Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Nocne prace na obwodnicy Oświęcimia
Jedną z głównych części obecnych prac związanych z powstającą południową obwodnicą Oświęcimia jest przeprawa nad Sołą w sąsiedztwie drogi 933. W najbliższych dniach kierowcy muszą spodziewać się na tym odcinku utrudnień.
- Nocą z wtorku na środę, z 9 na 10 stycznia będziemy montować belki na płytę mostu nad Sołą w Oświęcimiu. Prace będą prowadzone na części mostu biegnącej nad ul. Legionów w ciągu drogi wojewódzkiej nr 933 - zapowiada Kacper Michna z krakowskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Dlatego też od godz. 19 do 5 rano będzie dziewięć razy zamykany przejazd ul. Legionów na ok. pół godziny. - Podczas każdego zamknięcia będziemy montować jedną, 15-metrową belkę, ważącą 14 ton. Pomiędzy poszczególnymi zamknięciami będą przerwy trwające od 15 do 30 minut, w czasie których będzie można przejechać ul. Legionów - dodaje Kacper Michna.
Kierowcy zastanawiają się tymczasem, czy planowane prace będą prowadzone ze względu na zapowiadane temperatury znacznie poniżej zera.
Cała przeprawa nad Sołą, w okolicy ogródków działkowych Kamieniec ma długość długości 463 m. Część mostu powstaje tzw. metodą nawisową, a część z gotowych, prefabrykowanych belek. To właśnie te belki będą montowane w nocy z wtorku na środę.
W sumie na całej trasie powstają trzy mosty. Oprócz tego nad Sołą także nad Wisłą, która w tym miejscu jest też granicą województw małopolskiego i śląskiego. Ten obiekt będzie miał 432 m długości i powstaje techniką nasuwu. Kolejne segmenty mostu są przygotowywane, zbrojone i betonowane na specjalnym stanowisku prefabrykacji na śląskim brzegu Wisły, a następnie nasuwane na podpory obiektu.
Trzeci będzie nad Młynówką, obok ogródków działkowych Stare Stawy, o długości 12 m. Most zostanie zbudowany z prefabrykowanych belek.
Prace na obwodnicy Oświęcimia mimo zimy
Z nastaniem zimy drogowcy zapowiedzieli, że tempo budowy spadnie, ale jednocześnie będą starać się wykorzystać sprzyjające warunki. Niedawno GDDKiA oceniła, że inwestycja jest zaawansowana w blisko 40 proc.
Obwodnica Oświęcimia to całkowicie nowa droga długości przeszło 9 km, prowadzącą od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 do okolic skrzyżowania ul. Zatorskiej i Grojeckiej.
- Ta trasa ominie od południa miasto i zapewni szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4 - zaznacza Kacper Michna.
Sam węzeł Oświęcim znajduje się już na terenie województwa śląskiego, między miejscowościami Bojszowy i Jedlina. Z całej budowanej trasy 1,1 km, tj. 12 proc. długości obwodnicy znajduje się poza Małopolską.
Nowa obwodnica będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości. Trasa zostanie połączona z innymi drogami w sześciu miejscach:
- - z S1 poprzez węzeł Oświęcim (początek obwodnicy);
- - z ul. Wolską w Jedlinie poprzez rondo turbinowe;
- - z ul. Wojewódzką w Pławach (rondo turbinowe);
- - z ul. Legionów (droga wojewódzka nr 933) (rondo turbinowe);
- - z ul. Jagiełły (droga wojewódzka nr 948) (rondo turbinowe);
- -z ul. Zatorską (obecna DK44; koniec obwodnicy) (rondo)
W ramach inwestycji przebudowane zostaną ponadto m.in. sieci energetyczne, telekomunikacyjne, wodociągowe, gazowe, kanalizacyjne i deszczowe, a także oświetlenie. Wzdłuż drogi na niektórych odcinkach powstaną ekrany akustyczne. Przebudowujemy też drogi lokalne znajdujące się w pobliżu inwestycji.
Na początku i na końcu obwodnicy powstaną przy każdej jezdni stanowiska do kontroli samochodów i ważenia pojazdów ciężarowych.
Koszt inwestycji wynosi 0,5 mld zł. Budowa otrzymała 164,4 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Na narty w Alpy bezpośrednim pociągiem z Krakowa i Oświęcimia
- Klubowicze wrócili do Energy2000 w Przytkowicach. Dyskoteka znów działa!
- Jak zasadzić świąteczną choinkę? Co zrobić, by bożonarodzeniowe drzewko się przyjęło?
- Niezwykła kolekcja szopek krakowskich. Te eksponaty trafiły na listę UNESCO
- Najważniejsze inwestycje w Małopolsce zachodniej w 2024 roku. Sporo się zmieni
- Dużo firm z Małopolski zach. w najlepszej setce województwa. Miliardowe przychody
