WIDEO: Krótki wywiad
Dokładnie chodzi o skrzyżowanie na Wierchu Olczańskim, gdzie od drogi powiatowej w stronę Leśnicy oddziela się droga w stronę Gliczarowa Górnego. Kierowcy doskonale zdają sobie sprawę, że ta popularna krzyżówka koło Kapliczki Brzezińskiego sprawia sporo problemów. Wielu kierowców jest zdezorientowanych, kto ma w tym miejscu pierwszeństwo przejazdu, mimo że oznakowanie jest dobre. Tymczasem ruch na wskazanych drogach jest bardzo duży, szczególnie w sezonie zimowym, gdyż jest to trasa dojazdowa do znajdujących się w pobliżu stacji narciarskich.
Coraz większy ruch turystyczny jest też w Gliczarowie Górnym, które staje się popularne w tej branży w ostatnich latach. Niezależnie od tego, spory ruch stanowią sami mieszkańcy tego regionu, którzy dojeżdżają do pracy, czy odwożą dzieci do szkół.
– Od dawna wiadomo, że problem ten trzeba rozwiązać – mówi Piotr Bąk starosta tatrzański. – Jedna z koncepcji, która może usprawnić ruch, zakłada budowę ronda. Projekt zawiera takie rozwiązania, które zapewnią kierowcom maksimum bezpieczeństwa, a z drugiej strony przewidują jak najmniejsze zajęcie terenu. Starostwo Tatrzańskie przypomina, że wszystkie tereny wokół skrzyżowania są własnością prywatną, a to niesie za sobą określone konsekwencje. Dlatego urzędnicy chcą zminimalizować ewentualną ingerencję w te tereny.
Zarząd Powiatu Tatrzańskiego zgłosił swoje uwagi i po ich naniesieniu koncepcja zmian zostanie zaprezentowana wójtowi i radnym gminy Bukowina Tatrzańska. – To na razie jest tylko i wyłącznie koncepcja, w dodatku przygotowana w kilku różnych wariantach – zastrzega Andrzej Dziadoń zastępca naczelnika Wydziału Infrastruktury Starostwa Tatrzańskiego.
– I tak np. pierwsza koncepcja zakłada tylko poprawę geometrii skrzyżowania w kształcie w jakim jest ono obecnie, a kolejna właśnie budowę ronda. Nikt nie przesądza jakie rozwiązanie ostatecznie zostanie wybrane. Przypomnę też, że w sytuacji, gdy ostatecznie wybór padnie na rondo, to trzeba będzie przejść wszystkie prawne procedury, które obowiązują w sytuacji, gdy inwestycja zahacza o prywatny teren. To jest miejsce gdzie, ruch naprawdę jest duży – w pobliżu jest stacja narciarska i ilość samochodów na krzyżówce na Wierchu Olczańskim, szczególnie zimą, jest ogromna. Bez wątpienia też ruch w najbliższych latach będzie się zwiększać i to w dużym tempie – stąd potrzeba przebudowy tego skrzyżowania.
