Tunel pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka to imponujące przedsięwzięcie. Będzie miał długość 3,8 km, a wartości inwestycji to 1,93 mld złotych. Pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się tam z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 100 km/h.
- Inwestycja ta nie tylko przyspieszy podróż, ale również położy kres wykluczeniu komunikacyjnemu wielu miejscowości. To ogromny krok naprzód w budowaniu nowoczesnej, dostępnej i bezpiecznej infrastruktury kolejowej w Polsce - komentuje Weronika Smarduch, posłanka PO na Sejm RP z okręgu sądecko-podhalańskiego.
Przypomina, że w ramach budowy linii Podłęże - Piekiełko prace już trwają na odcinku Nowy Sącz - Klęczany. Powstaje m.in. most na Dunajcu w Nowym Sączu. Stary już zniknął z krajobrazu.
Zmodernizowany zostanie również przystanek kolejowy w Chomranicach, który zyska nowoczesny peron oraz wiadukt zamiast przejazdu kolejowo-drogowego.
Modernizacja nie ogranicza się tylko do Nowego Sącza. Na odcinku Rabka-Zdrój - Mszana Dolna powstają nowe mosty kolejowe i drogowe, a także nowy wiadukt w Klęczanach. Inwestycja ta przywróci połączenia kolejowe po wieloletniej przerwie, zwiększając dostępność komunikacyjną regionu.
Dzięki projektowi „Podłęże – Piekiełko”, w połączeniu z realizacją przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. innych zadań objętych Krajowym Programem Kolejowym możliwy będzie dojazd z centrum Krakowa do Zakopanego w czasie 90 – 100 minut, a do Nowego Sącza w czasie około godziny. Linia będzie wykorzystywana również w ruchu dalekobieżnym, co jest szczególnie istotne w kontekście ruchu turystycznego.
Początek nowej linii kolejowej nr 622 projektowany jest w rejonie Podłęża, a następnie ma się kierować w stronę południa przez Gdów do Szczyrzyca. W tej miejscowości rozgałęziać się będzie w kierunkach Tymbark i Fornale, gdzie łączyć się będzie z planowaną do modernizacji linią kolejową nr 104 Chabówka – Nowy Sącz.
Celem zadania pod nazwą „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz” jest m.in. otworzenie transportu kolejowego na masowy przewóz ładunków intermodalnych i kombinowanych na kierunku północ–południe na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne poprzez stworzenie korytarza RFC 11 „Amber” i zapewnienie jego ciągłości dzięki modernizacji istniejącej i budowie infrastruktury kolejowej.
Dzięki inwestycji podniesiona ma zostać także atrakcyjność przemysłowo-gospodarcza Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala,
podniesiony poziom bezpieczeństwa w odniesieniu do wszystkich gałęzi transportu na terenie Małopolski poprzez wzrost konkurencyjności transportu kolejowego. Poprawiona zostanie również dostępność komunikacyjna regionów atrakcyjnych turystycznie południowej Małopolski (Tatry, Beskidy, Gorce) z Krakowem i innymi dużymi aglomeracjami Polski poprzez radykalne skrócenie czasu przejazdu.
Projekt CPK zostaje, jednak będzie zmodyfikowany
