W połowie 2026 roku kierowcy pojadą całą długością obwodnicy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przypomniała na koniec 2024 roku, co już udało się zrobić i jakie są dalsze plany w związku z południową obwodnicą Oświęcimia.

W listopadzie otwarty został prawie 2,2 km odcinek południowej obwodnicy Oświęcimia między rondem na ul. Zatorskiej a rondem na ul. Jagiełły w ciągu drogi wojewódzkiej nr 948.

Udostępniony fragment ułatwia kierowcom przejazd z północnej i wschodniej części miasta w kierunku Kęt. Docelowo nowa, 9-kilometrowa obwodnica od południa ominie miasto i połączy je z budowaną drogą ekspresową S1 Mysłowice - Bielsko-Biała.
Dzięki temu trasa wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miasta i pozwoli na sprawną podróż na południe, w kierunku Beskidów oraz na północ w stronę Śląska i do autostrady A4.

Budowa rozpoczęła się w listopadzie 2022 roku. Wykonawca szacuje, że inwestycja zostanie zakończona w połowie 2026 roku - informuje Kacper Michna z krakowskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Budowa przejścia pod linią kolejową Oświęcim - Czechowice
Jak dodaje, aktualnie trwają prace przede wszystkim przy wykopie przed linią kolejową. W tym miejscu powstanie specjalny segment w kształcie prostopadłościanu, w którym będzie miejsce na trzy jezdnie – dwie obwodnicy oraz trzecią dla ul. Ostatni Etap. Następnie segment ten zostanie przeciśnięty pod torami kolejowymi.
Z reguły, gdy nowa droga przecina się z linią kolejową często prowadzona jest wiaduktem nad linią kolejową. W tym jednak przypadku konieczne było inne rozwiązanie, aby trasa nie była widoczna z terenu leżącego kilkaset metrów dalej byłego obozu KL Birkenau. Taki był jeden z warunków uzgodnień dla tej inwestycji.
Z tych samych powodów część obwodnicy przebiegająca przez gminę Oświęcim została ukryta za ziemnym wałem.

Z danych GDDKiA wynika, że roboty drogowe na całej długości inwestycji są zaawansowane na ponad 70 proc., a w przypadku obiektów inżynierskich na blisko 80 proc.

Wartość prac budowlanych to 0,5 mld zł. Budowa tego odcinka otrzymała ponad 249 mln zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i 150 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko - wylicza Kacper Michna.
Czytaj także:
