https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Budowa południowej obwodnicy Oświęcimia nie zwalnia. Kolejne odcinki nabierają kształtów

Bogusław Kwiecień
GDDKiA szacuje, że zaawansowanie budowy obwodnicy Oświęcimia sięga 76 proc.
GDDKiA szacuje, że zaawansowanie budowy obwodnicy Oświęcimia sięga 76 proc. GDDKiA
Kierowcy korzystają już z pierwszej części południowej obwodnicy Oświęcimia. Na pozostałych odcinkach inwestycja nie zwalnia tempa, co widać także na zdjęciach z początku grudnia udostępnionych przez GDDKiA.

Budowa obwodnicy Oświęcimia w ciągu drogi 44

Przy okazji otwarcia pierwszego ponad 2-kilometrowego fragmentu trasy przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad szacowali zaawansowanie całej inwestycji na 76 proc.

Pierwsza część obwodnica oddana do ruchu ma długość 2,2 km
Pierwsza część obwodnica oddana do ruchu ma długość 2,2 km
GDDKiA

Przewidywany termin zakończenia w całości liczącej ok. 9 km obwodnicy to połowa 2026 roku. Na kolejnych odcinkach pojawia się asfalt. Zaawansowanie robót drogowych sięga 66,5 proc.

Jeśli chodzi o obiekty inżynierskie GDDKiA szacuje zaawansowanie na przeszło 78 proc. Wśród nich są trzy mosty. Pierwszy, 12-metrowy na Młynówce, jest już gotowy. Konstrukcja drugiego, 432-metrowego obiektu na Wiśle, została skończona na początku wiosny, a trzeciego na Sole – została zabetonowana w październiku br.

Cała obwodnica ma długość ok. 9 km
Cała obwodnica ma długość ok. 9 km
GDDKiA

Gotowe jest też przejście pod drogą dla pieszych i rowerzystów w okolicy Stawów Adolfińskich.  Niemal wszystkie prace ziemne zostały zakończone. Na ostatniej prostej są też zadania związane z przebudową sieci energetycznych, wodnych, kanalizacyjnych i teletechnicznych.

Obok oddanych już rond na ulicach Jagiełły, Zatorskiej i Legionów, gotowe są także konstrukcje skrzyżowań z ulicami Wojewódzką i Wolską.

Gotowy jest też nasyp po północnej stronie drogi, który biegnie wzdłuż niej od mostu na Wiśle do Pław. Ma 1,5 km długości, a w najwyższym miejscu 6 m wysokości. Nasyp zasłania widok na drogę od strony byłego niemieckiego, nazistowskiego obozu koncentracyjnego KL Birkenau. Dzięki temu otoczenie tego miejsca pozostanie niezmienione.

Najtrudniejsza część obwodnicy Oświęcimia

Najtrudniejszym i najbardziej czasochłonnym elementem pozostałym do wykonania jest przejście pod torami kolejowymi linii Oświęcim – Czechowice-Dziedzice.

Prace będą wykonywane przy utrzymaniu ruchu pociągów. W przygotowaniu jest obszar po obu stronach torów, gdzie droga będzie się obniżać i zejdzie do poziomu prawie 10 m poniżej poziomu gruntu.

Najtrudniejsza część budowy obwodnicy Oświęcimia związana z przejściem pod torami linii kolejowej 93
Najtrudniejsza część budowy obwodnicy Oświęcimia związana z przejściem pod torami linii kolejowej 93
GDDKiA

W tej okolicy jest bardzo wysoki poziom wód gruntowych. Konieczne jest się więc odpowiedni sposób zabezpieczenie. Pod torami wykonano osłony z rur, które są równocześnie obrysem przyszłego przejazdu pod linią kolejową. Wzdłuż torów i prostopadle do nich robione są w gruncie specjalne ściany (przesłony) zabezpieczające przed napływem wód gruntowych.  

- W II połowie 2025 roku zaczniemy budować obok torów konstrukcję obiektu, którym trasa pobiegnie pod linią kolejową - zapowiada GDDKiA.

Będzie to ogromny prostopadłościan o wymiarach 22,7 na 38,7 na 8,5 m. Zmieszczą się w nim trzy jezdnie – dwie obwodnicy Oświęcimia i trzecia, którą zostanie poprowadzona ul. Ostatni Etap.

Kiedy konstrukcja zostanie skończona, na przełomie 2025 i 2026 roku, przeciśniemy ją pod torami. Jak dotąd nikt w Polsce nie przeciskał tak dużych konstrukcji pod czynną linią kolejową.   

Nowa obwodnica będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości. Trasa zostanie połączona z innymi drogami w sześciu miejscach.

Inwestycja ruszyła na początku listopada 2022. Koszt budowy całej obwodnicy to 615 mln zł. Budowa otrzymała 249 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz 150 mln zł w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.

W ciągu obwodnicy powstają trzy mosty, w tym nad Wisłą
W ciągu obwodnicy powstają trzy mosty, w tym nad Wisłą
GDDKiA

Polecane

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska