FLESZ - Sprawdź, czy Twój powiat jest “czerwony”
W "Gazecie Krakowskiej" opisaliśmy, że w związku z rosnącą liczbą zachorowań w województwie do naszej redakcji wręcz lawinowo napływają zgłoszenia od czytelników, którzy skarżą się, że telefony w krakowskim sanepidzie nie odpowiadają.
- Od kilku dni próbuję skontaktować się z sanepidem przy ul. Makuszyńskiego w Krakowie. Niestety bezskutecznie. Mój syn i żona mieli wykonywane 2 sierpnia wymazy, po tym jak okazało się że jestem chory na COVID-19. Niestety do tej pory nie otrzymali informacji o wynikach. Dzwoniąc na podane do kontaktu numery zgłasza się infolinia, która od rana do wieczora jest obciążona 25 osobami w kolejce. Po 2,5 godz. czekania i byciu w końcu pierwszym oczekującym infolinia się wyłącza albo któryś z pracowników podnosi słuchawkę i po chwili odkłada ją z powrotem. Bez odpowiedzi pozostają też wysłane maile – skarżył się pan Michał. Dodawał, że wie, że takich osób jak on którym kończy się kwarantanna i próbują się skontaktować z sanepidem jest więcej.
Teraz do sytuacji odniósł się sanepid. Jego przedstawiciele twierdzą, że nie wynika to z niedbalstwa, a dużej liczby zgłoszeń, napływających do pracowników sanepidu.
- W PSSE w Krakowie zatrudnionych jest 40 osób w Oddziale Epidemiologii, czyli komórce organizacyjnej, realizującej między innymi zadania przeciwepidemiczne (kierunkowo wykształcony, wykwalifikowany personel). Oczywiście od miesiąca marca 2020 r. zadania mające na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się koronawirusa SARS-CoV-2 realizowane są przez wszystkich pracowników Stacji, w tym pracowników merytorycznych, nieposiadających kierunkowego wykształcenia, jak również pracowników administracji, Sekcji Finansowo-Księgowej oraz Sekcji ds. Pracowniczych - tłumaczy nam Adam Jędrzejczyk, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Krakowie.
Praca prowadzona jest w systemie dwuzmianowym od godz. 7 do 22.30 7 dni w tygodniu. - Dla zobrazowania skali zadań informuję, iż jedynie w okresie od 1-7 sierpnia 2020 r Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Krakowie:
- prowadzi 126 postępowań w związku z wpłynięciem tylko w tym czasie do Stacji dodatnich wyników wymazów w kierunku SARS-CoV-2, co wiąże się z koniecznością przeprowadzania tysięcy wywiadów epidemiologicznych;
- kilkaset dodatnich wyników wymazów w kierunku SARS-CoV-2, które wpłynęły do Stacji przekazał do właściwych miejscowo państwowych powiatowych inspektorów sanitarnych z terenu całego woj. małopolskiego;
- opracowuje 11 ognisk epidemicznych SARS-CoV-2;
- wydał 693 decyzje administracyjnych dot. kwarantanny (na dzień 7.08.2020 r. na kwarantannie przebywają 2754 osoby).
Ponadto codziennie od mieszkańców do stacji wpływa drogą e-mail ponad 400 informacji, zapytań dot. koronawirusa SARS-CoV-2. - W związku z powyższym uprzejmie informuje, iż pomimo ofiarnej, rzetelnej, niejednokrotnie ponad siły pracy zatrudnionego personelu mogą zdarzyć się i zdarzają się sytuacje opisane w niniejszym e-mail, ale nie wynikają one z niedbalstwa, lekceważenia nałożonych obowiązków, braku odpowiedzialności, czy złej organizacji pracy, a jedynie z nadmiaru obowiązków - tłumaczy inspektor.
- Reasumując, mając na względzie obecna sytuację epidemiczną, w pierwszej kolejności podejmowane są działania mające na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się koronawirusa SARS-CoV-2 wśród mieszkańców, tzn. opracowywanie ognisk epidemicznych oraz wyników dodatnich - kwituje Jędrzejczyk.
