Uwagi i wątpliwości
- Decyzje, które dziś symbolicznie przekazuję na ręce dyrektor pozwolą na sprawne i szybkie kontynuowanie prac. Wszyscy wiemy, że inwestycje drogowe wzbudzają sporo emocji. Były pewne uwagi i wątpliwości co do zaproponowanych rozwiązań przez ekspertów świata motoryzacji, stąd jestem bardzo wdzięczny generalnej dyrekcji za sprawną i mądra reakcję i za analizę zaistniałej sytuacji. Dzięki takiemu szybkiemu działaniu, przy współpracy z Politechniką Krakowską zaproponowano rozwiązania, które w sposób sprawniejszy pozwolą na realizacje tej inwestycji - mówił podczas spotkania z dziennikarzami na budowie węzła wojewoda małopolski Krzysztof Klęczar.
Wojwoda dość ogólnikowo i enigmatycznie mówił o pewnych uwagach i wątpliwościach ekspertów świata motoryzacji.
Afera na YouTube
Chodzi o to, że w lutym 2022 r., kiedy w serwisie YouTube pojawił się film pokazujący symulację ruchu na węźle łączącym budowaną trasą S7 z obwodnicą krakowską. Film zwraca uwagę na to, że według ówczesnego projektu węzeł Kraków Mistrzejowice stanie się najbardziej zakorkowanym i niedrożnym węzłem na krakowskim ringu.
- Moim zdaniem przez kilka błędnych decyzji projektowych od pierwszego dnia po otwarciu węzeł Kraków Mistrzejowice stanie się najbardziej zakorkowanym i niedrożnym węzłem na krakowskim ringu - twierdził w lutym 2022 r. pan Radosław, pasjonat rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce.
Zmiany są potrzebne
Po zleceniu dodatkowych analiz, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przyznała, że zmiany są potrzebne i zleciła przeprojektowanie węzła. Wnioski z analizy przeprowadzonej przez Politechnikę Krakowską potwierdziły, że większość obaw, które zgłaszali wcześniej pasjonaci tematyki transportowej potwierdziło się. Węzeł łączący drogę S7 i północną obwodnicę Krakowa został źle zaprojektowany i wymagał zmian.
Ówczesna rzeczniczka GDDKiA Iwona Mikrut-Purchla informowała w 2022 r., że zmiany projektowe będą polegały na uzyskaniu przekroju dwupasowego na łącznicach S7 - S52 w kierunku południe - zachód oraz S52 - S7 w kierunku na południe. W związku z tym, że jest to kontrakt w formule Projektuj i buduj, przeprojektowaniem zajmują się projektanci wykonawcy inwestycji".
Rzeczniczka tłumaczyła, że węzeł Mistrzejowice projektowany był przez poprzedniego wykonawcę S7 Widoma – Kraków, na podstawie poprzednich danych ruchowych.
- Po otrzymaniu nowych badań natężenia ruchu, wykonanych w latach 2020/2021, w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu dla dróg w całym kraju okazało się, że ruch na odcinku istniejącej S7 od węzła autostradowego Kraków Bieżanów do węzła S7 Kraków Przewóz w ciągu 5 lat wzrósł o 145 proc. Od 27 proc. do 100 proc , w zależności od badanego odcinka wzrósł w tym czasie ruch na A4 Południowej Autostradowej Obwodnicy Krakowa, przy czym największy wzrost o 100 proc. odnotowano na odcinku od węzła Kraków Wieliczka do węzła Kraków Bieżanów (ze zjazdem na S7). Nowa sytuacja ruchowa, z tak gwałtownymi wzrostami natężeń ruchu spowodowała, że w GDDKiA zapadła decyzja o konieczności przeanalizowania zastosowanych rozwiązań pod kątem swobody ruchu dla węzła Mistrzejowice - mówiła Iwona Mikrut-Purchla.
Okazuje się jednak, że przeprojektowanie węzła niesie za sobą poważne konsekwencje w postaci oddalającego się terminu zakończenia inwestycji. Głównym powodem była konieczność starania się o wydanie decyzji ZRID dotyczącej zmodyfikowanej wersji węzła. Dokument został złożony w maju 2023 roku do urzędu wojewódzkiego. GDDKiA do dziś czekało na decyzję wojewody.
Pierwotnie węzeł miał być gotowy pod koniec tego roku. Po problemach z projektem i wynikającym z tego opóźnieniu wiadomo, że termin ten wydłużył się do ok. połowy 2026 r.
Na razie tylko jeden zjazd
W jaki sposób wpłynie to na oddanie do użytku innych kluczowych odcinków - trasy S7 Widoma -Kraków i węzła Grębałów.
- Do końca tego roku chcemy oddać odcinek od Widomej do węzła Mistrzejowice, przy czym kierowcy będą mogli korzystać tylko z jednego zjazdu. Pozostałe, które są poprowadzone nad linią kolejową zostaną oddane w 2026 r. - mówi Maciej Ostrowski, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA.
Węzeł Mistrzejowice to kluczowy element największych inwestycji drogowych ostatnich lat, które mają domknąć obwodnice Krakowa i umożliwić połączenie trasą ekspresową S7 z Warszawą.
Po co są strefy czystego transportu?
