https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Chcą przywrócenia połączeń autobusowych i kolejowych do małych miejscowości. Trwa zbiórka podpisów

Arkadiusz Maciejowski
Ruszyła zbiórka podpisów pod petycją #MyPasażerowie na www.lepszytransport.pl przygotowaną przez Instytut Spraw Obywatelskich i Fundację ProKolej.
Ruszyła zbiórka podpisów pod petycją #MyPasażerowie na www.lepszytransport.pl przygotowaną przez Instytut Spraw Obywatelskich i Fundację ProKolej. Wojciech Wojtkielewicz
Ruszyła zbiórka podpisów pod petycją #MyPasażerowie na www.lepszytransport.pl przygotowaną przez Instytut Spraw Obywatelskich i Fundację ProKolej. Jak tłumaczą jej organizatorzy, akcja ma związek z ogłoszeniem przez prezesa Jarosława Kaczyńskiego przywracania zlikwidowanych połączeń autobusowych poza miastami. Petycja jest skierowana do premiera Mateusza Morawieckiego, parlamentarzystów oraz prezydenta Andrzeja Dudy.

"Do 20 proc. polskich wsi nie dociera jakikolwiek transport publiczny, a do wielu pozostałych nie więcej niż 2 autobusy dziennie. Z dawnej sieci PKS zlikwidowano już połowę tras. Od 2004 r. liczba kursów komunikacji publicznej spadła tam o 40 proc. O tyle samo od tego czasu zmniejszyło się średnie napełnienie autobusów.

Od 1993 r. pozamiejski transport autobusowy stracił 75 proc. pasażerów. Ponad 60 proc. gmin w ogóle nie zajmuje się transportem publicznym. 50 proc. skontrolowanych przez NIK samorządów nie badało i nie analizowało potrzeb przewozowych w tym zakresie. Gminy, w których nie istnieje organizowana przez samorząd komunikacja publiczna, zamieszkuje 13,8 mln osób" - czytamy w informacji prasowej.

Pasażerowie podpisujący petycję żądają, w nawiązaniu do „przystanku na żądanie”, wprowadzenia trzech systemowych rozwiązań mających usprawnić komunikację publiczną. Pierwszym z nich jest przywrócenie połączeń autobusowych i kolejowych do małych miejscowości po to, aby ułatwić milionom Polaków dojazd do pracy, szkoły, czy lekarza.

Drugim postulatem jest stworzenie internetowego rozkładu jazdy, w którym, w jednym miejscu dowiemy się o godzinach kursowania wszystkich autobusów i pociągów. To możliwe i działa np. w Czechach. Trzecim rozwiązaniem jest wspólny bilet, który byłby ważny we wszystkich środkach transportu na terenie wybranej gminy, powiatu lub regionu. To możliwe i działa np. w Holandii.

- Pasażerowie powinni patrzyć władzy na ręce. Inaczej zamiast likwidacji wykluczenia transportowego skończy się na pustych obietnicach wyborczych. Dlatego namawiamy Polki i Polaków do podpisania petycji #MyPasażerowie. Każdy podpis jest ważny – mówi Rafał Górski, prezes Instytutu Spraw Obywatelskich.

- Zależy nam na głosach mieszkańców wszystkich regionów, miast i obszarów wiejskich, bo komunikacja publiczna powinna być dostępna dla każdego – dodaje Jakub Majewski z Fundacji ProKolej.

Instytut Spraw Obywatelskich (INSPRO) jest organizacją pozarządową niezależną od partii politycznych. Od 2004 roku walczy o dobro wspólne. Prowadzi kampanie obywatelskie, m.in. Tiry na tory, Wolne od GMO? Chcę wiedzieć!, Obywatele decydują.

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

f
fqe
Tak ,tak
gdzie te czasy PEKAESU
Gdzie te czasy gdy jaśnie pan kierowca jelcza decydował kto i kiedy pojedzie
i te łaskawe zabranie pasażera ,który błagał i wsuwał do kieszeni pieniądze kierowcy ,zeby go łaskawie upchał na stojąco bo nie było czym dojechać na wieś
Gdzie te czasy gdy z wioski jechał autobus do Krakowa i była loteria zatrzyma się na przystanku i zabierze czy nie i strzel sobie wtedy w łeb

Ludzie nie wiedzą co to był PKS i dlaczego upadł
Przecież gdy weszły prywatne linie PKS mógł z nimi konkurować ,więc dlaczego upadł

Teraz sklerotyk Kaczyński ,nie mający zielonego pojęcia o rzeczywistości i totalny nieudacznik życiowy przypomniał sobie ,że kiedyś jeździł pekaesem i chce na wsi przywrócić znów ten horror
Pekaesu nie ma bo był złym przewoźnikiem a czasy komuny w których do każdej wioski jechał autobus ,choćby pusty , minęły .

Tylko Kaczyński tkwi w czasach przeszłych

A tak na marginesie do redakcji , pojeba....was z tymi obrazkami do weryfikacji ?
G
Gość
Jak najszybciej uruchomić linie Sucha Beskidzka Żywiec. Objazdy busa przez Ślemień to koszmar dla turystów udających się na Pilsko u w Beskid Żywiecki
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska