https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Chrzanów. Kolej przygotowuje remonty. Znikną zabytkowe wiadukty?

Sławomir Bromboszcz
Sławomir Bromboszcz
Linia kolejowa Trzebinia - Oświęcim przejdzie generalny remont. Zostaną wymieniane podkłady, tory i przebudowane wiadukty. - Torowiska i wiadukty znajdują się wręcz w skandalicznym stanie. Są kompletnie niedostosowane do obecnych potrzeb - mówi Ryszard Kosowski, burmistrz Chrzanowa.

Cieszą go plany kolei, bo ma już dość tłumaczenia ludziom, dlaczego przejazdy pod wiaduktami są tak ciasne. - W dodatku pociągi przez Chrzanów jadą w żółwim tempie. Liczę, że wreszcie to się zmieni - podkreśla burmistrz.

- Obecnie pociągi mogą jeździć tamtędy z prędkością 30 km na godzinę - potwierdza Dorota Szalacha z biura prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Pięć wiaduktów

Linia kolejowa przecina Chrzanów na pół. W sumie na kilometrowym odcinku - od dworca Chrzanów Stary do Śródmieścia - jest pięć wiaduktów wybudowanych w 1856 r.

Pod jednym z nich, koło przystanku Chrzanów Śródmieście, prowadzi droga krajowa nr 79, ale mogą tamtędy przejechać pojazdy tylko do wysokości 3 metrów. Wiadukt przy ulicy Siennej jest o pół metra wyższy. Trzy inne pomiędzy nimi są bardzo wąskie. Konieczne jest jednak ich przebudowanie, przystosowanie do ruchu i standardów bezpieczeństwa.

- Nie chcemy, aby po raz kolejny pół miasta było zagrożone wybuchem - dodaje burmistrz, nawiązując do sytuacji z 2008 r., kiedy pod wiadukt na ulicy Krakowskiej (DK 79) wbiła się cysterna przewożąca gaz. Nastąpiło rozszczelnienie, gaz palił się 25 godzin.

Najgorzej mają piesi, którzy chodzą pod wiaduktami na ulicach 29 Listopada, Świętokrzyskiej i Kadłubek. Nie ma tam chodnika, ludzie ocierają się o jadące pojazdy.

Zburzą zabytki?

Nikt nie ma wątpliwości, że remont jest konieczny. Wątpliwości budzi natomiast to, w jaki sposób zostanie on wykonany. Krzysztof Brandys, miłośnik kolei z Chrzanowa, obawia się, że w jego efekcie ucierpią zabytkowe konstrukcje.

- Chcą zburzyć wiadukty i odlać nowe z betonu - mówi z goryczą Krzysztof Brandys. Tymczasem ten przy ulicy Siennej jest unikatowy na skalę Polski. To jedyny kamienny wiadukt, na którym znajduje się przedwojenna nastawnia.

- Należy pielęgnować dziedzictwo, które dostajemy w spadku. Kolei i samorządowcom powinno zależeć, aby Chrzanów nie stał się betonową dżunglą - dodaje miłośnik kolei.

Ryszard Kosowski uważa, że da się połączyć urodę konstrukcji z funkcjonalnością, bo przecież można betonową konstrukcję obudować starymi kamieniami. Będzie do tego dążył.

Plan remontów zakłada poszerzenie i podwyższenie wiaduktów. Obecnie trwa opracowywanie studiów wykonalności. Na tej podstawie zapadną ostateczne decyzje. Rozpoczęcie robót zaplanowano na 2018 r. Po remoncie pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 120 km/h. W trakcie ruch odbywać ma się po jednym torze.

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

d
domino
P. Bradys nie trzeba chodzić i jezdzić na rowerze , aby zwrócić uwagę ze się sypią mosty i są do odnowy. Trzeba być w tym kierunku zorientowany , a pan chyba laik?
l
lila
mały chłopek a chce zaiskrzyć
K
Krenauer
Tutaj jest jeszcze jedna sprawa. Ów wiadukt został wybudowany praktycznie na terenie cmentarza żydowskiego. Groby z tego cmentarza prawdopodobnie znajdują się pod asfaltem, na skrzyżowaniu ulic. Nie można ich naruszyć. Wiadukt z cmentarzem niewątpliwie jest atrakcją miasta.
k
kolo
@cebula - nie wiesz o czym piszesz, to się nie popisuj.. Co innego centrum miasta, rynek i okolice a co innego droga krajowa, gdzie potrzebujemy przejechać i to bezpiecznie.. Stary rozpadajacy się "zabytek" to tylko zagrożenie.. Obaj z Brandysem tego nie rozumiecie..
c
cebula z chrzanowa
typowe polskie zachowanie cebuli z prowincji. wjechać autem wszędzie najlepiej pod kase w supermarkecie kupić żytnią i nawalić się w domu a auto zaparkować przy łożku. cebulo z chrzanowa cywilizacja odchodzi od ruchu samochodów w centrach miast. no ale wsiowy chranów to nie cywilizacja.
k
kolo
Skoro p. Brandysowi tak się podobają ruiny, to za przysłowiową złotówkę niech je sobie zabierze i postawi na podwórku.. My chcemy jeździć bezpiecznie i już dawno powinny być te starocie zburzone..
c
czytelniczka
Panie Burmistrzu--to jeszcze moglibyście zrobić mostek nad nowo otwartą drogą w kierunku szpitala ,gdzie przechodzimy z osiedla na ulicy Wyszyńskiego nad Chechło -kierowcy jeżdżą tam jak wariaci ,przez pasy ciężko przejść samemu ,a co dopiero z rowerem lub wózkiem dziecięcym -pewnie jak dojdzie tam do tragedi to może ktoś się ocknie i wybuduje tam mostek dla przechodniów dla naszego bezpieczeństwa !!!!!!!!!!!! oraz naszych dzieci ,a jest lato i tłumy ida w kierunku lasu i tamy
h
hh
partyjny beton wie coś o betonie.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska