Inwestycja w terenie rozpocznie się na wiosnę tego roku. Natomiast planowany termin zakończenia inwestycji to czwarty kwartał 2027 r. Przetarg wygrało Konsorcjum firm TERS (lider) i INSTBUD (partner). To ono złożyło najkorzystniejszą ofertę budowę nowego węzła drogowego w Wieliczce.
Jak podaje Magdalena Karolak, naczelnik Wydziału Dokumentacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do przetargu zgłosiło się trzynastu oferentów.
Firmy zainteresowane budową węzła w Wieliczce
Najdroższa oferta uczestników przetargu przekraczała 80 mln zł, a najtańsza była nieco ponad 53 mln zł. I ta została wybrana.
Pełna lista firm startujących w przetargu i ich oferty:
Budimex - cena: 73 322 891 zł
Mota-Engil Central Europe - cena: 72 908 549 zł
Mosty Łódź - cena: 73 470 970 zł
Nowak-Mosty - cena: 75 290 988 zł
Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie - cena: 68 751 019 zł
PORR - cena: 80 406 743 zł
PRIMOST Południe - cena: 58 976 483 zł
Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor - cena: 75 138 636 zł
Swietelsky Rail Polska - cena: 70 963 374 zł
STRABAG Infrastruktura Południe - cena: 78 409 132, zł
konsorcjum firm TERS (lider) i INSTBUD - cena: 53 078 977 zł
konsorcjum firm Warbud (lider) i Eurovia Polska - cena: 75 914 572 zł
konsorcjum firm ZUE (lider) i Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjnego ENERGOPOL - cena: 61 952 239 zł.
Podczas przetargu głównym kryterium była cena, która stanowiła 60 proc. powodzenia oferty. Pozostałe 40 proc. punktów wykonawcy mogli otrzymać za kryteria jakościowe - przedłużenie okresu gwarancji na ekrany akustyczne, instalacje zasilające, obiekty mostowe.
Plany wyeliminowania korków
- Nowy bezkolizyjny węzeł powstanie w miejscu skrzyżowania DK94, (ul. Krakowska) z ul. Krakowską Boczną - tzw. łącznikiem z rondem Wieliczan. Funkcjonująca tam sygnalizacja świetlna ogranicza przepustowość oraz przyczynia się do powstawania korków, zwłaszcza w godzinach szczytu. Budowa nowego układu drogowego spowoduje likwidację sygnalizacji, a nowe rozwiązanie udrożni ruch na DK94 i wjeździe do Wieliczki - informuje Magdalena Karolak, naczelnik Wydziału Dokumentacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Nowy węzeł ma poprawić bezpieczeństwo. Kierowcy jadący jadących z Wieliczki w kierunku Krakowa i Bochni będą mogli łatwiej włączyć się do ruchu. Droga krajowa zostanie poprowadzona estakadą o długości ok. 70 m, a pod nią powstanie rondo. Z ronda będzie można wjechać na drogę w kierunku Krakowa lub Tarnowa, będzie też do niego prowadził zjazd dla kierowców jadących od strony Bochni. Wjazd z Krakowa będzie prowadził, podobnie jak dziś, ul. Krakowską do ronda Wieliczan.
W tym rejonie jest bardzo duży ruch i korki w godzinach szczytu. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020-2021 ul. Krakowską przejeżdża codziennie prawie 22 tysiące pojazdów.
Zarządca drogi współpracuje z gminą i powiatem
Budowa węzła realizowana jest w ramach trójstronnego porozumienia pomiędzy GDDKiA, gminą Wieliczka oraz powiatem wielickim. Za dokumentację projektową oraz niezbędne uzgodnienia (decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji czy wykup gruntów) odpowiadał samorząd. Realizacją inwestycji, a także sfinansowaniem większości kosztów budowy zajmie się zarządca drogi krajowej nr 94, czyli GDDKiA.
- Powietrze było zabójcze. Ważna data dla Skawiny. 7 stycznia zamknęli Hutę Aluminium
- Najlepsze jednostki OSP w Małopolsce są pod Krakowem. Podsumowali wyjazdy na akcje
- Jedna z najbogatszych gmin w Małopolsce jest pod Krakowem. To gmina wiejska
- Nowe karetki pogotowia pod Krakowem. Pojazdy wyposażone w najnowszą technologię
