https://gazetakrakowska.pl
reklama
Pasek artykułowy - wybory

Trzeci rok budowy obwodnicy Oświęcimia. Do finału coraz bliżej. GDDKiA podała termin zakończenia inwestycji

Bogusław Kwiecień
Kierowcy jeżdżą już pierwszym odcinkiem obwodnicy Oświęcimia. Całość ma być gotowa w połowie 2026
Kierowcy jeżdżą już pierwszym odcinkiem obwodnicy Oświęcimia. Całość ma być gotowa w połowie 2026 GDDKiA
Wykonawca południowej obwodnicy Oświęcimia przewiduje, że nowa droga zostanie ukończona w połowie 2026 roku. Większość robót drogowych i inżynieryjnych jest już mocno zaawansowana, co widać na zdjęciach udostępnionych przez GDDKiA.

W połowie 2026 roku kierowcy pojadą całą długością obwodnicy

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przypomniała na koniec 2024 roku, co już udało się zrobić i jakie są dalsze plany w związku z południową obwodnicą Oświęcimia.

Obiekty inżynierskie, w tym trzy mosty na przyszłej trasie zaawansowane są na blisko 80 proc.
Obiekty inżynierskie, w tym trzy mosty na przyszłej trasie zaawansowane są na blisko 80 proc.
GDDKiA

W listopadzie otwarty został prawie 2,2 km odcinek południowej obwodnicy Oświęcimia między rondem na ul. Zatorskiej a rondem na ul. Jagiełły w ciągu drogi wojewódzkiej nr 948.

W listopadzie został oddany pierwszy liczący ok. 2,2 km odcinek przyszłej obwodnicy Oświęcimia
W listopadzie został oddany pierwszy liczący ok. 2,2 km odcinek przyszłej obwodnicy Oświęcimia
GDDKiA

Udostępniony fragment ułatwia kierowcom przejazd z północnej i wschodniej części miasta w kierunku Kęt. Docelowo nowa, 9-kilometrowa obwodnica od południa ominie miasto i połączy je z budowaną drogą ekspresową S1 Mysłowice - Bielsko-Biała.

Dzięki temu trasa wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miasta i pozwoli na sprawną podróż na południe, w kierunku Beskidów oraz na północ w stronę Śląska i do autostrady A4.

Roboty drogowe związane z obwodnicą Oświęcimia są zaawansowane na ponad 72 proc.
Roboty drogowe związane z obwodnicą Oświęcimia są zaawansowane na ponad 72 proc.
GDDKiA

Budowa rozpoczęła się w listopadzie 2022 roku. Wykonawca szacuje, że inwestycja zostanie zakończona w połowie 2026 roku - informuje Kacper Michna z krakowskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Budowa przejścia pod linią kolejową Oświęcim - Czechowice

Jak dodaje, aktualnie trwają prace przede wszystkim przy wykopie przed linią kolejową. W tym miejscu powstanie specjalny segment w kształcie prostopadłościanu, w którym będzie miejsce na trzy jezdnie – dwie obwodnicy oraz trzecią dla ul. Ostatni Etap. Następnie segment ten zostanie przeciśnięty pod torami kolejowymi. 

Z reguły, gdy nowa droga przecina się z linią kolejową często prowadzona jest wiaduktem nad linią kolejową. W tym jednak przypadku konieczne było inne rozwiązanie, aby trasa nie była widoczna z terenu leżącego kilkaset metrów dalej byłego obozu KL Birkenau. Taki był jeden z warunków uzgodnień dla tej inwestycji.

Z tych samych powodów część obwodnicy przebiegająca przez gminę Oświęcim została ukryta za ziemnym wałem.

Obecnie prace koncentrują się przy budowie przejścia pod torami linii kolejowej Oświęcim - Czechowice Dziedzice
Obecnie prace koncentrują się przy budowie przejścia pod torami linii kolejowej Oświęcim - Czechowice Dziedzice
GDDKiA

Z danych GDDKiA wynika, że roboty drogowe na całej długości inwestycji są zaawansowane na ponad 70 proc., a w przypadku obiektów inżynierskich na blisko 80 proc.

Budowa południowej obwodnicy Oświęcimia weszła w trzeci rok
Budowa południowej obwodnicy Oświęcimia weszła w trzeci rok
GDDKiA

Wartość prac budowlanych to 0,5 mld zł. Budowa tego odcinka otrzymała ponad 249 mln zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i 150 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko - wylicza Kacper Michna.

Czytaj także:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Okiem Kielara odc. 14

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska