https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków może mieć drugie lotnisko oprócz Balic. Jest propozycja portu dla lotów biznesowych, towarowych i wojskowych

Piotr Tymczak
Lotnisko w Pobiedniku Wielkim
Lotnisko w Pobiedniku Wielkim Marcin Banasik
Miejscy radni Koalicji Obywatelskiej przygotowali projekt rezolucji do rządu w sprawie kluczowych inwestycji transportowych dla Krakowa i Małopolski. Jednym z postulatów jest rozwój lotniska w Pobiedniku Wielkim, tak by zostało dostosowane do lotów biznesowych, towarowych, a także wojskowych. Projektem zajęli się radni podczas sesji w środę (3 lipca). Podczas debaty nie brakowało wątpliwości. Ostatecznie radni przegłosowali uchwałę, w której zwrócili się także o podjęcie rozbudowy Portu Lotniczego Kraków-Balice, skutkującego jego przekształceniem w drugi po Okęciu ponadregionalny port lotniczy, a także realizację koncepcji ponadregionalnego centrum przesiadkowego w północnej części miasta, zapewniającego lepszy dostęp mieszkańcom: Nowej Huty, Prądnika Czerwonego, Prądnika Białego, wschodniej części Powiatu Krakowskiego do regionalnych i ponadregionalnych połączeń kolejowych i autobusowych.

W rezolucji zaproponowano rozbudowę Portu Lotniczego Kraków-Pobiednik jako przeznaczonego do obsługi ruchu biznesowego, przewozów towarowych typu cargo oraz obsługi 8. Krakowskiej Bazy Lotnictwa Transportowego.

"Budowa towarowego portu lotniczego jest szczególnie atrakcyjna w kontekście planów rozwoju gospodarczego Nowej Huty oraz konieczności zapewnienia dodatkowego runku zbytu dla lokalnych produktów rolnych. Połączenie portu cargo z giełdą towarową będzie stanowiło impuls rozwojowy nie tylko dla Krakowa, ale również całej Małopolski. Wykonanie utwardzonego pasa startowego (w ramach postulowanej rozbudowy lotniska) umożliwi ponadto obsługę ruchu biznesowego oraz obsługę 8. Krakowskiej Bazy Lotnictwa Transportowego" - napisano w projekcie rezolucji.

- Lotnisko w Pobiedniku Wielkim jest rezerwowym dla 8. Krakowskiej Bazy Lotnictwa Transportowego. W sytuacji zagrożenia wojną mają tam lądować samoloty towarowe. Już okazjonalnie lądują tam mniejsze samoloty wojskowe, ale dla większych maszyn typu CASA jest potrzeba utwardzenia pasa startowego - wyjaśnił Dominik Jaśkowiec (PO), do niedawna radny miejski, obecnie poseł Koalicji Obywatelskiej. - Przestrzeń do inwestycji wojskowej można byłoby wykorzystać do nowych funkcji związanych z rozwojem gospodarczym Nowej Huty. Chodzi o mały ruch lotniczy, który pozwoliłby bardziej wykorzystać potencjał jaki daje Nowa Huta - dodał.

Pomysł wzbudził kontrowersje wśród radnych.

- Lotnisko w Pobiedniku Wielkim nie jest przystosowane do przewozów towarowych typu cargo - mówił radny Edward Porębski z PiS.

Zwracał uwagę, że już obecnie okoliczni mieszkańcy skarżą się na uciążliwość lotniska i zwiększenie liczby lotów mogłoby zwiększyć problemy. Wskazywał też na niewystarczające skomunikowanie lotniska w Pobiedniku pod względem sieci dróg.

- Przystosowanie lotniska do nowych funkcji wymagałoby zainwestowanie milionów złotych. W ostatnich latach problemem stała się w kraju budowa lotnisk, które okazały się nieopłacalne, trzeba do nich dokładać - zwracał uwagę radny Łukasz Maślony (Kraków dla Mieszkańców).

- Sygnalizujemy pewne potrzeby, które wynikną z rozbudowy strefy gospodarczej w Nowej Hucie. W przypadku funkcji towarowych chodzi o loty cargo lekkie, małogabarytowe. Jeżeli chodzi o loty biznesowe to byłyby to małe samoloty, awionetki. Chodzi o mały ruch lotniczy. To nie byłoby lotnisko dla lotów pasażerskich - zaznaczył radny PO Grzegorz Stawowy.

W przypadku lotów biznesowych chodzi o powiązanie lotniska w Pobiedniku Wielkim z realizowanym w tym rejonie projektem Nowej Huty Przyszłości, która ma być nowym centrum biznesowo-gospodarczym.

Lotnisko Kraków-Pobiednik Wielki to sportowe lotnisko cywilne usytuowane za wschodnią granicą administracyjną Krakowa, w miejscowości Pobiednik Wielki. We wrześniu 1939 roku na lotnisku stacjonowały 121. i 122. eskadry myśliwskie. Od 1952 r. lotnisko w Krakowie-Pobiedniku Wielkim stało się podstawową bazą działalności Aeroklubu Krakowskiego. Aeroklub jest właścicielem hipotecznym 150 hektarów lotniska. W 2016 roku lotnisko otrzymało certyfikat ULC (Urzędu Lotnictwa Cywilnego).

Przypomnijmy, że gmina lgołomia-Wawrzenczyce, w uzgodnieniu z Aeroklubem Krakowskim, zgłosiła teren lotniska w Pobiedniku Wielkim do bazy terenów inwestycyjnych, opracowywanej w ramach projektu "Kraków Metropolitan Area for Business" i "Kraków Metropolitan Area for Business 2", których liderem jest spółka miejska Kraków Nowa Huta Przyszłości. Założenia projektu koncentrują się wokół zainteresowania polskich i zagranicznych firm inwestycjami w regionie i pobudzeniu eksportu produktów oraz usług.

Co robić gdy w samolocie zatyka nam uszy?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska