https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Budowa linii Podłęże-Piekiełko. Czy to żart?

Alicja Fałek
Budowa linii Podłęże-Piekiełko. Czy to żart?Czesław Szynalik (w środku) 1 kwietnia żartował, że rusza budowa
Budowa linii Podłęże-Piekiełko. Czy to żart?Czesław Szynalik (w środku) 1 kwietnia żartował, że rusza budowa
Stanisław Kogut, senator Prawa i Sprawiedliwości, przekonywał wczoraj, że już od czasów marszałka Józefa Piłsudskiego były plany budowy trasy kolejowej Podłęże-Piekiełko, a teraz stają się one faktem. - Mamy już konkretny termin realizacji inwestycji. Zacznie się 31 grudnia 2019 r. - zapewnia.

Lider sądeckiego PiS-u stwierdził, że wpisanie projektu na listę podstawową do Krajowego Programu Kolejowego do  2023 r. to tylko formalność. - Po aktualizacji studium wykonalności koszt tego zadania określono wstępnie na ponad 7 mld zł. Myślę jednak, że po przetargach będzie on o miliard niższy - mówił senator Kogut.  Teraz potrzebne jest 300 mln zł na przygotowanie dokumentacji oraz 100 mln zł na wypłatę odszkodowań za wywłaszczenie gruntów.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa ma gotowy plan budowy linii kolejowej Podłęże-Piekiełko. Decyzja o jej realizacji ma zapaść do 30 czerwca br.

Jednak z informacji przekazanych nam przez Piotra Stommę, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa wynika, że to jeszcze nic pewnego. - Harmonogram został sporządzony przy założeniu, że decyzja o realizacji tego połączenia zostanie podjęta do 30 czerwca 2016 r. - zaznacza wiceminister infrastruktury. Brak lub opóźnienie tej decyzji będzie mieć przełożenie na oddalenie w czasie całego harmonogramu.

Ministerstwo zakłada jednak, że 30 września br. ogłosi przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej. Potem przyjdzie czas na uzyskanie decyzji środowiskowej, co może potrwać nawet rok.  W kwietniu 2019 r. powinno zostać wydane pozwolenie na budowę, a w czerwcu wybrany wykonawca. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to budowa linii kolejowej będzie trwać od 31 grudnia 2019 r. do 30 czerwca 2025 r. Do tego przygotowuje się spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. - W ramach studium wykonalności kończą się prace związane ze szczegółowymi analizami oraz opracowaniem modeli finansowania - podkreśla Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK. Przygotowywane są opisy przedmiotu zamówienia na wykonanie dokumentacji oraz wniosków o  dofinansowanie do Unii Europejskiej.

PKP PLK wybrało wariant, który zakłada budowę ponad 58 km nowej trasy. Prowadzić ma z  Podłęża przez Szczyrzyc do  Tymbarku/Mszany Dolnej. Natomiast pozostały odcinek, czyli istniejąca linia Chabówka-Nowy Sącz (75 km), zostanie zmodernizowany. - Umożliwi to wygodne podróżowanie na trasie Kraków - Zakopane w czasie krótszym niż 2 godziny, a na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej godziny - dodaje Szalacha.

W te optymistyczne informacje nie wierzy Czesław Szynalik, pomysłodawca akcji Odkryj Beskid Wyspowy. Na prima aprilis przygotował w Skrzydlnej happening, w czasie którego miłośnicy kolei przebrani za robotników zaczęli fikcyjną budowę linii Podłęże-Piekiełko. Tak starali się zwrócić uwagę rządu. - Tyle już obietnic było i nic nie wyszło - zwraca uwagę Szynalik. - Zacznę świętować, gdy będą konkrety. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

U
Ursynowski
Czy pisowcy myślą, ze unia to dojna krowa, która będzie finasowala bez zwrcania uwagi na antyunijne dzialanie mafii kaczystow. 
r
raz sierpem, raz młotem
te , z pola chyba Burego piszesz. POwskie kmioty próbują ściemniać i robić ludziom wode z mzgu. POkazaliście przez ostatnie 8 lat na co was stać. Linie Podłęże - Piekiełko też zbudowaliście wirtualnie.
o
oby tak było
z pola, nie opowiadaj bajek. Z dokumentów Krajowego Programu Kolejowego wynika, że za rzadów PO i PSL utrącano większość projektów dla Małopolski (celowo zaniżano punktację) aby środki finansowe przerzucić na POmorze do elektoratu tej złodziejskiej tuskowej partii, gdzie naszym kosztem realizowane są inwestycje o niskim stopniu zapotrzebowania.
a
anty ZSL
jak już, to "nie pisze" tylko "jest napisane".
d
djasiek573
Kolejny nawiedzony świr z PiS-lamu..@5-tka leży odłogiem i niszczeje pomiędzy Chmielowem a Dębicą-ok 70 km,,bo nie ma kasy na modernizację .Każda świnia,która na tenczas jest u koryta00odpycha problem atacta...Kończy się zawsze na obiecankach przy każdych wyborach.A Mielec-potężna strefa wpływów odcięta od świata..Wszystko TIR-ami wożą i zarabiają.
g
gb
Nie dość ,że w Szczyrzycu ludzie duszą się od chemicznych oprysków ze zlokalizowanych wokoło sadów , cały czas ,nawet w nocy spać nie mozna bo jeżdżą w koło traktory to teraz do tego dojdzie jeszcze łoskot pociągów . Nic tylko tam przyjeżdżać na odpoczynek .
C
Czesiek
Wasze komentarze są tak śmieszne jak żarty Szynalika, wyznawcy PO. 
k
kibic
Pisoludku nie pluj bo rykoszetem dostaniesz. Wy już się popisaliście zabierając Krakowowi kasę na alkę ze smogiem! Ale o tym pewnie nie pamiętasz bo to już za trudne dla ciebie. Z tymi torami to pożyjemy i zbaczymy, na razie to po trzech miesiącach tego roku w kasie państwoej jest coraz iększa dziura! Zaraz się zacznie wycinanie inwestycji, zobaczymy co wtedy będziez bredził. 
b
ba
Kogut, i wszystko jasne. 
z
z pola
pan senator kura, mógłby przyznac, że ta trasa została wpisana do kontraktu terytorialnego dla małopolski za rządów PO PSL więc jesli sie to zisci to zasługa wszystkich ale na pewno nie PIS.
F
Foxtrot
Te wieści, to chyba prosto "z pola", bo prawda poszłą inną drogą, o czym informuję naiwnego sympatyka PO/PSL.
z
z pola
czy gawiedż pisowska spod znaku senatora Kury, zaprzeczy zapisom kontraktu terytorialnego dla małopolski? prosze zacytowac co tam pisze.
e
eeee yyyy
nastepny Gosiewski
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska