https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Latem skwar, zimą też. Temperatura w autobusach i tramwajach w Krakowie ewidentnie nie sprzyja pasażerom. Co wykazała kontrola?

Aleksandra Łabędź
Andrzej Banaś/Freepik.com
To, że latem w krakowskich tramwajach i autobusach oblewamy się potem, nikogo już nie dziwi. Klimatyzacja działa jak chce, a temperatury sięgają zenitu. Jednak zimą problem nie znika. W tym przypadku jednym razem okropnie marzniemy, a w innym spotykamy niebotycznie wysokie temperatury. Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie tłumaczy, że w ostatnim czasie wykonano szereg kontroli, które wykazały wiele nieprawidłowości.

Na problem źle dostosowanej temperatury w krakowskich autobusach i tramwajach zwraca uwagę m.in. krakowski radny Rafał Zawiślak (klub radnych Kraków dla Mieszkańców), który napisał w tej sprawę interpelację do prezydenta Krakowa. Powołuje się w niej na liczne skargi pasażerów miejskiej komunikacji.

- Mieszkańcy naszego miasta coraz częściej sygnalizują dyskomfort, wynikający zarówno z niewystarczającej klimatyzacji, bądź ogrzewania w tramwajach oraz autobusach. Problem ten nasila się zwłaszcza w sezonie zimowym, kiedy system ogrzewania w pojazdach bywa uruchomiony zbyt intensywnie - tłumaczy radny Zawiślak.

Jak dalej wylicza, z doświadczeń mieszkańców wynika, że zbyt wysoka temperatura w pojazdach KMK prowadzi do następujących niedogodności:

  • odczuwa się znaczny dyskomfort termiczny, co wpływa na samopoczucie i zdrowie

  • pasażerowie coraz częściej rezygnują z transportu zbiorowego na rzecz samochodów, co stoi w sprzeczności z promowaniem zrównoważonego transportu

  • przegrzanie wewnątrz pojazdu sprzyja rozwojowi nieprzyjemnych zapachów oraz utrudnia zachowanie odpowiednich warunków sanitarnych

- Rozwiązanie kwestii przegrzewania pojazdów KMK jest istotne dla zachęcenia mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego, co z kolei przekłada się na ograniczenie ruchu samochodowego i poprawę jakości powietrza w Krakowie. Komfort termiczny pasażerów powinien być jednym z priorytetów w kształtowaniu polityki transportowej miasta - podsumowuje Zawiślak.

Kontrole wykazały szereg nieprawidłowości

Jak udało nam się dowiedzieć, Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie w ostatnim czasie przeprowadził szereg kontroli dot. temperatury w pojazdach KMK, które wykazały, że problem jest nie tylko ze zbyt wysoką temperaturą.

- Nasi pracownicy systematycznie kontrolują temperaturę we wszystkich pojazdach KMK, bez względu na to czy jest to autobus czy tramwaj. W okresie zimowym sprawdzamy temperaturę, czy jest wystarczająco ciepło, natomiast w okresie letnim sprawdzamy czy w pojazdach działa klimatyzacja i czy jest uruchomiona na odpowiednim poziomie. Dodatkowo kontrolujący zwraca uwagę na pracę urządzeń grzewczych oraz równomierny poziom temperatury w przestrzeni pasażerskiej. W okresie od 1 grudnia 2024 r. do 27 lutego 2025 r. pracownicy ZTP przeprowadzili 1104 kontrole temperatury w pojazdach, które wykazały 70 nieprawidłowości, z czego zbyt wysoka temperatura była stwierdzona w 20 pojazdach, a zbyt niska w 50 pojazdach - mówi nam Sebastian Kowal, rzecznik prasowy ZTP w Krakowie.

Jakie normy temperatur obowiązują w KMK?

- Mamy wspólnie z przewoźnikami ustalone standardy w zakresie ogrzewania. Jest to element umowy pomiędzy ZTP a MPK czy Mobilisem. W tramwajach i autobusach starszego typu w MPK zapisy umowne wymagają, by minimalna temperatura w pojeździe nie była niższa niż +5 oC. W nowoczesnym taborze stosuje się system automatycznego sterowania klimatyzacją i ogrzewaniem, który dostosowuje temperaturę wewnątrz pojazdu względem temperatury zewnętrznej według tzw. krzywej komfortu cieplnego - tłumaczy nam rzecznik ZTP.

Krzywa komfortu cieplnego: na osi Tem. – temperatura powietrza na zewnątrz, na osi Tic. – temperatura powietrza wewnątrz pojazdu. Ciemna linia to najbardziej pożądane temperatura w tym przedziale.
Krzywa komfortu cieplnego: na osi Tem. – temperatura powietrza na zewnątrz, na osi Tic. – temperatura powietrza wewnątrz pojazdu. Ciemna linia to najbardziej pożądane temperatura w tym przedziale.
ZTP Kraków

Czy coś się zmieni?

Przedstawiciel ZTP zapewnia nas: - Stale monitorujemy i dążymy do zapewnienia jak najlepszych warunków podróży dla naszych pasażerów. Dlatego też od października (2024 r.) w ramach nowej umowy z Mobilis zaczęły obowiązywać nowe, bardziej rozbudowane standardy w zakresie utrzymania komfortu cieplnego w przedziale pasażerskim autobusów. Tożsame rozwiązanie chcemy rozszerzyć o autobusy MPK w związku z procedowaniem nowej umowy z miejskim Operatorem, która zacznie obowiązywać od kwietnia br. - zapewnia Kowal.

ZTP
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska