https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Trzy firmy walczą o zbudowanie obwodnicy Zatora. Dlaczego? Bo już dużo pracy zainwestowały w przygotowania

Małgorzata Gleń
Na wprost jest miejsce na obwodnicę Zatora
Na wprost jest miejsce na obwodnicę Zatora GDDKiA
Trzy firmy – potentaci na rynku budownictwa drogowego, walczą o zbudowanie obwodnicy Zatora (pow. oświęcimski). Po pierwszym przetargu od wyniku odwołały się wszystkie, także ta, która wygrała – Skanska. Teraz rozstrzygnięto drugi przetarg i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddział w Krakowie, wyłoniła innego zwycięzcę – konsorcjum Strabag. Czy przegrani pogodzą się z wynikiem i rozpocznie się budowa?

W grze o budowę obwodnicy Zatora, która warta jest ok 80 mln złotych są trzy firmy:

  • Konsorcjum Strabag,

  • Skanska,

  • Mostostal Warszawa

Od rozstrzygnięcia pierwszego przetargu na początku września odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej złożyli wszyscy trzej oferenci, także Skanska, która wygrała.

- Unieważniliśmy pierwszy wybór i ponownie przeanalizowaliśmy złożone dokumenty. Jako najkorzystniejsza została oceniona oferta konsorcjum Strabag wartości 76,2 mln zł – informuje Kacper Michna z GDDKiA w Krakowie.

W postępowaniu przetargowy pod uwagę brano cztery kryteria:

  • zastosowany zakres BIM (ang. Building Information Modeling) - 40 pkt,   

  • cena - 35 pkt,   

  • przedłużenie okresu gwarancji jakości - 20 pkt,   

  • zagospodarowanie na placu budowy destruktu asfaltowego - 5 pkt. 

- Wykonawcy zwrócili uwagę na błędy w ocenie ofert ich konkurentów, które ich zdaniem zostały ocenione zbyt wysoko. Sprawdzając oferty po raz drugi przychyliliśmy się do części podnoszonych przez nich zarzutów – dodaje Kacper Michna.

W drugim przetargu, po ponownej ocenie punktacja w trzech ostatnich kryteriach nie zmieniła się. Natomiast w przypadku każdego z wykonawców zmniejszeniu uległa liczba punktów przyznanych za spełnienie pierwszego kryterium. Finalnie ta ocena przedstawia się następująco. Tym razem Mostostal Warszawa dostał 67,5 punkta, Skanska – 74,5, a  konsorcjum Strabag (Strabag Infrastruktura Południe i Strabag) – 77,44. Wygrała więc ta ostatnia.

Umowa na budowę obwodnicy Zatora zostanie podpisana dopiero po uprawomocnieniu się wyboru, ale i od tej oceny ofert wykonawcy mogą złożyć odwołania.

O co walczą potencjalni wykonawcy obwodnicy Zatora?

Obwodnica Zatora będzie realizowana w nowatorski sposób. Zastosowano metodykę BIM, czyli zarządzanie informacją, w którym od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie obiektu, wykorzystuje się wspólne środowisko danych (komplet informacji zgromadzony w jednym miejscu) oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych. BIM to metodyka, która zyskuje coraz większą popularność na świecie. 

Jak wyjaśniają w GDDKiA, dziś przedsięwzięcia budowlane są coraz nowocześniejsze, a przez to stają się coraz bardziej skomplikowane. Rośnie zakres informacji, które są niezbędne do odpowiedniego przygotowania, zaprojektowania, wybudowania, a następnie zarządzania i utrzymania danego obiektu, np. budynku lub drogi.  

Obwodnica Zatora – pilotaż wdrożenia BIM

Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano właśnie budowę obwodnicy Zatora jako inwestycję reprezentatywną dla zadań realizowanych przez GDDKiA. Biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót - drogowe, mostowe i instalacyjne (wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne i teletechniczne). 

Najpierw były rozmowy z potencjalnymi wykonawcami

GDDKiA wykonawcę budowy wybrała nie poprzez stosowany zwykle w takich sytuacjach przetarg nieograniczony, ale w innym trybie przewidzianym w ustawie Prawo zamówień publicznych – dialogu konkurencyjnym. W pierwszym etapie tej procedury zgłosiło się sześć firm, spośród których wybrano trzy, z którymi prowadzono zasadniczy dialog.

Celem tej procedury było wspólne wypracowanie założeń opisu przedmiotu zamówienia i warunków realizacji kontraktu w zakresie obszaru BIM. Odbyły się cztery tury spotkań.

- Z wykonawcami spotykaliśmy się w czterech turach. Podczas trzech pierwszych rozmawialiśmy osobno z każdą firmą o jej doświadczeniach związanych z BIM, korzyściach, jakie stosowanie tej metodyki przynosi na budowie oraz rozwiązaniach możliwych do wprowadzenia na naszym kontrakcie. W czasie ostatniej tury przedstawiliśmy wszystkim wykonawcom nasz pomysł na BIM, wypracowany na podstawie wcześniejszych rozmów i zaproponowaliśmy założenia przyszłego kontraktu związane z BIM. To właśnie czwarta tura była czasem podsumowań i ostatnich uwag, które wpłynęły na ostateczny kształt dokumentów – wyjaśniają w GDDKiA.

Budowa obwodnicy Zatora będzie także pierwszą drogową inwestycją w małopolskim oddziale GDDKiA, w której zostanie zastosowany Elektroniczny Dziennik Budowy. Założeniem kontraktu jest wyeliminowanie wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, dokumentacji papierowej. 

Firmy włożyły dużo pracy w przygotowanie założeń tej innowacyjnej inwestycji

Stąd teraz starania o kontrakt na budowę, bo wszyscy wykonawcy bardzo zaangażowali się w przygotowanie założeń innowacyjnej inwestycji. Dla nich to nie tylko potencjalny zarobek, ale także zdobycie dużego doświadczenia.

Obwodnica Zatora  ma mieć 2,1 km długości i powstać do 2027 roku

Nowa droga ominie centrum miasta po jego zachodniej stronie. Będzie przebiegać od ronda na skrzyżowaniu obok Energylandii do do stacji paliw przy ul. Wadowickiej.

Odcinek będzie drogą jednojezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i ul. Hallera (drogi gminne). Dodatkowo powstaną też nowe drogi gminne, służące do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie również przebudowana infrastruktura techniczna (wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna), kolidująca z inwestycją.     

Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja została zaprojektowana tak, by zminimalizować jej wpływ na środowisko. Przewidziano jedno przejście i trzy przepusty dla zwierząt. Powstaną dwa stawy kompensacyjne (sztuczne mokradła dla zwierząt) i ekrany akustyczne.      

Droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Przewidywany czas budowy to lata 2025-2027.  

27000155

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska