https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Budowa łącznicy idzie pełną parą, wkrótce duże zmiany w ruchu

red.
Andrzej Wisniewski / Polskapresse
Prace przy łącznicy kolejowej Zabłocie-Krzemionki utrzymują dobre tempo. Dla pasażerów przygotowano już nowy peron Kraków Krzemionki i wznowienie bezpośrednich połączeń do Skawiny i Zakopanego. Wygodniej będzie na krakowskich ulicach – jeszcze przed ŚDM wróci ruch samochodowy w obrębie skrzyżowania ulic Wielickiej i Powstańców Śląskich.

Kolejny etap największej w Krakowie inwestycji kolejowej, budowy łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki, to przywrócenie bezpośrednich połączeń w stronę Skawiny i Zakopanego oraz usprawnienie ruchu drogowego.

Od wakacji (24 czerwca) bezpośrednie pociągi z Krakowa Płaszowa w kierunku Oświęcimia, Skawiny oraz Zakopanego zatrzymują się też na nowym przystanku Kraków Krzemionki przy placu Przystanek. To efekt zakończonej przebudowy linii kolejowej nr 94 – wymiany torów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Przejazd pociągów jest teraz sprawniejszy i bezpieczniejszy. Nowy peron przystanku Kraków Krzemionki jest oznakowany oraz wyposażony w oświetlenie i tablice informacyjne. Po wybudowaniu i uruchomieniu łącznicy pociągi do Zakopanego pojadą bezpośrednio estakadą, a obecny przystanek będzie obsługiwał składy od strony Krakowa Płaszowa.

Wybudowano już pierwszą część przejścia podziemnego do przystanku Kraków Krzemionki, który powstanie na łącznicy (przy linii nr 624). Tunel 25 m będzie wyposażony w funkcjonalne oświetlenie oraz monitoring.

Kraków Zabłocie

Planowo postępuje również budowa przystanku Kraków Zabłocie. Na terenie obiektu widać już m.in. szyb windy północnego peronu, fundamenty schodów i filary płyty peronowej,

która usytuowana jest nad halą przystanku. Zmienia się także otoczenie – budowany jest układ drogowy łączący ul. Zabłocie z ul. Lipową. Mieszkańcy Zabłocia jeszcze przed ŚDM będą mieli zapewnione przejście modernizowanym przejściem podziemnym, łączącym ul. Kącik z ul. Lipową. Tunel, ze względu na nowe tory łącznicy, jest dłuższy o 16 metrów.

Filary pod tory

Wykonawca non stop prowadzi budowę 30 podpór łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Już stanęły 23 filary. Na wysokości kilkunastu metrów trwa teraz montaż stalowych elementów estakady. W lipcu, jeszcze przed Światowymi Dniami Młodzieży, powstaną kolejne 4 podpory.

Na ŚDM, by zapewnić sprawną komunikację, zostanie przywrócony ruch w rejonie skrzyżowania ulic: Wielickiej, Powstańców Wielkopolskich, Limanowskiego oraz Powstańców Śląskich.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

x
x
U nas pełna para to jedna zmiana od 8 - 16. Śmiech na sali.
x
x
jeśli ma to poprawić SKA i dać namiastkę metra w Krakowie, czyli komunikacji uniezależnionej od korków to super - niech budują. Mam nadzieję jedynie, że ta wizja jest spójna. Tzn że za jakiś czas nie okaże się, że jednak "nie da się".
k
krk
Pro publico buono
M
Majk
Te kamienice stoją tam od 100 lat, nie było wtedy żadnych deweloperów. Ta paskudna estakada przecięła kolejny raz miasto, wykłada paskudnie takie monstrum pod oknami mają teraz ludzie, wszędzie na świecie chowa się tory ,ale nie majchilandzie! Inwestycja ta nie dojść że paskudna to jeszcze sparaliżowała ruch samochodowy w Krakowie, co za idiota wymyślił zamknięcie pasów na Nowohuckie? Wprowadzenie tych buspasow i zawężenie ruchu tylko do jednego w mieście z tak dużą liczbą samochodów jest totalnym brakiem logiki a przede wszystkim nieliczeniem się władzy z mieszkańcami. Zresztą to standard w Krakowie ignorancja władzy.
K
Krk
To samo myślisz (patrząc na Twój jakże skromny tok myślenia) o każdej innej inwestycji, jak np. estakada tramwajowa ?
Tutaj też wiele osób narzekało, a teraz wszyscy się cieszą że 9tka czy 50tka nie pcha się w miasto tylko jedzie bokiem przez estakadę i koło AK co trwa krócej i przejazd przebiega sprawniej.
Szkoda, że nadal wiele Polaków lubi pyrkać pod nosem i zgrywać mądrale w sieci, a jak przychodzi co do czego to nagle wśród znajomych zmieniają zdanie i mówią jakież to było potrzebne. Szkoda tylko, że po fakcie anonimowego żalenia się wszem i wobec jak to jego pieniądze są marnowane.
G
Gość
Ta inwestycja jest niezbędna, jeśli mamy mieć normalną kolej aglomeracyjną i sensowne połączenia na południe od Krakowa. Problemem to są bloki stawiane na wariata w każdym wolnym zakątku Krakowa - nie wiem skąd developerzy biorą naiwniaków chętnych na kupno mieszkań w tak fatalnym miejscu...
Zmiana kierunku trwa 5 minut? Dobry żart. 5 minut MINIMUM trwa jazda od tego wiaduktu do stacji Kraków Płaszów, drugie 5 minut jazda z powrotem. Jeśli pociąg to jest zestaw gdzie maszynista musi tylko przejść na drugi koniec pociągu to być może zdąży w 5 minut dokonać zmiany kierunku - ale jeśli jest to klasyczny skład z lokomotywą to trzeba ją odpiąć, przejechać na sąsiedni tor, przejechać na drugą stronę i na nowo przyczepić do wagonów - 10 do 15 minut wyjęte.
Tak, to niby "tylko" 15-30 minut, ale z wielu takich "tylko" to mamy przeciążoną "Zakopiankę" i czterogodzinny przejazd pociągiem z Krakowa do Zakopanego...
g
gosc
A jak bez tego łącznika chcesz zapewnić wygodną i szybką kolej aglomeracyjną dla Krakowa?
Za PRL-u to ludzie wyboru nie mieli i teraz te braki w infrastrukturze kolejowej trzeba łatać bo samochód za parę stówek kupić można.
k
krkus
jak mozna na takie monstrum wydac zgode,,,,,,,,pod oknami domow nowowybudowanych na wys,3pietra puscic pociag...w raziew awari jak tych ludzi ewakuowac.....itd....na ile skroci sie czas jazdy poc....zmiana kier,jazdy to 5.min max.nie znam sie na tym ale moja ocena jest taka
k
kolejarz
MOZE KTOS "MADRY"OCENILBY POD KATEM FINANSOWYM CELOWOSC TEJ INWESTYCJI........moim skromnym zdaniem to ktos powinien beknac za ten bubel....w PRL-u nad kazdym projektem bylo tzw.KOPI...na kolei pracowali FACHOWCY A NIE marni wizjonerzy,.,SA PIENIADZE TO TRZEBA WYDAC A CO DALEJ TO NIE WAZNE...A TA KLADKA NAD DWORCEM W PLASZOWIE KOMU SLUZY?????
B
BJ
Jeździłbym! Jak Tusk na weekendy do Gdańska.. (od czwartkowego poranka po poniedziałkowy wieczór).
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska