https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Brakuje 100 milionów złotych na północną obwodnicę Krakowa

Grzegorz Skowron
Wizualizacje oraz mapa przebiegu północnej obwodnicy
Wizualizacje oraz mapa przebiegu północnej obwodnicy GDDKiA
Północną obwodnicę Krakowa miała budować chińska Stecol Corporation razem z Polbudem Pomorze. Firmy zadeklarowały, że zaprojektują i zrealizują inwestycję za ok. 1,3 mld zł. Ale oferta chińsko-polskiego konsorcjum właśnie została wykluczona z przetargu. To poważny problem, bo następna w kolejności oferta - tureckiej firmy Gulemark i Mostów Łódź - o 100 mln zł przekracza limit wydatków, jaki na północą obwodnicę ma Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Z tego powodu nie można wybrać wykonawcy, a ogłoszonemu kilka miesięcy temu przetargowi grozi unieważnienie, co opóźniłoby powstanie drogi, która ma wyprowadzić ruch tranzytowy poza centrum Krakowa oraz ułatwić dojazd do gmin na północ od miasta.

- Będziemy się zwracać do Ministerstwa Infrastruktury o zwiększenie kwoty na północną obwodnicę - zapowiada Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA.

Nadzieję na pozytywny odzew dają wypowiedzi ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka o tym, że umowa na tę ważną drogę zostanie podpisana w ciągu kilku tygodni. Gdyby przetarg został unieważniony i ogłoszono nowy, na jego rozstrzygnięcie trzeba by czekać co najmniej kilka miesięcy. A jeśli minister dołoży pieniądze, będzie można wrócić do rozpatrywania złożonych już ofert, wybrać jedną spośród nich i jeszcze w tym roku podpisać umowę.

To już kolejny przypadek zbyt małych kwot na duże inwestycje drogowe w Małopolsce. Tydzień temu minister Adamczyk musiał powiększyć budżet na przebudowę zakopianki na odcinku Rdzawka - Nowy Targ o 90 mln zł, bo bez tego nie można by rozstrzygnąć przetargu na ten odcinek. Za mało pieniędzy było też na budowę dodatkowego zjazdu z autostrady w Niepołomicach, ale i tu limit wydatków został podniesiony (z 28 do 41 mln zł) i wkrótce powinien być znany wykonawca.

Firmy biją się o północną obwodnicę

W lipcu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jako wykonawcę wskazała konsorcjum chińskiego Stecol Corporation i Polbudu Pomorze, ale w tym tygodniu Krajowa Izba odwoławcza unieważniła tę decyzję. Co ważniejsze - nakazała też odrzucenie oferty uznanej przez GDDKiA za najtańszą. To poważny kłopot, bo następna propozycja o 1o0 mln zł przekracza limit wydatków, jaki GDDKiA ma na północną obwodnicę. A to oznacza, że przetargu nie można rozstrzygnąć. A trwa już ponad osiem miesięcy.

Aby wiaduktem nad ulicą Grzegórzecką można było puścić cztery tory należało go znacznie poszerzyć.

Gigantyczna inwestycja w Krakowie, centrum zmienia się nie do poznania

Chińsko-polskie konsorcjum chciało zaprojektować i wybudować północną obwodnicę Krakowa za 1,29 mld zł. To była jedyna oferta, która mieściła się w limicie wydatków na tę inwestycję. Następne w kolejności konsorcjum tureckiej firmy Gulermak i Mostów Łódź zadeklarowało wykonanie zlecenia za 1,428 mld zł. A Budimex startujący razem ze Strabagiem proponowały jeszcze wyższą cenę, bo 1,471 mld zł.

Firmy budowlane uznały, że kontrakt na północną obwodnicę Krakowa jest intratny, więc przegrani zaskarżyli decyzję o wyborze oferty Stecol Corporation i Polbudu Pomorze. Jak się okazało - skutecznie. Zarzuty dotyczyły m.in. niezgodności oferty z zamówieniem i brak pewności co do zdolności kredytowej wykonawcy.

Krajowa Izba Odwoławcza nakazała GDDKiA odrzucenie najtańszej oferty jako niespełniającej kryteriów formalnych. Rozpatrywany był także wniosek o wykluczenie z przetargu turecko-polskiego konsorcjum, którego oferta teraz jest najtańsza. Ale Krajowa Izba Odwoławcza nie dopatrzyła się uchybień, które powodowałyby konieczność wykluczenia i tego konsorcjum. A chciała tego nie tylko chińska firma, ale i Budimex, który w razie uwzględnienia tego protestu byłby pierwszy w kolejności do podpisania umowy.

Brakuje 100 mln zł

Ale na razie do tego jest jeszcze daleka droga. Przetarg na północną obwodnicę stoi w miejscu - obecnie można go jedynie unieważnić z powodu tego, że żadna z ofert nie mieści się w kwocie przewidzianej na inwestycję.

