https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W północnym Krakowie może powstać nowy dworzec kolejowy. Jest wniosek do rządu o wsparcie

Piotr Tymczak
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Miejscy radni przegłosowali rezolucję skierowaną do Rządu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie realizacji inwestycji transportowych kluczowych dla obszaru Krakowa i Małopolski. Jednym z proponowanych zadań jest budowa dużego centrum przesiadkowego dla północnej części miasta, zapewniającego lepszy dostęp mieszkańcom: Nowej Huty, Prądnika Czerwonego, Prądnika Białego, wschodniej części Powiatu Krakowskiego do regionalnych i ponadregionalnych połączeń kolejowych i autobusowych.

- Wskazaliśmy potrzebę budowy nowego węzła przesiadkowego w północnej części Krakowa. Jest kontynuowana budowa linii kolejowej Podłęże - Piekiełko. Po jej realizacji mieszkańcy Sądecczyzny i Podhala, którzy przyjadą do Krakowa pociągiem, dzięki nowemu węzłowi w północnej części miasta mogliby się przesiąść na nim i skorzystać z kolejnego połączenia, przykładowo w kierunku zachodnim, m.in. do portu lotniczego w Balicach - podkreśla Grzegorz Stawowy, przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Krakowa, której radni byli inicjatorami rezolucji.

Łatwiejszy dojazd do lotniska w Balicach, mniejsze korki

Radny Grzegorz Stawowy zwraca uwagę, że proponowane rozwiązanie wygenerowałoby budowę kolejnych przystanków kolejowych na terenie Krakowa. - To dałoby możliwość alternatywnej komunikacji dla ruchu samochodowego w kierunku portu lotniczego w Balicach - dodaje szef klubu Koalicji Obywatelskiej.

W rezolucji podkreślono: "Budowa centrum przesiadkowego (zintegrowanego z linią tramwajową) będzie skutkować lepszym dostępem do transportu publicznego dla mieszkańców intensywnie rozwijającego się północnego obszaru aglomeracji krakowskiej oraz odciąży komunikacyjnie centrum Krakowa. Realizacja tej inwestycji wydaje się nieodzowna w kontekście budowy linii kolejowej Podłęże-Piekiełko".

Dworzec północny może powstać w Nowej Hucie

W przygotowanie nowych propozycji transportowych dla Krakowa zaangażowany jest także Dominik Jaśkowiec, do niedawna radny miejski, a obecnie poseł Platformy Obywatelskiej z Krakowa.

- Budowa północnego dworca kolejowego w Krakowie to bardzo ważny postulat. Po otwarciu linii kolejowej Podłęże - Piekiełko będzie możliwość skierowania części ruchu dalekobieżnego dużą kolejową obwodnicą Krakowa, czy to w kierunku północnym, czy też zachodnim. To przekonuje o sensowności realizacji północnego węzła kolejowego. Jest gotowość ze strony rządu na rozpoczęcie rozmów dotyczących tej inwestycji - mówi poseł Dominik Jaśkowiec.

Gdzie mógłby powstać dworzec północny? - Nie chcemy przesądzać, czy to ma być w miejscu planowanego przystanku kolejowego Prądnik Czerwony, czy to mają być Batowice, czy też dworzec mógłby powstać w ramach kolejnego etapu rozbudowy przystanku kolejowego na osiedlu Piastów. My zarysowujemy potrzebę stworzenia dworca, a co do lokalizacji muszą się wypowiedzieć fachowcy - wyjaśnia poseł Dominik Jaśkowiec.

Przypomnijmy, że dzięki projektowi „Podłęże – Piekiełko”, w połączeniu z realizacją przez PKP Polskie Linie Kolejowe innych zadań objętych Krajowym Programem Kolejowym możliwy będzie dojazd z centrum Krakowa do Zakopanego w czasie 90 – 100 minut, a do Nowego Sącza w czasie około godziny. Linia będzie wykorzystywana również w ruchu dalekobieżnym, co jest szczególnie istotne w kontekście ruchu turystycznego.

Rozbudowa lotnisk w Balicach i Pobiedniku Wielkim

W ramach rezolucji krakowscy radni zawnioskowali też podjęcie działań dotyczących rozbudowy Portu Lotniczego Kraków-Balice skutkującego jego przekształceniem w drugi w kraju ponadregionalny port lotniczy. Zaznaczano, że takie działania muszą być prowadzone w procesie konsultacji społecznych i w poszanowaniu dla środowiska naturalnego. Zdaniem radnych rozbudowa lotniska w Balicach jednak konieczna, zwłaszcza w kontekście prawidłowego wykorzystania potencjału ekonomicznego tego portu lotniczego.

Rezolucja zawiera też wniosek o rozbudowę Portu Lotniczego Kraków-Pobiednik jako przeznaczonego do obsługi małego ruchu
biznesowego, przewozów towarowych typu cargo oraz obsługi 8. Krakowskiej Bazy Lotnictwa Transportowego (formuła lotniska rezerwowego).

"Budowa towarowego portu lotniczego jest szczególnie atrakcyjna w kontekście planów rozwoju gospodarczego Nowej Huty oraz
konieczności zapewnienia dodatkowego runku zbytu dla lokalnych produktów rolnych. Połączenie portu cargo z giełdą towarową będzie stanowiło impuls rozwojowy nie tylko dla Krakowa, ale również całej Małopolski. Wykonanie utwardzonego pasa startowego (w ramach postulowanej rozbudowy lotniska) umożliwi ponadto obsługę ruchu biznesowego oraz obsługę 8. Krakowskiej
Bazy Lotnictwa Transportowego" - zaznaczono w rezolucji.

Projekt CPK zostaje, jednak będzie zmodyfikowany

od 7 lat
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska