Północna Obwodnica Krakowa
Stan prac:
Drogi, jezdnie - na to poczekamy najdłużej - gotowe na razie w 67 proc.
Grunt pod drogi przygotowany jest już jednak w 94 proc.
Mosty wykonano w 95 proc.
A tunele w 97 proc.
Do tego liczne konstrukcje oporowe - 96 proc.
Spośród 12,3 km trasy S52 niespełna 10 proc. biegnie pod ziemią, w dwóch tunelach w Dziekanowicach (496 m) i Zielonkach (653 m). Pierwszy z tych obiektów jest już praktycznie gotowy, w drugim zimą prowadzono intensywne prace.
Budowa jest na końcowym etapie realizacji, w zdecydowanej większości pozostały do zrobienia prace wykończeniowe. Roboty ziemne w ostatnich miesiącach były prowadzone głównie w okolicy węzła Zielonki. Na całej długości obwodnicy prowadzono prace wykończeniowe i instalacyjne. Wykonywano roboty brukarskie, montowano oświetlenie, kable energetyczne i teletechniczne oraz przygotowywano kanalizację deszczową. Intensywne opady śniegu na początku grudnia nie pozwoliły nam na wykonanie zaplanowanych wcześniej prac bitumicznych na drogach serwisowych.
Inwestycja jest zaawansowana w 91 proc. Planowany termin jej zakończenia to wrzesień, ale toczyły się ostatnio dyskusje GDDKiA z wykonawcą, czy termin nie zostanie wydłużony przez wpływ pogody na inwestycję.
Wartość prac budowlanych to prawie 1,9 mld zł. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa otrzymała prawie 790 milionów zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Północna obwodnica (w ciągu drogi ekspresowej S52) będzie miała długość 12,3 km i dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice.
Znajdujący się na drugim końcu węzeł Kraków Mistrzejowice wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. W ciągu S52 POK powstaną także dwa tunele (w Zielonkach ma 653 m, a w Batowicach 496 m), 27 obiektów (wiadukty, estakada) i 4 km murów oporowych. Między tunelem w Batowicach a węzłem Węgrzce powstaje najdłuższa na odcinku S52 estakada, mająca prawie 570 metrów długości.
Koniec zerowego VAT na żywność! Ceny wzrosną?
