Spis treści
"Suchy" most w Rudawie jest w ciągu drogi w stronę Pisar. Tamtędy do domu od strony Krakowa najkrótszą drogę mają także mieszkańcy Dubia, Siedlca, Żar. Od prawie roku muszą jechać przez przejazd kolejowy z rogatkami w Pisarach. Dodatkowo przy przejeździe trwa budowa wiaduktu, co wiąże się w tym, że trzeba jechać po betonowych płytach, z których zrobione się tymczasowe trakty. A co gorsza, na dość krótkim odcinku ok. 200 metrów, są trzy sygnalizacje świetlne.

- Zdarza się, że trzy razy trzeba stanąć na światłach, co bardzo wydłuża czas dojazdu do celu - skarży się mieszkanka Siedlca.
Most w Rudawie powinien być już skończony, ale...
Przebudowa mostu w Rudawie miała się zakończyć w grudniu 2024 roku.
- Jednak termin ten trzeba było przesunąć. W trakcie budowy natrafiono na rurę wodociągową, która nie była zaznaczona w dokumentacji inwentaryzacyjnej. Konieczne było przełożenie rury, po uzyskaniu uzgodnienia z Przedsiębiorstwem Usług Komunalnych w Zabierzowie - informuje Iwona Mikrut z Zarządu Dróg Powiatu Krakowskiego.
Kiedy więc droga zostanie oddana do użytku? Termin zakończenia inwestycji został przesunięty na koniec marca 2025 roku.

Most i droga wyglądają na skończone. Jest już nawet narysowane poziome oznakowanie. Robotnicy, który prowadzą prace przy moście, gdy kończą dniówkę, trochę odsuwają barierki. Miejscowi kierowcy korzystają z tego. Ale tam ciągle jest postawiony zakaz ruchu.

- Już nie możemy się doczekać, gdy będzie można jechać tędy legalnie, bez zerkania, czy policja się gdzieś nie czai - mówi mieszkanka pobliskiego domu. Dla ludzi z tej części Rudawy dojazd do centrum to nadłożenie około pięciu kilometrów. Na nogach (cały czas była możliwość przejścia kładką) to pół kilometra. - Tylko, że nie każdy ze starszych tyle przejdzie. I jesteśmy uziemieni - dodaje kobieta. Podkreśla jednak, że przez czas budowy w tej części wsi był wyjątkowy spokój. Nie jeździły samochody osobowe i przede wszystkim ciężarówki z kopalni kamienia w Dubiu.
Którędy pojadą ciężarówki z kopalni?
Wiadukt nad torami w Pisarach też niebawem będzie zakończony. Mieszkańcy okolicy zastanawiają się, którędy będą jechać ciężarówki z kamieniem. Jest wiele w tej sprawie niedomówień i plotek, że np. wiadukt będzie miał za małą nośność, by mogły nim przejeżdżać ciężkie pojazdy.
Fakt jest taki, że przebudowany most w Rudawie oraz wiadukt w Pisarach będą miały taką samą nośność, 11,5 tony na oś, co oznacza, że przejadą nimi nawet duże i ciężkie pojazdy.

To, którą trasę wybiorą ciężarówki będzie zależało więc od woli kierowców i ew. tego, co narzuci im kopalnia oraz ograniczeń na innych mostach. W Rudawie na kolejnym moście - przy szkole, na rzeczce Racławce - jest ograniczenie do 20 ton. Z kolei na moście nad Rudawą, koło stadionu ograniczenie to 8 ton na oś.

Ograniczenia na mostach to kwestia czasu
Obydwa mosty - te na Racławce i Rudawie, też idą do przybudowy.
Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji dotyczącej budowy mostu w Rudawie przez rzekę Rudawa.
29 stycznia 2025 r. został ogłoszony przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej remontu mostu nad Racławką czyli przy szkole podstawowej.
- Celem jest zaprojektowanie estetycznej, dobrze wpisanej w krajobraz i bezpiecznej dla użytkowników przeprawy mostowej - podkreśla Iwona Mikrut. - Istniejący most jest w złym stanie technicznym, ma ograniczoną nośność i z uwagi na zmęczenie materiału podstawowych elementów mostu niemożliwy jest jego remont, wymaga przebudowy. Na obiekcie nie ma chodników - dodaje.
Gdy te remonty ruszą - a robione będą jeden po drugim, znów trzeba będzie przyzwyczaić się do objazdów.

- Miasteczko pod Krakowem skrywa wyjątkowe atrakcje! Te miejsca musisz zobaczyć
- Na dworcu autobusowym w Krakowie zrobiło się ciasno. Czy przebudowa wchodzi w grę?
- Najlepsze porodówki w Małopolsce i Polsce. Ranking fundacji Rodzić po Ludzku
- 60 żołnierzy 11 Małopolskiej Brygady Obrony Terytorialnej złożyło przysięgę
- Wieża szybowa „Dąbrówka” na Pustyni Błędowskiej? Jest pomysł na źródło finansowania
- Kredyt we frankach. Czy w 2025 roku nadal warto pozwać bank?
