
Jak „uspokoić” ruch w centrum Miechowa, gdzie wytyczyć miejsca postojowe, jakimi trasami powinny się poruszać miejskie autobusy, jak rozwiązać problem parkowania wokół dworców kolejowego i autobusowego. Odpowiedzi na te pytania poszukiwali studenci - członkowie koła naukowego przy Zakładzie Systemów Komunikacyjnych PK podczas trwających kilka dni warsztatów Ripari urbo (Napraw miasto). W piątek zaprezentowali swoje przemyślenia podczas podsumowania projektu.
Postulatem, który pojawiał się we wszystkich przedstawionych koncepcjach, była likwidacja miejsc postojowych zlokalizowanych na płycie miechowskiego Rynku. - To miejsce należy oddać pieszym - przekonywali studenci, powołując się również na swoje rozmowy z mieszkańcami miasteczka. Argumentowali, że miejski Rynek powinien być w większej niż dotąd mierze miejscem spotkań, czy nawet rekreacji. - W tej chwili ludzie traktują Rynek, jako miejsce, gdzie załatwia się swoje sprawy i odchodzi. To powinno się zmienić - tłumaczą i w tym celu chcą m.in. zastąpić istniejące parkingi elementami małej architektury.
Burmistrz Dariusz Marczewski przyznaje, że do niego również takie sygnały docierają. - Jest to pomysł do rozważenia. Jednak uważam, że jeżeli coś się ludziom zabiera, a w tym wypadku miejsca postojowe, to należy zapewnić jakąś alternatywę - mówi.
Inne koncepcje polegały m.in. na ograniczeniu ruchu samochodowego na Rynku i ulicach go okalających. Miałoby się to odbywać głównie przez wprowadzenie ruchu jednokierunkowego. Padła też propozycja wybudowania dużego, dwupoziomowego parkingu u zbiegu ulic Sienkiewicza i Podzamcze. - Niestety ten teren należał kiedyś do gminy, ale został sprzedany - poinformował zastępca burmistrza Andrzej Banaśkiewicz.
- Celem warsztatów było wypracowanie oryginalnych pomysłów i koncepcji, które w ciągu kilku następnych miesięcy będą rozwijane i uszczegóławiane w szerszym projekcie - wyjaśnia dr inż. Tomasz Kulpa z Katedry Systemów Komunikacyjnych PK.
Burmistrz Marczewski podkreśla, że to, na ile wypracowane koncepcje będą mogły być zastosowane w praktyce, będzie zależało od tego, jak wybudowanie północnej obwodnicy miasta wpłynie na ruch w jego centrum. A to będzie wiadomo nie wcześniej, niż za rok.
WIDEO: Światła do jazdy dziennej LED przyczyną drogowych problemów? "Z jakością bywa różnie"
Autor: TVN Turbo, x-news