Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będą budować drogę beskidzką Bielsko-Biała - Głogoczów. Zaczynają od badań geologicznych na najdłuższym odcinku

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Trwają przygotowania do budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej
Trwają przygotowania do budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej GDDKIA Kraków
Trwają przygotowania do budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S52 Bielsko-Biała – Głogoczów. Na początek będą badania geologiczne. W Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we wtorek, 26 marca zostały otworzone oferty firm zainteresowanych przeprowadzeniem tych badań. Na razie firmy są zainteresowane wykonaniem badań tylko na jednym z sześciu odcinków tej trasy. W przyszłości częścią tej trasy S52 będzie powstająca północna obwodnica Krakowa.

- Przetarg na badania geologiczne związane z budową Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S52 został podzielony na sześć części, oferty zostały złożone tylko dla odcinka V Jaroszowice – Kalwaria Zebrzydowska Wschód. Planujemy ponowne ogłoszenie przetargu na badania. O zakresie, szczegółach i podjętych decyzjach będziemy informować - mówi Kacper Michno, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Odcinek V Jaroszowice – Kalwaria do badań

15,56 km drogi będzie badanie - to odcinek Jaroszowice - Kalwaria. To najdłuższy z odcinków wyodrębnionych w tym przetargu na badania geologiczne.

- Ta część S52 pozwoli na ominięcie znanego powszechnie wiaduktu kolejowego w Kleczy Dolnej. Zrobimy tu aż 1701 wierceń o długości niespełna 22,8 km oraz 657 sondowań - informuje Kacper Michno.

Wykonawca zadania ma na przeprowadzenie prac 10 miesięcy. Oferty w przetargu na tym odcinku złożyły dwie firmy:

  • MGGP S.A., wartość oferty 27 234 856,80 zł;
  • GTPRO sp. z o.o., wartość oferty 22 815 442,20 zł.

Kwota zarezerwowana na przeprowadzenie tych badań to 13 426 065 zł.

Budowa południowej obwodnicy Oświęcimia do drogi S1 jest zaawansowana na 54 procent

Obwodnica Oświęcimia do drogi S1 gotowa jest na 54 procent. ...

Odcinki trasy beskidzkiej

Przetarg został podzielony na sześć części, na wykonanie badań na jednym z nich są oferenci. Wszystkie odcinki Beskidzkiej Drogi Integracyjnej to:

  • I węzeł Bielsko-Biała Hałcnów (bez węzła) – węzeł Kęty 11,15 km
  • II węzeł Kęty (bez węzła) – węzeł Bulowice 5,69 km
  • III węzeł Bulowice (bez węzła) – węzeł Chocznia 12,96 km
  • IV węzeł Chocznia (bez węzła) – węzeł Jaroszowice 4,44 km 
  • V Jaroszowice – Kalwaria Zebrzydowska Wschód 15,56 km (jedyny, dla którego zgłosili się wykonawcy badań)
  • VI węzeł Kalwaria Wschód (bez węzła) – węzeł Głogoczów 11,61 km

Część badań wykonanych - badania geofizyczne 

Wyniki badań posłużą do przygotowania szczegółowej dokumentacji inwestycji. W 2021 roku przeprowadzone zostały badania geofizyczne metodą elektrooporową (ERT) i sejsmiczną.

Metoda elektrooporowa wykorzystuje właściwość prądu elektrycznego, który przepływając przez dany materiał napotyka opór. Poszczególne struktury geologiczne stawiają różny opór, dzięki czemu badanie ERT pozwala na poznanie budowy terenu. Podobne zjawisko wykorzystywane jest w badaniach sejsmicznych, w których wykorzystywana jest fala dźwiękowa. W zależności od budowy terenu rozchodzi się ona pod powierzchnią ziemi i odbija od struktur geologicznych na różny sposób. Te metody badań pozwalają poznać w pewnym przybliżeniu budowę geologiczną obszaru.

Kolejne prace - badania geologiczne

- Planujemy wykonanie ponad 6,7 tysiąca odwiertów i ponad 2,4 tysiąca sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 metrów, ich łączna długość to prawie 75,7 km. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać 30 metrów. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności - wylicza GDDKiA.

Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 metrów. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.

Najbardziej zaawansowane są prace między węzłem Oświęcim a Dankowicami

Droga S1 z Oświęcimia do Bielska szybko się zmienia. Tak inw...

61 km Beskidzkiej Drogi Integracyjnej

S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 - Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską - z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Zostanie wybudowanych 12 nowych węzłów - Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.

Droga ekspresowa S52 ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki, od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. Budowana Północna Obwodnica Krakowa będzie w przyszłości częścią S52.

Planowany termin ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i budowę S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa to IV kwartał 2025 roku. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).

Planowane połączenie S52 z przyszłą drogą ekspresową S7 Kraków – Myślenice będzie analizowane w ramach przygotowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla nowej zakopianki. 

Budowa węzła w Jaworniku okazała się polem do dyskusji dwóch kandydatów na burmistrza Myślenic

Wyborcze dyskusje o węźle na zakopiance w Jaworniku. Na drod...

Opaska na depresję - to może być przełom!

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska