przegubowcami” – pisze Mosakowski na swym blogu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska