Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa obwodnicy Oświęcimia trwa mimo zimy. Będą utrudnienia w ruchu na drodze wojewódzkiej 933 na odcinku ul. Legionów. Zdjęcia

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Drogowcy wykorzystują sprzyjające warunki pogodowe, kontynuując na części odcinków budowę obwodnicy Oświęcimia, m.in. przy przeprawie nad Sołą
Drogowcy wykorzystują sprzyjające warunki pogodowe, kontynuując na części odcinków budowę obwodnicy Oświęcimia, m.in. przy przeprawie nad Sołą GDDKiA
Drogowcy kontynuują na części odcinków budowę obwodnicy Oświęcimia. Jedne z prowadzonych obecnie prac związane są z przeprawą nad Sołą w sąsiedztwie drogi 933.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Nocne prace na obwodnicy Oświęcimia

Jedną z głównych części obecnych prac związanych z powstającą południową obwodnicą Oświęcimia jest przeprawa nad Sołą w sąsiedztwie drogi 933. W najbliższych dniach kierowcy muszą spodziewać się na tym odcinku utrudnień.

- Nocą z wtorku na środę, z 9 na 10 stycznia będziemy montować belki na płytę mostu nad Sołą w Oświęcimiu. Prace będą prowadzone na części mostu biegnącej nad ul. Legionów w ciągu drogi wojewódzkiej nr 933 - zapowiada Kacper Michna z krakowskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dlatego też od godz. 19 do 5 rano będzie dziewięć razy zamykany przejazd ul. Legionów na ok. pół godziny. - Podczas każdego zamknięcia będziemy montować jedną, 15-metrową belkę, ważącą 14 ton. Pomiędzy poszczególnymi zamknięciami będą przerwy trwające od 15 do 30 minut, w czasie których będzie można przejechać ul. Legionów - dodaje Kacper Michna.

Kierowcy zastanawiają się tymczasem, czy planowane prace będą prowadzone ze względu na zapowiadane temperatury znacznie poniżej zera.

Cała przeprawa nad Sołą, w okolicy ogródków działkowych Kamieniec ma długość długości 463 m. Część mostu powstaje tzw. metodą nawisową, a część z gotowych, prefabrykowanych belek. To właśnie te belki będą montowane w nocy z wtorku na środę.

W sumie na całej trasie powstają trzy mosty. Oprócz tego nad Sołą także nad Wisłą, która w tym miejscu jest też granicą województw małopolskiego i śląskiego. Ten obiekt będzie miał 432 m długości i powstaje techniką nasuwu. Kolejne segmenty mostu są przygotowywane, zbrojone i betonowane na specjalnym stanowisku prefabrykacji na śląskim brzegu Wisły, a następnie nasuwane na podpory obiektu.

Trzeci będzie nad Młynówką, obok ogródków działkowych Stare Stawy, o długości 12 m. Most zostanie zbudowany z prefabrykowanych belek.

Prace na obwodnicy Oświęcimia mimo zimy

Z nastaniem zimy drogowcy zapowiedzieli, że tempo budowy spadnie, ale jednocześnie będą starać się wykorzystać sprzyjające warunki. Niedawno GDDKiA oceniła, że inwestycja jest zaawansowana w blisko 40 proc.

Obwodnica Oświęcimia to całkowicie nowa droga długości przeszło 9 km, prowadzącą od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 do okolic skrzyżowania ul. Zatorskiej i Grojeckiej.

- Ta trasa ominie od południa miasto i zapewni szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4 - zaznacza Kacper Michna.

Sam węzeł Oświęcim znajduje się już na terenie województwa śląskiego, między miejscowościami Bojszowy i Jedlina. Z całej budowanej trasy 1,1 km, tj. 12 proc. długości obwodnicy znajduje się poza Małopolską.

Nowa obwodnica będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości. Trasa zostanie połączona z innymi drogami w sześciu miejscach:

  • - z S1 poprzez węzeł Oświęcim (początek obwodnicy);
  • - z ul. Wolską w Jedlinie poprzez rondo turbinowe;
  • - z ul. Wojewódzką w Pławach (rondo turbinowe);
  • - z ul. Legionów (droga wojewódzka nr 933) (rondo turbinowe);
  • - z ul. Jagiełły (droga wojewódzka nr 948) (rondo turbinowe);
  • -z ul. Zatorską (obecna DK44; koniec obwodnicy) (rondo)

W ramach inwestycji przebudowane zostaną ponadto m.in. sieci energetyczne, telekomunikacyjne, wodociągowe, gazowe, kanalizacyjne i deszczowe, a także oświetlenie. Wzdłuż drogi na niektórych odcinkach powstaną ekrany akustyczne. Przebudowujemy też drogi lokalne znajdujące się w pobliżu inwestycji.

Na początku i na końcu obwodnicy powstaną przy każdej jezdni stanowiska do kontroli samochodów i ważenia pojazdów ciężarowych.

Koszt inwestycji wynosi 0,5 mld zł. Budowa otrzymała 164,4 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska