W sezonie wakacyjnym 2025 mieszkańcy Oświęcimia znów będą mogli pojechać bezpośrednim pociągiem TLK Pirat do Kołobrzegu. Pociąg startujący z Bohumina został umieszczony przez PKP Intercity w rocznym rozkładzie jazdy. A już od 15 grudnia przez Oświęcim będzie przejeżdżał IC „Beskidy” z Warszawy do Wisły Uzdrowisko.
Bez wątpienia bezpośrednie połączenie kolejowe z Oświęcimia nad Bałtyk okazało się hitem lata 2024. Było dla pasażerów doskonałym rozwiązaniem.
- Pociąg wyjeżdżał z Oświęcimia o 21.56, by do Kołobrzegu dotrzeć tuż po godzinie siódmej rano dnia następnego. Jadąc nocnym pociągiem, zyskuje się pół dnia niż w przypadku wyboru dziennego połączenia, z większych miast – zwracali uwagę pasażerowie, korzystający z TLK Pirat, a w nowym rozkładzie przyjedzie do Oświęcimia o 21.46.

Warto przypomnieć, że Oświęcim bezpośrednie połączenie nad morze stracił ponad 40 lat temu. Mieszkańcy Oświęcimia trasowanie Pirata przez Oświęcim do Kołobrzegu wzięli za dobrą monetę przywrócenia stałego połączenia kolejowego z polskim morzem.
- W wakacyjnym rozkładzie jazdy na 2025 roku zaplanowane jest trasowanie TLK Pirat z Bohumina przez Oświęcim do Kołobrzegu – wyjawia Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP Intercity.
To jednak nie oznacza, że bezpośredni pociąg z Oświęcimia do Kołobrzegu na stałe wpisze w wakacyjny rozkład jazdy.
- Trzeba jednak pamiętać, że kierowanie części TLK Pirat wyjeżdżającej z Bohumina, a przejeżdżającej przez Oświęcim, nie jest to docelową trasą tego pociągu. Przekierowanie składu jest wynikiem zamknięć torowych na węźle katowickim. Ponadto trasa może również zostać zmodyfikowana w przypadku zmiany harmonogramu prac inwestycyjnych prowadzonych przez zarządcę infrastruktury – dodaje rzecznik prasowy krajowego przewoźnika.

Mieszkańcy Oświęcimia, starając się przekonać krajowego przewoźnika do stałego trasowania TLK Pirat przez ich miasto, chcieliby wiedzieć, ilu pasażerów przez cały sezon letni 2024 skorzystało z usług bezpośredniego pociągu do Kołobrzegu, wsiadając w Oświęcimiu. Skoro czasem w mediach przywołuje się dane o niskich liczbach pasażerów na chybionych inwestycjach wybudowanych przystanków czy małych stacji, to może Oświęcim miałby się czym pochwalić?
- Dane frekwencyjne, w tym liczby podróżnych wsiadających na poszczególnych stacjach, są tajemnicą handlową spółki – podkreśla Maciej Dutkiewicz.
- Tutaj nie potrzeba żadnych danych – zwraca uwagę Bartłomiej Bigaj, miłośnik kolei z Oświęcimia. - Wystarczyło przejść na peron, przed wjazdem pociągu do Oświęcimia. Był pełen pasażerów. Wsiadały tutaj też drużyny harcerskie. Przed budynek dworca podjeżdżały samochody na rejestracjach chrzanowskich, wadowickich, czy bieruńskich, czyli już ze Śląska. Oświęcim stał się ważnym węzłem kolejowym w zachodniej Małopolsce. Jeśli jakieś rozwiązanie się sprawdza, to dlaczego tego nie kontynuować. Przecież pociąg jadący z Bohumina jest jedną częścią TLK Pirat. Druga rusza z Bielska-Białej i potem łączą się na Śląsku w całość.

W okresie wakacyjnym przez Oświęcim kursował także pociąg do Szczecina. Mieszkańcy grodu nad Sołą chcieliby, aby w przyszłości mogli dojechać bezpośrednio do Trójmiasta. Pociąg mógłby wyruszać z Bielska-Białej.
- Nie jest przewidywane uruchamianie pociągów z Bielska-Białej przez Oświęcim w kierunku Gdyni – ucina temat rzecznik kolei.
Od 15 grudnia z Oświęcimia do Wisły IC „Beskidy”
W nowym rozkładzie jazdy, wchodzącym w życie od 15 grudnia 2024, przez Oświęcim będzie trasowany IC „Beskidy” do stacji Wisła Uzdrowisko. To będzie weekendowe połączenie. W Oświęcimiu pociąg będzie na stacji o 11.47, by do Wisły dotrzeć o godz. 13.05. Przejazd jest rekordowo krótki.
Bilety w ofercie PromoPlus można już trafić za 11 zł, a w ofercie Promo-30 za 23,10 zł.
Pociąg wraca z Wisły o 15.52, by w Oświęcimiu być o 17.04. Dalej jedzie do Warszawy (przyjazd od 20.48), więc gród nad Sołą zyska drugie połączenie ze stolicą, choć to będzie tylko w weekendy. Codziennie do Warszawy jedzie „Chopin”, przejeżdżający przez Oświęcim o godz. 5.18.

- Będą ozdobą Starego Miasta w Oświęcimiu. Ostatni etap renowacji zabytkowych kamienic
- Różne oblicza bulwarów nad Sołą w Oświęcimiu. Tak wyglądały 50 czy 100 lat temu!
- Koniec z reklamowym chaosem w Oświęcimiu? Głos w sprawie mogą zabrać mieszkańcy
- 15 lat temu z Rynku w Oświęcimiu zniknęła "Tęcza"
- Mistrzostwa Małopolski w pływaniu na krótkim basenie w Oświęcimiu. ZDJĘCIA
- Ruszyła budowa nowego parku w Oświęcimiu. Będzie miał 10 hektarów!