Jak informuje Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA, brakuje 100 mln zł. - Będziemy się zwracać do Ministerstwa Infrastruktury o powiększenie kwoty na północną obwodnicę Krakowa - zapowiada. - Wybór wykonawcy będzie możliwy po sprawdzeniu dokumentów i podwyższeniu limitu środków - zaznacza.

Te brakujące 100 mln zł dotyczy sytuacji, w której zostanie wybrana oferta firm tureckiej i polskiej. To one zostaną wezwane do przedstawienia dokumentów wymaganych do podpisania umowy. Gdyby przetarg miał wygrać Budimex, potrzeba dodatkowych 150 mln zł.

Kilka dni temu w Radiu Kraków minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapewniał, że umowa na północną obwodnicę zostanie podpisana w ciągu kilku tygodni. Wniosek? Ministerstwo zgodzi się na podniesienie limitu wydatków. Gdyby przetarg unieważniono i ogłoszono nowy, wykonawcę obwodnicy poznalibyśmy najwcześniej za kilka miesięcy.

Północna obwodnica Krakowa ma powstać do 2022 roku. Inwestycja jest w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Powstanie droga ekspresowa dwujezdniowa od Modlnicy do Mistrzejowic o długości ponad 12 km. Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu, w rejonie zjazdu w Modlnicy nawet cztery. Z obwodnicy będzie można zjechać także w Zielonkach, Węgrzcach i Batowicach. Powstaną trzy tunele, najdłuższy pod rzeką Prądnik o długości 870 metrów.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

WIDEO: Mówimy po krakosku

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 22

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krakus
Uprasza się fanboyów PO o niezaśmiecanie wątku.
k
kibic
Co, nic nie wybudowali pustaku? Czyli jak zwykle Polska w ruinie? takie głąby jak ty są straszliwie ślepe i głuche, ale za to ochoczo bredzą i krytykują. A co do kasy, to dokąd poleciały miliony dla Krakowa, które miały być wydane na monitoring powietrza? Wiesz coś może o tym?
k
kibic
dawniej to kościół prosił carycę o interwencję i ją pobłogosławił. Nie krzycz jak nie znasz historii o której perorujesz!
k
kibic
Przypominam ci pustaku że od prawie 3 lat rządzi pis! I co? I jak zwykle wielkie nic. Aaaa przepraszam, jest za to wielka gadka sratka jak to wirtualnie się buduje!
G
Gość
W Krakowie bez zmian. Dalej kurnik i prywatny folwark rzadzacego. Szkoda mi tych co sie dali omamic mitem miasta kultury i rozwoju i pobrali kredyty ma kupno mieszkan. Smog,korki,bandytyzm i miemoc. Te inwestycjen to byly juz planowane w 1950
z
zabraklo na czasie
Glosujcie na PO i Jacunia to wam wybuduja.
c
cb
bo się sam pokaleczysz, skasował cię gość swoją odpowiedzią więc podkul ogon i odejdź, nie pogrążaj się. I wyłącz caps locka, to może trochę mniej wieśniacko będziesz się prezentować.
f
fgb
żeby tylko "dywelopery" zarobiły na budowie ohyda-bloków. To by nie było problemu z zakorkowanym i zasmrodzonym miastem. Ale przecież to już nie jest problem machloja i jego ekipy, wypaśli się i mogą już odpocząć na wyspach Bahama.
L
Lol roftl2 xd
Kto się skarży i płacze.... Do EU donosi.... Jak dawniej szlachta i magnaci... do Katarzyny C. Tak teraz do Angeli M. biegają... Wstyd.
k
krakus
ale za to jest 120 mln na bezesnsowną i debilną inwestycję basenową wDębnikach, przy szkole Technikum Łączności
A
ANTYKACZKA
CI ZAWINILI ŻYDZI???WALNIJ SIĘ DWA RAZY BEJSBOLEM, TO MOŻE COŚ SIĘ PRZESTAWI W ŁEPETYNCE??!!A TARGOWICĘ REPRENTUJE TWÓJ MNIEMAM UKOCHANY JAREK K.!!
A
ANRT
SAMA MIŁOŚĆ JAKĄ DARZY INACZEJ MYŚLĄCYCH,TWOJE KOCHANE PIS, CZYLI JAK SIĘ NIE ZGADZAM, TO W PYSK, Z KOPA!!!IŚCIE KATOLICKIE!!
D
Dan
Sprawa, oj rypła...
D
Dan
Kwiecie miełości PO i Nowoczesnej.... Znający się na wszystkim... Elokwencją świecisz jak słońce Peru. Odkorkuj Kraków swoją cudowną yntelygencją.... Pokaż klasę
L
Lol roftl2 xd
Bo jeszcze wyrośnie ci tam gdzie słońce nie dochodzi
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska